آیا عمل وازکتومی برگشت پذیر است؟ آپدیت ۱۴۰۳

وازکتومی یکی از راه حل های تقریبا دائمی است که برخی از زنان برای جلوگیری از بارداری از آن استفاده می کنند. این روش شبیه بستن لوله های زنانه (توبکتومی) است. در وازکتومی، یک عمل کوچک، مسیر مجرای دفران که وظیفه آن عبور اسپرم از بیضه است، مسدود می شود و اسپرم نمی تواند به تخمک برسد. این مقاله برگشت پذیری این روش را از مجله اینترنتی داروخانه کافه نیوز دنبال کنید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

آیا وازکتومی برگشت پذیر است؟

با این روش این امکان وجود دارد که آقایان نیز مانند خانم ها برای باز کردن لوله های خود جراحی کنند. در مورد اینکه آیا بعد از وازکتومی امکان بارداری وجود دارد یا بعد از بازگشت از وازکتومی امکان بارداری وجود دارد وجود دارد.

امکان برگشت وازکتومی

طبق مطالعات، ۲ تا ۶ درصد از مردانی که این جراحی را انجام داده اند، برای جراحی معکوس اقدام می کنند. این یک عمل سخت، زمان بر و پرهزینه است و نه تنها در مراکز خاصی انجام می شود، بلکه حتی با پیشرفت تکنیک های جراحی نیز می توان تا حدودی عمل را معکوس کرد. علاوه بر این، مقدار باقی مانده از دو انتهای بریده شده مجرای دفران و دقت و ظرافت در حین عمل نیز نقش تعیین کننده ای دارد.

جراحی وازکتومی را می توان برگشت پذیر در نظر گرفت، اما موفقیت وازکتومی به محل وازکتومی، تکنیک وازکتومی و زمان انجام وازکتومی بستگی دارد.

  1. اولین نکته این است که هر چه شریان اسپرماتیک بسته تر باشد، احتمال باز شدن آن بیشتر می شود و هر چه پایین تر و نزدیکتر به بیضه بسته شود، شریان منی نازک تر و سخت تر و ناکام تر باز می شود.
  2. نکته دوم اینکه اگر در حین عمل وازکتومی قسمت کوچکی از رگ برداشته شود باز شدن آن راحت تر است و اگر قسمت زیادی از رگ بین دو سر بریده شده برداشته شود و دو سر بریده شده از هم فاصله داشته باشند. باز کردن سخت تر
  3. نکته سوم گذر زمان پس از وازکتومی است. هر چه زمان بیشتری از وازکتومی بگذرد، به دلیل رکود طولانی مدت اسپرم و اختلال در تولید و حرکت اسپرم، شانس بچه دار شدن بعد از باز کردن وازکتومی کاهش می یابد، به خصوص اگر بیش از ۱۰ سال از وازکتومی گذشته باشد. . حتی اگر وازکتومی اگر خوب باز شود، اسپرم ممکن است تحرک خوبی برای بارور کردن تخمک نداشته باشد.
ادامه مطلب  نحوه استفاده از کاندوم چگونه است؟ آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

پروستات غده کوچکی در لگن است که بخش مهمی از دستگاه تناسلی مردان است. پروستات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *