آیا درمان ایدز وجود دارد؟ آپدیت ۱۴۰۳

ایدز بیماری است که بر سیستم ایمنی فرد تأثیر می گذارد و آن را ضعیف می کند. برآوردها نشان می دهد که ایدز اولین بار در اوایل قرن بیستم در غرب آفریقا مشاهده شد. از آن زمان، دانشمندان در تلاش برای یافتن واکسن یا دارویی برای درمان ایدز بوده اند. اگرچه هنوز درمان قطعی برای ایدز پیدا نشده است، اما تاثیر برخی داروها در بهبود این بیماری بسیار چشمگیر است.

آنچه در این مقاله می خوانیم

بیماری ایدز

آزمایش HIV تنها راه تشخیص ایدز است. ایدز در افرادی که به ویروس اچ آی وی آلوده هستند رخ می دهد. این بیماری عفونی در ۳ مرحله ظاهر می شود. مرحله اول یک عفونت شبیه آنفولانزا است. در مرحله دوم، بیماری پیشرفت می کند و سیستم ایمنی ضعیف می شود، بنابراین بدن مستعد ابتلا به عفونت های مختلف می شود. در مرحله سوم بیماری کاملاً آشکار می شود و هر روز که می گذرد وضعیت سلامتی فرد بدتر می شود.

کاهش وزن شدید و ناگهانی، تب، زخم های دهانی شدید، اسهال مداوم، مشکلات ریوی، عفونت سینوسی، عفونت مفاصل و عفونت های باکتریایی مانند مننژیت از مهم ترین علائم ایدز هستند.

بیماری ایدز

درمان ایدز

متاسفانه در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای ایدز وجود ندارد. خلاص شدن از شر عفونت ناشی از ایدز کار آسانی نیست. با این حال، داروهای زیادی وجود دارند که می توانند HIV را کنترل کرده و از عوارض آن جلوگیری کنند. این داروها درمان ضد رتروویروسی (ART) نامیده می شوند. هر فردی که مبتلا به HIV تشخیص داده می شود، صرف نظر از اینکه عفونت در بدن او وجود دارد یا نه، باید درمان ART را شروع کند.

ART معمولاً ترکیبی از ۳ یا بیشتر دارو از چندین گروه دارویی مختلف است و شانس کاهش میزان HIV در خون را افزایش می دهد. در درمان ART معمولاً ۳ داروی HIV در یک قرص ترکیب می‌شود و برای بیمار یک بار در روز تجویز می‌شود. هر دسته از داروها به طرق مختلف از پیشرفت بیماری جلوگیری می کنند. این روش درمانی سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت ها قوی نگه می دارد و احتمال انتقال ویروس به افراد دیگر را کاهش می دهد.

داروهای مورد استفاده برای درمان ایدز

طبقه بندی داروهای HIV شامل موارد زیر است:

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
  • مهارکننده های ترانس کریپتاز معکوس غیر نوکلئوزیدی: این نوع داروها پروتئین مورد نیاز HIV را غیرفعال می کنند تا نتواند نسخه دیگری از خود بسازد. ریلپیویرین و دوراویرین از جمله این داروها هستند.
  • مهارکننده های نوکلئوزیدی ترانس کریپتاز معکوس: این داروها با تأثیر بر آنزیم ترانس کریپتاز معکوس بر ویروس HIV تأثیر می گذارند و تأثیر آن بر بدن را کاهش می دهند.
  • مهارکننده های پروتئاز: این داروها پروتئاز HIV را غیرفعال می کنند. آتازاناویر و داروونویر از جمله این داروها هستند.
  • مهارکننده های اینتگراز: این داروها با غیرفعال کردن پروتئینی به نام اینتگراز به درمان HIV کمک می کنند. امتریسیتابین و رالتگراویر از جمله این نوع داروها هستند.
  • مهارکننده های ورود یا همجوشی: این داروها از ورود HIV به سلول های T CD4 جلوگیری می کنند. این داروها شامل انفوویرتاید و ماراویروک هستند.

درمان ایدز

معمولاً ترکیبی از این داروهای ذکر شده برای درمان ایدز استفاده می شود.

فواید استفاده از داروها برای درمان ایدز

هر فردی که آزمایش HIV مثبت باشد، صرف نظر از علائم و تعداد سلول های CD4 T، باید تحت درمان دارویی قرار گیرد. برای اینکه ART موثر باشد، داروها باید دقیقاً طبق تجویز پزشک استفاده شوند. این بدان معنی است که هیچ دوزی از دارو نباید فراموش شود یا قطع شود.

استفاده از هنر درمانی (ART) مزایای زیر را به همراه دارد:

  • سیستم ایمنی بدن را قوی نگه می دارد.
  • احتمال عفونت را کاهش می دهد.
  • احتمال پیشرفت بیماری را کاهش می دهد.
  • احتمال انتقال بیماری به دیگران کاهش می یابد.

لازم است فرد مبتلا به ایدز به طور منظم با پزشک خود قرار ملاقات داشته باشد و حتی در مورد عوارض احتمالی داروهایی که مصرف می کند با او مشورت کند.

عوارض جانبی داروهای ایدز

با مصرف داروهایی که برای درمان ایدز استفاده می شود، فرد ممکن است عوارض جانبی زیر را تجربه کند:

  • حالت تهوع، استفراغ یا اسهال
  • بیماری قلبی
  • آسیب کلیه یا کبد
  • ضعیف شدن استخوان
  • سطوح غیر طبیعی کلسترول
  • قند خون بالا
  • اختلال خلقی
  • اختلال خواب

مشکلات سلامتی افراد مبتلا به HIV با افزایش سن اندکی افزایش می یابد و اگر مجبور به استفاده از داروهای قلب یا مفاصل و استخوان باشند، ممکن است تداخل دارویی با داروهای ایدز داشته باشند. اگر از هر نوع دارویی استفاده می کنید، برای جلوگیری از تداخل دارویی به پزشک خود اطلاع دهید.

آخرین اخبار در مورد یافتن درمانی برای ایدز

محققان و دانشمندان سال‌های زیادی را صرف یافتن راهی برای درمان ایدز کرده‌اند و هر از چند گاهی خبرهای خوبی در مورد یافتن درمانی قطعی برای این بیماری به گوش می‌رسد. با پیشرفت تکنولوژی و علم دور از ذهن نیست که به زودی درمان مناسبی برای این بیماری صعب العلاج کشف شود. محققان انگلیسی، آلمانی، آمریکایی و انگلیسی بهترین روش های درمان ایدز را در سال های اخیر ارائه کرده اند. در کشور ما تحقیقات زیادی در زمینه ایدز انجام شده است که بیش از ۲۰۰ مرکز رفتاری برای بیماران ایدزی در کشور فعال هستند. اما هیچ یک از درمان های ارائه شده توسط دانشمندان کشورهای مختلف نتوانسته است این بیماری را به طور قطعی درمان کند. با این حال هنوز امیدی برای درمان دائمی این بیماری مرموز وجود دارد.

آخرین خبرها

تغییر سبک زندگی افراد مبتلا به ایدز

برای درمان ایدز و اثربخشی هر چه بیشتر داروهای مصرفی، بهتر است افراد مبتلا به این بیماری تغییرات اساسی در سبک زندگی خود ایجاد کنند. استراتژی های زیر به افراد مبتلا به ایدز کمک می کند تا سلامتی بهتری داشته باشند:

  • خوردن غذاهای سالم: میوه ها و سبزیجات تازه، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی در حفظ قدرت و انرژی و تقویت سیستم ایمنی بسیار موثر هستند.
  • از گوشت خام یا تخم مرغ اجتناب کنید: بیماری های ناشی از غذا می تواند برای افراد مبتلا به HIV بسیار ناراحت کننده باشد. این افراد باید از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه، تخم مرغ خام و غذاهای دریایی نپخته مانند سوشی خودداری کنند.
  • انجام به موقع همه واکسن ها: افرادی که مبتلا به ایدز هستند باید توجه بیشتری به واکسیناسیون خود داشته باشند و واکسن های هپاتیت، HPV، آنفولانزا و … را به موقع دریافت کنند. ابتلا به هر نوع بیماری می تواند روند بهبودی را برای بیماران HIV مثبت دشوارتر کند.
  • احتیاط در نگهداری حیوانات خانگی: افراد مبتلا به ایدز باید دست های خود را بشویند و پس از تماس با حیوانات خانگی مراقب سلامتی خود باشند. حیواناتی مانند گربه می توانند به این انگل آلوده شده و آن را به راحتی منتقل کنند.

تغییر در سبک زندگی

واکسن ایدز

تلاش محققان برای ساخت واکسن ایدز بارها به نتیجه نرسیده است، به طوری که از ابتدای ابتلا به این بیماری بارها شنیده ایم که واکسنی برای آن کشف شده اما نتوانسته مصونیت ۱۰۰ درصدی ایجاد کند. در سال‌های اخیر، گفته می‌شود که محققان واکسن جدیدی برای اچ‌آی‌وی ساخته‌اند که آنتی‌بادی‌هایی را علیه حداقل دو سویه HIV تولید می‌کند. اما تمام واکسن هایی که تاکنون معرفی شده اند روی حیواناتی مانند خرگوش آزمایش شده اند و نه روی انسان. با این حال، تحقیقات آنقدر پیشرفت کرده است که بعید است واکسن ایدز این روزها تولید انبوه و در دسترس عموم قرار گیرد.

آخرین کلمه

داروهای مورد استفاده برای درمان ایدز در واقع فقط به کنترل بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن کمک می کند. هر فردی که آزمایش HIV مثبت باشد باید درمان را فورا شروع کند. تشخیص بیماری در مراحل اولیه می تواند در پیشگیری از پیشرفت بیماری بسیار موثر باشد. در نهایت امیدواریم تلاش محققان به زودی به نتیجه برسد و واکسن یا دارویی برای درمان قطعی این بیماری کشف شود.

ادامه مطلب  مراحل و علائم سفلیس و درمان این بیماری آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

عمل پانکچر چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

طب سوزنی که به عنوان جراحی تخمک گذاری نیز شناخته می شود، یک روش جراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *