آیا زگیل تناسلی همان تبخال تناسلی است؟ آپدیت ۱۴۰۳

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و تبخال، عفونت‌های مقاربتی رایجی هستند که اغلب به دلیل شباهت‌هایشان با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. لازم به ذکر است که HPV و تبخال تناسلی توسط ۲ ویروس مختلف ایجاد می شوند و علائم آنها کمی متفاوت است. همچنین باید گفت که قرص زگیل تناسلی زنان و مردان با دارویی که می توان برای درمان تبخال تجویز کرد کاملا متفاوت است. با ما همراه باشید تا تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی را به طور کامل توضیح دهیم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

چه چیزی باعث HPV و تبخال می شود؟

HPV توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. در حالی که تبخال توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود. HPV یا زگیل تناسلی بیش از ۱۰۰ سویه مختلف دارد در حالی که تبخال ۲ سویه دارد. تبخال تناسلی HSV-2 نامیده می شود، اما تبخالی که در دهان ایجاد می شود HSV-1 است و البته در حین رابطه دهانی نیز می تواند باعث ضایعات دستگاه تناسلی شود.

HPV و تبخال

راه های انتقال زگیل تناسلی و تبخال تناسلی

زگیل تناسلی و تبخال تناسلی می تواند از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل شود. حالا ممکن است علائمی داشته باشند یا اصلاً هیچ علامتی روی پوست نداشته باشند و فرد از بیماری خود آگاه نباشد.

HPV و تبخال همچنین می توانند از مادر باردار به جنین در دوران بارداری یا در مراحل زایمان منتقل شوند. اگر مشکوک به زگیل تناسلی یا تبخال هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

علائم HPV و تبخال تناسلی چیست؟

تفاوت بین زگیل تناسلی و تبخال تناسلی می تواند در علائم آنها باشد. البته این دو بیماری می توانند بدون علامت و کاملا نهفته باشند. به طور کلی، تبخال علائم بیشتری نسبت به زگیل تناسلی نشان می دهد. شایع ترین علائم هر دو ویروس ضایعاتی است که در ناحیه تناسلی، مقعد و اطراف دهان و گلو ظاهر می شوند. زگیل های ناشی از HPV می توانند جدا شده یا خوشه ای باشند. آنها می توانند کوچک، بزرگ، برجسته یا مسطح باشند و در بسیاری از موارد ظاهری شبیه گل کلم دارند. علائم زگیل تناسلی، حتی اگر ظاهر شوند، معمولاً ناراحتی زیادی ایجاد نمی کنند.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

تبخال

اما ضایعات تبخال بیشتر شبیه کورک یا تاول های پر از مایع هستند. با گذشت زمان، این ضایعات باز می شوند، زخم می شوند و سپس پوسته پوسته می شوند. همه انواع تبخال از جمله تبخال تناسلی معمولاً خارش دار و دردناک هستند و بر خلاف HPV باعث ناراحتی فرد می شوند. سایر علائم تبخال عبارتند از: سردرد، تورم غدد لنفاوی، احساس سرما. اما اگر تبخال تناسلی باشد، اغلب ترشحات ناخوشایند از واژن و درد در هنگام ادرار مشاهده می شود.

تبخال تناسلی مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد نمی کند، در حالی که برخی از انواع زگیل تناسلی می توانند باعث سرطان دهانه رحم، اندام تناسلی، مقعد یا گلو شوند.

تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی در روش های پیشگیری

استفاده از کاندوم یک راه ایده آل برای جلوگیری از انتقال HPV و تبخال تناسلی است. اما باید مراقب باشید که کاندوم فقط در مناطقی که پوشش می دهد از انتقال جلوگیری می کند. یعنی اگر ضایعه در ناحیه پوشیده شده توسط کاندوم نباشد، باز هم به راحتی قابل انتقال است، زیرا زگیل و تبخال تناسلی از طریق تماس با پوست آلوده منتقل می شود. بهتر است از دست زدن به ضایعات HPV و تبخال خود یا دیگران خودداری کنید و در صورت تماس تصادفی با آنها دست های خود را با آب و صابون بشویید تا از گسترش عفونت جلوگیری شود.

واکسیناسیون HPV راه خوبی برای پیشگیری از زگیل تناسلی است، در حالی که در حال حاضر هیچ واکسنی برای تبخال تناسلی وجود ندارد.

توصیه می شود واکسن گارداسیل (واکسن زگیل تناسلی) قبل از اولین رابطه جنسی در سنین ۱۱ تا ۱۲ سالگی تزریق شود. اما اگر سن شما بیشتر از این است هنوز وقت دارید و بهتر است این واکسن را به خودتان تزریق کنید.

روش های تشخیص زگیل تناسلی و تبخال تناسلی

زنان می توانند هر زمان که آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند، از نظر سرطان دهانه رحم غربالگری شوند. در آزمایش پاپ اسمیر، سلول ها در صورتی که رشد غیرطبیعی داشته باشند، به راحتی تشخیص داده می شوند. اما برای مردان هیچ آزمایشی برای زگیل تناسلی وجود ندارد و پزشک تنها با مشاهده علائم بیماری می تواند تشخیص قطعی بدهد و از گزینه های درمانی استفاده کند.

معمولاً آزمایش خاصی برای تبخال تناسلی وجود ندارد. بنابراین تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی ممکن است در روش تشخیص باشد. در بیشتر موارد، تبخال تناسلی را می توان به راحتی با در نظر گرفتن علائم آن تشخیص داد. اما در صورت لزوم می توان از ضایعات نمونه برداری کرد و برای تشخیص دقیقتر تبخال تناسلی به آزمایشگاه فرستاد.

واکسن HPV

درمان زگیل تناسلی و تبخال تناسلی

داروها و روش های نوین پزشکی می توانند علائم زگیل تناسلی و تبخال را کنترل کنند، اما می توان گفت که درمان قطعی ندارد. ایمنی طبیعی بدن اغلب به تنهایی با ویروس HPV مبارزه می کند. با این حال، تبخال کمی پایدارتر است و برای همیشه در بدن باقی می ماند. یکی از بهترین راه حل ها برای درمان زگیل تناسلی، کپسول پاروفایت یا قارچ شیتاکه است که باعث افزایش ایمنی بدن می شود. برای این منظور می توان از کپسول شیتاکه پلانتا نیز استفاده کرد. برای افراد مبتلا به زگیل تناسلی ناشی از HPV، محلول‌های موضعی مانند پودوفیلوکس، سینکاتچین یا کرم ایمیکویمود نیز ممکن است تجویز شود. این کرم ها برای بهبود ظاهر زگیل های قابل مشاهده استفاده می شوند. زگیل تناسلی را می توان با کرایوتراپی یا لیزر درمانی نیز از بین برد.

داروهای ضد ویروسی می توانند گسترش تبخال و شدت علائم آن را کاهش دهند. برخی از رایج ترین داروهای مورد استفاده برای این منظور آسیکلوویر، فامسیکلوویر و والاسیکلوویر هستند. استفاده از مسکن ها و کمپرس سرد نیز می تواند در کاهش درد موثر باشد.

آیا HPV همان تبخال تناسلی است؟

بعد از همه چیزهایی که توضیح دادیم، اکنون تفاوت بین زگیل تناسلی و تبخال تناسلی را می دانید. جدول زیر نیز راهنمای خوبی برای شما خواهد بود:

تفاوت بین زگیل تناسلی و تبخال تناسلی HPV تبخال
نحوه انتقال تماس پوست به پوست با افراد آلوده (از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی) تماس با پوست یا بزاق یک فرد آلوده (از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی)
شخصیت ها وجود زگیل تناسلی وجود زخم در اطراف دهان یا اندام تناسلی و علائم سرماخوردگی
روش تشخیص غربالگری سرطان دهانه رحم علائم را بررسی کنید
روش درمان تجویز دارو برای زگیل تناسلی و غربالگری اضافی برای انواع پرخطر HPV تجویز داروهایی برای کاهش طول مدت بیماری
روش پیشگیری استفاده از کاندوم و پاپ اسمیر سالانه استفاده از کاندوم برای هر جنس (دهانی، واژینال و مقعدی)

آخرین کلمه

HPV با تبخال یکسان نیست و این دو کاملاً متفاوت هستند. تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی در عامل ایجاد کننده، روش های تشخیص، روش های درمان و … است. با این حال، همانطور که گفته شد، این دو STD در بسیاری از موارد با هم اشتباه گرفته می شوند. بنابراین تشخیص نهایی را باید به پزشک سپرد.

ادامه مطلب  درباره اختلال ارگاسم یا همان آنورگاسمی چیزی می دانید؟ آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

بهترین روش درمان عفونت واژن کدام است؟ آپدیت ۱۴۰۳

اهمیت درمان عفونت واژن از دو جنبه قابل بررسی است. از نظر سلامتی، عفونت واژن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *