آیا با اثرات قرص اورژانسی بر پریود آشنا هستید؟ آپدیت ۱۴۰۳

قاعدگی یک چرخه ماهیانه طبیعی برای زنان است که در برخی موارد حتی با کوچکترین تغییر در سبک زندگی، این چرخه مختل می شود. پریودهای نامنظم می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. یکی از مواردی که گاهی اوقات پریود را مختل می کند مصرف قرص های اورژانسی است. قرص اورژانسی همانطور که از نامش پیداست برای جلوگیری از بارداری در مواقع اضطراری که فرد رابطه جنسی کنترل نشده ای داشته است استفاده می شود. اگرچه بارداری می تواند بسیار خاطره انگیز باشد، اما بارداری ناخواسته عواقب زیادی برای زوجین دارد. اگرچه قرص اورژانسی یکی از بهترین راه های پیشگیری از بارداری ناخواسته محسوب می شود، اما به دلیل داشتن مقدار زیادی هورمون زنانه می تواند فرد را با عوارض زیادی مواجه کند. در این مقاله به بررسی اثرات قرص اورژانسی بر چرخه می پردازیم. تا آخر با ما باشید

آنچه در این مقاله می خوانیم

قاعدگی و تغییرات هورمونی

قاعدگی، قاعدگی یا به اصطلاح دوره، سیکل ماهانه خونریزی رحم نامیده می شود. در واقع، بدن یک زن سالم به طور طبیعی از دوران بلوغ تا یائسگی در هر دوره یا هر ماه از طریق تخمک گذاری برای بارداری آماده می شود. در این زمان، اگر اسپرم به تخمک نرسد و لقاح اتفاق نیفتد، رشد بافت رحم متوقف می شود و دیواره رحم می افتد تا دوباره برای بارداری آماده شود. بهتر است بدانید که یک سیکل طبیعی معمولا ۲۸ روز طول می کشد، البته برای برخی افراد این چرخه ۳۰ تا ۳۵ روز است. هورمون های زنانه به نام پروژسترون و استروژن از جمله هورمون های مهم در این چرخه هستند. عوامل زیادی می توانند تغییرات هورمونی را تغییر دهند تا شما یک چرخه منظم داشته باشید.

بیشتر بدانید: چند روز تاخیر پریود نشانه بارداری است؟

برخی از این عوامل عبارتند از: استرس، مصرف داروهای هورمونی، تاثیر قرص های اورژانسی بر چرخه، اختلالات هورمونی، وجود کیست در رحم و بسیاری عوامل دیگر. این اختلالات می تواند با طول چرخه یا حتی درد قاعدگی همراه باشد. سبک زندگی سالم و فعال و البته رعایت بهداشت فردی یکی از مهم ترین عوامل در حمایت از یک سیکل منظم است. قرص اورژانسی چیست؟

قرص اورژانسی چیست؟

می دانیم که بارداری زمانی اتفاق می افتد که اسپرم به تخمک می رسد. اما آیا همه افراد هر بار که رابطه جنسی دارند قصد باردار شدن دارند؟ پاسخ قطعا خیر است. بنابراین هر زوجی باید از یکی از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کند. اما گاهی اوقات به طور تصادفی مایع منی به داخل رحم زن تخلیه می شود و احتمال بارداری ناخواسته ایجاد می شود. قرص اورژانسی یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از بارداری ناخواسته است.

بهتر است بدانید که قرص اورژانسی حاوی مقدار زیادی هورمون زنانه برای جلوگیری از آزاد شدن تخمک و یا جلوگیری از کاشت تخمک های بارور شده در رحم است. قرص اورژانسی به عنوان قرص صبح بعد از ظهر نیز شناخته می شود، اما برای جلوگیری از بارداری می توانید آن را از زمانی که رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید تا ۷۲ ساعت بعد مصرف کنید.

عوارض قرص های اورژانسی

می دانیم که هر دارویی با تمام نکات مثبتش می تواند فرد را با عوارض جانبی مواجه کند. همانطور که گفته شد، قرص اورژانسی برای جلوگیری از لقاح، مقدار زیادی هورمون زنانه را به یکباره به بدن زن تزریق می کند. تحمل این مقدار هورمون به یکباره می تواند برای بدن غیرقابل تحمل باشد. از بدترین عوارض قرص های اورژانسی می توان به حالت تهوع، سردرد، سرگیجه، التهاب سینه، نوسانات خلقی، کاهش میل جنسی، درد شکم و اثرات آن بر چرخه اشاره کرد.

توجه داشته باشید که اگر کمتر از یک ساعت پس از مصرف قرص اورژانسی حالت تهوع ایجاد شد، باید قرص دیگری مصرف کنید. نکته مهم دیگر در مورد مصرف این قرص این است که شما مجاز به مصرف بیش از حد این قرص نیستید. در واقع مقدار توصیه شده قرص های اورژانسی ۳ بار در سال است. هرگز این قرص را بیش از یک بار در یک چرخه ماهانه مصرف نکنید.

تاثیر قرص های اورژانسی بر سیکل

اثرات نامطلوب قرص اورژانسی بر چرخه می تواند یکی از عوارض مصرف قرص اورژانسی باشد. در واقع، اکثر افرادی که از قرص های اورژانسی استفاده می کنند، دوره های نامنظم را تجربه می کنند. البته تاثیر قرص های اورژانسی برای همه افراد یکسان نیست و هرکسی با توجه به شرایط جسمانی خود می تواند تجربه خود را داشته باشد. در ادامه شما را با رایج ترین اثرات قرص اورژانسی بر چرخه آشنا می کنیم.

معکوس شدن سندرم پیش از قاعدگی

PMS می تواند شامل افسردگی، درد شکم، سردرد، حالت تهوع و گیجی باشد. مصرف قرص اورژانسی می تواند سندرم پیش از قاعدگی را بدتر کند.

لک زدن

برخی افراد از لکه بینی قبل از شروع قاعدگی شکایت دارند. قرص اورژانسی می تواند باعث شود که فرد حتی یک هفته قبل از شروع پریود لکه بینی ببیند.

دوره اولیه

گاهی اوقات ممکن است یک هفته زودتر از عادت ماهانه عادت ماهانه خود شروع کنید. جالب است بدانید دیر یا زود دوره پس از مصرف قرص اورژانسی بستگی به زمان مصرف آن دارد. به عنوان مثال، اگر قرص اورژانسی را در سه هفته اول پریود مصرف کنید، احتمالاً پریودتان زودتر خواهد آمد.

تاخیر پریود

یکی از تاثیرات قرص اورژانسی بر چرخه که بسیار رایج است، تاخیر در سیکل است. اگر قرص اورژانسی را در زمان تخمک گذاری مصرف کنید، به احتمال زیاد با تاخیر در پریود خود مواجه خواهید شد. البته اگر این تاخیر بیش از یک هفته باشد، برای اطمینان از این موضوع خوب است از تست های بارداری منظم استفاده کنید. اگر از پریودهای نامنظم رنج می برید، می توانید قرص های کنترل قاعدگی بخرید. قیمت قرص قاعدگی مناسب است و به راحتی می توانید آن را تهیه کنید.

خونریزی غیر طبیعی

به دلیل تغییرات هورمونی که قرص اورژانسی در بدن شما ایجاد می کند، احتمال اینکه حداقل در دو دوره قاعدگی شما خونریزی غیرطبیعی داشته باشد بسیار زیاد است. در بیشتر موارد این خونریزی بیش از حد طبیعی است. البته در برخی موارد مشاهده شد که فرد خونریزی کمتری از حد معمول داشته است. اگر این خونریزی غیر معمول بیش از دو سیکل طول کشید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

دوره طولانی

در برخی موارد، به جای یک دوره ۵-۷ روزه، دوره طولانی مدتی را تجربه خواهید کرد که می تواند تا ۱۰ روز طول بکشد.

با تاثیر قرص های اورژانسی بر چرخه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

از آنجایی که چرخه قاعدگی یکی از مهم ترین عوامل برای سلامت زنان محسوب می شود، بنابراین در صورت کوچکترین تغییر در آن، باید هوشیار بود و با پزشک مشورت کرد. در این مقاله با تاثیرات رایج قرص های اورژانسی بر چرخه آشنا شدید. اما چه زمانی باید نگران بود و به پزشک مراجعه کرد؟ اگر تغییرات در ابتدا و انتهای پریود شما بیش از دو دوره طول بکشد و یا اگر خونریزی غیرطبیعی شما بیش از دو دوره ادامه داشته باشد، باید توسط پزشک متخصص معاینه شوید. به این واقعیت توجه داشته باشید که اگر برای جلوگیری از بارداری همزمان قرص های ضدبارداری مصرف کنید، تمام این اثرات قرص اورژانسی روی چرخه می تواند بدتر شود. پس دیگر منتظر نمانید و به پزشک مراجعه کنید. جای نگرانی نیست و این اثرات را می توان به خوبی کنترل کرد.

آیا می توان از تاثیر قرص های اورژانسی بر قاعدگی جلوگیری کرد؟

آیا می توان از اثرات قرص اورژانسی بر قاعدگی جلوگیری کرد؟

اگر نگران عوارض قرص اورژانسی بر پریود خود هستید و می خواهید بدانید که آیا می توان از اثرات قرص اورژانسی بر پریود خود جلوگیری کرد، باید بگوییم که هیچ راهی برای پیشگیری از این عوارض وجود ندارد. زیرا این تغییرات ناشی از دریافت مقدار زیادی پروژسترون در بدن است. البته بد نیست بدانید که اثرات آن بر چرخه برای همه افراد یکسان نیست. یعنی نگران نباشید، ممکن است تغییراتی در چرخه نداشته باشید. اما می توانید از برخی عوارض جانبی دیگر قرص های اورژانسی جلوگیری کنید. مثلا برای جلوگیری از حالت تهوع و کاهش اثر قرص های اورژانسی، قبل از مصرف از قرص های ضد تهوع استفاده کنید. یا این قرص را با معده خالی مصرف نکنید.

اشتباه در مصرف قرص اورژانسی

گاهی اوقات افراد هنگام مصرف قرص های اورژانسی اشتباه می کنند. با این اشتباهات با مشکلاتی در بدن خود مواجه خواهید شد و ممکن است مانع بارداری نشوید. یکی از این اشتباهات هنگام مصرف قرص اورژانسی، زمان مصرف آن است. بهتر است بدانید که اگر بیش از ۷۲ ساعت از رابطه جنسی محافظت نشده گذشته باشد، به احتمال زیاد قرص اورژانسی موثر نخواهد بود.

اشتباه رایج دیگری که متأسفانه می تواند به بدن شما آسیب برساند، مصرف قرص های اورژانسی به جای پیشگیری از بارداری است. باید بدانید که قرص اورژانسی باعث سقط جنین نمی شود و فقط می تواند از بارداری جلوگیری کند و با وجود هورمون های زیادی که دارد، مجاز به مصرف بیش از ۳ بار در سال نیستید. از طرف دیگر، تأثیر قرص اورژانسی فقط برای همجنس شما و پیشگیری از بارداری است و برای جنس بعدی خود به سایر محافظت های پیشگیری از بارداری مانند کاندوم نیاز دارید.

چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می شویم؟

در بیشتر موارد، پس از مصرف قرص اورژانسی، حدود ۵ روز طول می کشد تا فرد پریود شود. این مدت زمان می تواند کمی بیشتر یا کمتر باشد. اما معمولاً اگر بعد از ۵ روز قاعدگی اتفاق نیفتد، بهتر است با پزشک مشورت کنید. وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از مصرف قرص اورژانسی، آیا باردار نیستم؟ باید بگوییم که بله تقریبا در صد در صد موارد قاعدگی بعد از مصرف قرص اورژانسی نشانه باردار نبودن فرد است. با این حال، گاهی اوقات لکه‌هایی به وجود می‌آید که افراد به اشتباه قاعدگی را می‌گیرند و فکر می‌کنند پریود شده‌اند و باردار نیستند.

دلیل پریود نشدن بعد از قرص اورژانسی چیست؟

معمولاً فرد حدود ۵ روز پس از مصرف قرص اورژانسی پریود می شود. اگر در عرض ۵ روز هیچ نشانه ای از قاعدگی مشاهده نشد، ممکن است فرد باردار باشد یا تخمک گذاری در بدن او رخ داده باشد. همچنین تاخیر در دوره پس از مصرف قرص اورژانسی در افراد دارای اضافه وزن و چاق قابل مشاهده است. اگر قرص اورژانسی مصرف کردید و بعد از ۵ روز پریود نشدید، برای آزمایشات بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

قرص اورژانسی برای یک دوره سریع

قرص لوونورژسترول یک قرص قاعدگی اورژانسی است که با مصرف آن تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می شود و این تغییرات در نهایت منجر به قاعدگی می شود. انواع دیگری از قرص های اورژانسی مانند قرص تنسی وجود دارد که باید دو بار مصرف شود. هر چه مدت زمان استفاده از قرص اورژانسی در هنگام رابطه جنسی محافظت نشده کمتر باشد، تأثیر بهتری خواهد داشت.

کلام پایانی در مورد تاثیر قرص های اورژانسی بر قاعدگی

قرص اورژانسی یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از بارداری در مواقع اورژانسی است. این قرص با تزریق مقدار زیادی پروژسترون از بارداری جلوگیری می کند. اما مصرف این قرص می تواند منجر به عوارض خاصی شود. برخی از این عوارض قابل کنترل هستند. اما اثرات قرص اورژانسی بر چرخه ناخواسته و غیر قابل کنترل است. اگرچه این اثرات برای همه افرادی که از قرص های پیشگیری از بارداری اورژانسی استفاده می کنند رخ نمی دهد، اما بیشتر افراد زمان شروع و پایان غیرعادی و خونریزی را تجربه می کنند. اگر این اثرات در قاعدگی برای دو سیکل ادامه داشت، حتما برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

ادامه مطلب  از ال آرژنین برای رفع اختلال نعوظ چگونه استفاده کنیم؟ آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

پروستات غده کوچکی در لگن است که بخش مهمی از دستگاه تناسلی مردان است. پروستات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *