آیا قرص تاخیری اعتیاد آور است؟ آپدیت ۱۴۰۳

با توجه به اینکه مشکل زود انزالی در ایران و به طور کلی جهان بسیار شایع است، مصرف قرص های تاخیری روز به روز در جامعه رو به افزایش است. اگر با راهکارهای مناسب به دنبال درمان زود انزالی نباشیم، حتی زندگی زناشویی بسیاری از زوج های جوان می تواند به جدایی تلخ ختم شود. در استفاده از قرص های تاخیری باید مراقب باشید تا دچار عوارض جانبی آن نشوید. آیا تا به حال در مورد اعتیادآور بودن قرص های تاخیری شنیده اید؟ خواندن این مقاله دانش شما را در این زمینه افزایش می دهد. پس با ما همراه باشید

آنچه در این مقاله می خوانیم

انزال زودرس چیست؟

انزال زودرس زمانی اتفاق می افتد که مرد قبل یا در عرض یک دقیقه بعد از نزدیکی به ارگاسم می رسد. زمان دقیقی برای انزال مرد در حین رابطه جنسی وجود ندارد و در واقع زمان انزال برای افراد مختلف کاملا متفاوت است. اگر از آن دسته مردانی هستید که همیشه قبل از یک دقیقه دخول انزال می‌کنید، دچار «انزال زودرس» هستید، اما اگر هر چند وقت یک‌بار این اتفاق می‌افتد، جای نگرانی نیست زیرا بسیاری از افراد دیگر مانند شما هستند. بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از مردان در طول زندگی خود دچار انزال زودرس می شوند.

عوامل روانی و جسمی در انزال زودرس دخیل هستند. استرس، افسردگی، احساس گناه، اعتماد به نفس پایین نسبت به فرم بدن و نگرش منفی نسبت به رابطه جنسی از عوامل روانی هستند که در ایجاد زود انزالی موثر هستند. اختلالات هورمونی، سطح نامنظم انتقال دهنده های عصبی و التهاب و عفونت پروستات نیز از جمله عوامل فیزیکی هستند که در انزال زودرس نقش دارند.

برای بهبود انزال زودرس معمولاً از ترکیبی از مشاوره روانشناسی و درمان دارویی استفاده می شود.

آیا می توان به قرص های تاخیری معتاد شد؟

قبل از پاسخ به سوال بالا بهتر است در مورد قرص های تاخیری توضیح مختصری به شما بدهم. تاکنون هیچ قرصی پیدا نشده است که بتواند به طور قطعی زود انزالی را درمان کند، اما داروهایی وجود دارند که می توانند در بهبود انزال زودرس موثر باشند.

به عنوان مثال، مهارکننده های بازجذب سروتونین در واقع داروهای ضد افسردگی هستند، یکی از مزایای استفاده از آنها می تواند تاخیر در انزال باشد. تهوع و خواب‌آلودگی از مهم‌ترین عوارض مصرف این نوع داروها است، اما اعتیاد با قرص‌های تاخیری در ارتباط با مصرف این نوع محصولات ایجاد نمی‌شود. داپوکستین، سرترالین و سیلودوسین نیز از جمله داروهایی هستند که برای بهبود انزال زودرس استفاده می شوند که هر کدام دارای عوارض جانبی خاصی مانند اسهال، اضطراب و سردرد هستند، اما فرد را به طور جدی به دارو معتاد نمی کنند.

ترامادول

از آن جمله می توان به «ترامادول» اشاره کرد که اعتیادآور محسوب می شود و مصرف آن باعث وابستگی در مصرف کننده می شود. ترامادول معمولا به دلیل اثر ضد درد و تسکین درد تجویز می شود، اما از آنجایی که این دارو باعث تاخیر در انزال می شود، گاهی در این مورد نیز استفاده می شود.

توهم، بی قراری، گیجی، حالت تهوع، سرگیجه و از دست دادن اشتها از دیگر عوارض جانبی ترامادول است.

اعتیاد تاخیری به ترامادول یک اعتیاد خاموش است

به ترامادول «وابستگی خاموش» می گویند زیرا در روزهای اول مصرف باعث وابستگی نمی شود، اما به مرور زمان منجر به اعتیاد می شود. جالب است بدانید بیمارانی که به دلیل مصرف ترامادول در مراکز ترک اعتیاد بستری می شوند نسبت به سایر بیماران وابسته به مواد، خماری یا علائم ترک غیر قابل تحمل بیشتری دارند. بنابراین به هیچ دلیلی نباید از این دارو استفاده کنید. بیش از ۲ هفته مجاز به مصرف این دارو نیستید و بنابراین برای بهبود انزال زودرس اصلا مناسب به نظر نمی رسد. علاوه بر این، مطالعات محققان نشان می دهد که در بسیاری از موارد اعتیاد به کراک در نتیجه مصرف ناآگاهانه ترامادول رخ داده است.

برای درمان زود انزالی چه کنیم؟

پس از آشنایی با اعتیاد قرص های تاخیری ترامادول و همچنین دانستن عوارض ناخوشایند برخی از قرص های تاخیری دیگر، اکنون ممکن است به دنبال راهی مطمئن برای درمان زود انزالی باشید. مطمئناً اگر مستقیماً به پزشک مراجعه کنید، او تمام راه حل های لازم را در اختیار شما قرار می دهد، اما در اینجا چند روش موثر برای درمان زود انزالی را نیز به شما معرفی می کنیم. توجه داشته باشید که هیچ یک از این روش ها عوارض جانبی نامطلوب ایجاد نمی کند:

  • استفاده از دمنوش های گیاهی مانند چای شقایق و دارچین
  • پماد برای بی حسی موضعی
  • اسپری لیدوکائین
  • خرید روی و استفاده از آن (هر روز ۱۱ میلی گرم)
  • گنجاندن غذاهای حاوی روی و منیزیم در رژیم غذایی
  • از تکنیک مکث استفاده کنید
  • تمرینات کگل برای تقویت عضلات کف لگن
  • تاخیر در استفاده از کاندوم
  • خودارضایی قبل از رابطه جنسی
  • برای مدتی از رابطه جنسی خودداری کنید

اسپری و کاندوم را کنار بگذارید

در مورد گزینه دوم، ممکن است تعجب کنید که چگونه پرهیز از رابطه جنسی می تواند در درمان انزال زودرس موثر باشد. هدف از این راه حل تمرکز بر فعالیت های غیر از رابطه جنسی برای مدتی است. شاید حساسیت بیش از حد شما نسبت به انزال زودرس به همین دلیل است که هر بار رابطه جنسی برای شما اتفاق می افتد.

این واقعیت را نیز در نظر بگیرید که تنها راه لذت بردن از رابطه جنسی فقط در مرحله دخول و انزال نیست. راه های زیادی برای لذت بردن از رابطه جنسی شما و همسرتان وجود دارد.

آخرین سخنرانی

بدون مشورت با متخصص هیچ روشی را برای درمان زود انزالی انتخاب نکنید. ابتدا سعی کنید همه جوانب موضوع را بسنجید و سپس ایده آل ترین راه را انتخاب کنید. اگرچه در بسیاری از موارد ترکیب چندین روش مختلف می تواند به شما کمک کند. همانطور که در این مقاله خواندید، اعتیاد به قرص های تاخیری ترامادول می تواند بسیار خطرناک و آزاردهنده باشد. با توجه به گفته ها و شنیده های دوستان و اطرافیان و بدون داشتن اطلاعات کافی، هرگز قرص تاخیری مصرف نکنید.

ادامه مطلب  خود ارضایی چیست و آیا عارضه جبران ناپذیری دارد؟ آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

پروستات غده کوچکی در لگن است که بخش مهمی از دستگاه تناسلی مردان است. پروستات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *