آیا زگیل تناسلی بعد از درمان می تواند برگردد؟ آپدیت ۱۴۰۳

میلیون ها نفر در سراسر جهان به ویروس HPV آلوده هستند. بدون اینکه کوچکترین علائمی را تجربه کنید یا از این بیماری اطلاع داشته باشید. شاید شنیده باشید که درمان قطعی برای زگیل تناسلی وجود ندارد اما این خبر نباید شما را نگران کند زیرا راه های موثری برای کنترل این بیماری ارائه خواهد شد. در اکثر موارد، ویروس پاپیلومای انسانی یا عفونت HPV پس از ۲ سال خود به خود از بین می رود و نیازی به درمان ندارد. اما در صورت استفاده از داروی زگیل تناسلی و بهبودی کامل، آیا امکان عود زگیل تناسلی و بازگشت آن پس از درمان وجود دارد؟

آنچه در این مقاله می خوانیم

HPV چیست؟

HPV ویروسی است که از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود و باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود. این بیماری در درجه اول به عنوان یک بیماری مقاربتی شناخته می شود زیرا به راحتی از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی قابل انتقال است. ویروس HPV در واقع فقط یک ویروس نیست و شامل سویه ها یا به اصطلاح انواع مختلفی است که برخی از آنها پرخطر و برخی دیگر کم خطر محسوب می شوند. تاکنون بیش از ۱۰۰ نوع HPV شناخته شده است.

HPV چیست؟

برخی از انواع زگیل تناسلی پتانسیل ایجاد سرطان را دارند. ویروس HPV می تواند باعث سرطان دهانه رحم در زنان، سرطان آلت تناسلی در مردان و سرطان مقعد و گلو در مردان و زنان شود. ویروس HPV در واقع نحوه تولید مثل سلول ها را تغییر می دهد و می تواند به تومور تبدیل شود. اما داشتن زگیل تناسلی به این معنی نیست که همه این اتفاقات بد برای شما خواهد افتاد. در ایالات متحده، سالانه ۱۴ میلیون نفر به HPV آلوده می شوند که از این تعداد تنها حدود ۳۵۰۰۰ نفر به سرطان مبتلا می شوند. همانطور که در مقدمه توضیح دادیم، در بیشتر موارد زگیل تناسلی خود به خود و بدون نیاز به درمان بهبود می یابد. آیا می دانید تفاوت بین زگیل تناسلی و تبخال تناسلی چیست؟ این دو بیماری را نباید با هم اشتباه گرفت.

آیا زگیل تناسلی خود به خود از بین می رود؟

بیایید ابتدا پاسخ این سوال را روشن کنیم و سپس احتمال ظهور مجدد زگیل تناسلی پس از درمان را در نظر بگیریم. همانطور که گفته شد، اکثر افراد مبتلا به عفونت HPV حتی نمی دانند که این بیماری در بدن آنها وجود دارد. عفونت زگیل تناسلی معمولاً خود به خود از بین می رود. آزمایشات بالینی نشان می دهد که حدود ۲ سال طول می کشد تا سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی با ویروس HPV مبارزه کند و در نهایت آن را از بین ببرد.

به دو نکته مهم توجه کنید: اول اینکه به نظر می‌رسد افرادی که بدنشان در عرض دو سال HPV را از بین نمی‌برد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند و دوم اینکه عدم آگاهی افراد از عفونت HPV خود باعث می‌شود بدون کسانی که روش انتقال را می‌دانند، مبتلا شوند. آن را به شریک جنسی خود. ماهیت مرموز این ویروس نیاز به تزریق واکسن زگیل تناسلی را با تفکر و توصیه بیشتر می کند.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

HPV

آیا می دانستید که طبق تحقیقات حتی ممکن است بین زگیل تناسلی و ناباروری ارتباط وجود داشته باشد؟ بنابراین بهتر است تمامی اقدامات پیشگیرانه در خصوص زگیل تناسلی رعایت شود.

عود زگیل تناسلی بعد از درمان؟

ویروس HPV پس از ریشه کن شدن عود نمی کند. احتمال ابتلا به همان نوع زگیل تناسلی که قبلاً داشتید بسیار کم است. اما همانطور که گفتیم بیش از ۱۰۰ نوع HPV وجود دارد و بنابراین ممکن است فرد به نوع دیگری از آن مبتلا شود.

زگیل تناسلی احتمالاً تا زمانی که خود ویروس به طور کامل از بین برود دوباره ظاهر می شود. حتی اگر زگیل ها ناپدید شده باشند و هیچ نشانه آشکاری از وجود آنها در بدن وجود نداشته باشد. اما اگر ویروس HPV از بین برود، زگیل ها دوباره ظاهر نمی شوند.

شاید جالب باشد بدانید که اگر زگیل تناسلی دارید، در معرض خطر ابتلا به سرطان مرتبط با HPV نیستید. خطرناک ترین انواع زگیل تناسلی معمولاً بدون علامت هستند. برای اطلاعات بیشتر مقاله: آیا زگیل تناسلی می تواند شما را بکشد؟

چه مدت طول می کشد تا زگیل تناسلی ظاهر شود؟

علائم زگیل تناسلی معمولاً ۲ تا ۳ ماه پس از عفونت ظاهر می شود. اما به طور کلی، تحقیقات نشان می دهد که گاهی اوقات بین ۳ هفته تا چندین سال پس از عفونت ظاهر می شود تا علائم زگیل تناسلی ظاهر شود. بنابراین زمان آن از چند روز تا چند سال متغیر است و نمی توان مدت زمان دقیق آن را تعیین کرد.

آیا می توان بعد از درمان زگیل تناسلی رابطه جنسی داشت؟

گفتیم که احتمال ظهور مجدد زگیل تناسلی پس از درمان در صورت از بین رفتن کامل ویروس HPV بسیار کم است و تقریباً وجود ندارد. با این توضیح، رابطه جنسی پس از درمان زگیل تناسلی آسان است. به طور کلی توصیه می شود افراد در تمام روابط جنسی خود از کاندوم استفاده کنند. کاندوم شانس ابتلا به HPV را از بین نمی برد زیرا زگیل تناسلی می تواند در سایر قسمت های بدن که توسط کاندوم پوشانده نشده است وجود داشته باشد. اما کاندوم قطعا خطر ابتلا به HPV را تا حد زیادی کاهش می دهد.

درمان زگیل تناسلی

وقتی همسر یا شریک جنسی شما زگیل تناسلی دارد، باید سعی کنید به گونه ای رابطه جنسی داشته باشید که به زگیل ها دست نزند و از کاندوم استفاده کنید. شریک جنسی شما نیز باید به دنبال درمان باشد. زگیل تناسلی را می توان با دارو، پماد، لیزر، فریز کردن و جراحی درمان کرد، اما فقط پزشک باید تشخیص دهد که کدام روش برای شما مناسب است.

بهترین اقدام پیشگیرانه برای پیشگیری از زگیل تناسلی تزریق گارداسیل است.

از بین بردن زگیل تناسلی

زگیل تناسلی با پمادهای موضعی، مکمل های غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی، درمان های خانگی، سرما درمانی (سرما درمانی و انجماد)، لیزر درمانی و جراحی درمان می شود. برخی از پزشکان استفاده از لیزر CO2 را یکی از بهترین و موثرترین روش های درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان می دانند. مطالعات نشان می دهد که میزان بازگشت زگیل تناسلی پس از لیزر درمانی بسیار کمتر از روش هایی مانند کرایو است. علاوه بر این لیزر عوارض خاصی ندارد.

نتیجه

بازگشت زگیل تناسلی پس از درمان کامل بسیار بعید است، اما ممکن است فرد به نوع دیگری از HPV مبتلا شود، زیرا همانطور که گفتیم ویروس HPV بیش از ۱۰۰ نوع مختلف دارد. در بسیاری از موارد زگیل تناسلی خود به خود و بدون نیاز به درمان خاصی ناپدید می شوند. اگر علائم زگیل تناسلی را دارید، حتما برای آزمایشات بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

ادامه مطلب  آیا ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان با هم فرق دارد؟ آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

عمل پانکچر چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

طب سوزنی که به عنوان جراحی تخمک گذاری نیز شناخته می شود، یک روش جراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *