عفونت قارچی واژن چیست؟ شایع، آزاردهنده اما قابل درمان آپدیت ۱۴۰۳

عفونت قارچی واژن این یک بیماری شایع، آزاردهنده و قابل درمان است که با تشخیص دقیق و استفاده از درمان مناسب قابل کنترل و بهبود علائم آن است. عفونت قارچی واژن معمولاً با عوامل ضد قارچی موضعی مانند کرم‌های واژینال، شیاف، قرص یا کپسول کنترل و درمان می‌شود. علاوه بر این، با رعایت بهداشت دستگاه تناسلی و دوری از عوامل خطر، می توانید از عود عفونت جلوگیری کنید. بنابراین اگر علائمی دارید عفونت قارچی واژن در صورت ابتلا به آن، توصیه می شود برای تشخیص دقیق و درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت قارچی واژن این یک بیماری شایع در زنان است که به دلیل رشد بیش از حد قارچ هایی مانند کاندیدا آلبیکنس در ناحیه واژن ایجاد می شود. واژن محیطی طبیعی دارد که حاوی مقدار کمی قارچ و باکتری است. اما زمانی که تعادل این قارچ ها به هم بخورد، قارچ می تواند بیش از حد رشد کند و علائم عفونت ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم عفونت واژن داریم؟

علائم عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن می تواند علائم آزاردهنده و ناراحت کننده ای برای زنان ایجاد کند. این علائم شامل خارش، سوزش، قرمزی و التهاب در ناحیه واژن، خشکی واژن، ترشحات سفید و چسبنده و درد و سوزش در هنگام ادرار است. این علائم عفونت واژن می تواند بر کیفیت زندگی و راحتی زنان تأثیر منفی بگذارد. با این حال، با تشخیص صحیح و درمان مناسب، عفونت قارچی واژن قابل درمان است. با اعمال درمان مناسب و استفاده از قوی ترین داروی ضد قارچ واژینال، علائم عفونت بهبود یافته و رشد قارچ کنترل می شود.

علائم عفونت قارچی واژن

علت عفونت قارچی واژن

  • قارچ کاندیدا: این عامل اصلی عفونت واژن است. کاندیدا شایع ترین قارچی است که در عفونت های مخمری واژن مشاهده می شود. این قارچ به طور طبیعی در واژن وجود دارد، اما تحت شرایط خاصی می تواند به اندازه های بزرگ رشد کند و باعث عفونت شود.
  • تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری، شیردهی و اوایل میانسالی می تواند باعث عفونت واژن شود. دستگاه تناسلی زنان به تغییرات هورمونی حساس است و تغییرات در سطح استروژن می تواند منجر به تغییر در ترکیب محیط واژن و تسهیل رشد قارچ ها شود.
  • ضعف سیستم ایمنی: سیستم ایمنی ضعیف می تواند مقاومت بدن در برابر عفونت ها را کاهش دهد. اگر سیستم ایمنی ضعیف شود، قارچ ها به راحتی رشد کرده و باعث عفونت می شوند. بیماری هایی مانند دیابت، HIV و سرطان می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند.
  • استفاده از آنتی بیوتیک ها: استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها می تواند تعادل میکروبی در واژن را کاهش دهد و باعث رشد قارچ شود. آنتی‌بیوتیک‌ها علاوه بر از بین بردن باکتری‌های مضر، میکروب‌های مفیدی را که می‌توانند رشد قارچ و عفونت را افزایش دهند، از بین می‌برند. به همین دلیل خرید قرص پروبیوتیک پس از مصرف آنتی بیوتیک توصیه می شود.
  • فشار: استرس مزمن می تواند باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول در بدن شود که منجر به کاهش عملکرد سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به عفونت های قارچی می شود.
  • کمبود خواب: کمبود خواب می تواند بر تعادل هورمونی و فعالیت سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد. وقتی بدن شما به اندازه کافی نمی خوابد، سیستم ایمنی قادر به ترمیم، بازیابی و تقویت خود نیست. این می تواند منجر به کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت ها و افزایش احتمال ابتلا به عفونت واژن شود.
  • تماس جنسی: تماس جنسی می تواند یکی از عوامل خطر عفونت واژن باشد. همچنین می‌تواند ناحیه واژن را تحریک کرده و تعادل قارچ‌ها را بر هم بزند و در نتیجه ایجاد عفونت‌های واژن را تسهیل کند.
  • سایر عوامل: عوامل دیگری مانند استفاده از لوسیون‌ها و صابون‌های حاوی مواد شیمیایی تحریک‌کننده، استفاده از لباس‌های تنگ، تماس با مواد حساسیت‌زا یا تحریک‌کننده، استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های محلول و حمام‌های داغ نیز می‌توانند باعث شوند. عفونت قارچی واژن منجر به زنان شود.

علل عفونت واژن

چه کسانی در معرض خطر عفونت قارچی واژن هستند؟

این عفونت در زنان در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما بیشتر در زنان باردار، زنان با سیستم ایمنی ضعیف، افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، سرطان، ایدز، لوسمی و غیره دیده می شود.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

توصیه می شود افرادی که در معرض این خطرات هستند اقداماتی مانند رعایت بهداشت مناسب و استفاده از روش هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود انجام دهند تا احتمال ابتلا به عفونت های قارچی واژن را کاهش دهند.

درمان عفونت قارچی واژن

آیا عفونت قارچی واژن قابل درمان است؟ آره؛ با کمک داروی عفونت قارچی واژن می توان عفونت را کنترل و درمان کرد. داروی قارچ Vaughan برای کاهش علائمی مانند خارش، سوزش و ترشحات قارچی استفاده می شود. کسانی که این مشکل را دارند باید به رعایت بهداشت در ناحیه تناسلی توجه بیشتری داشته باشند. به طور کلی استفاده از ژل شستشوی زنانه هم برای خانم های مبتلا به عفونت قارچی و هم برای سایر افراد توصیه می شود.

ژل لباسشویی زنانه

تشخیص عفونت قارچی واژن

تشخیص عفونت قارچی واژن معمولا توسط پزشک انجام می شود. اگر علائم مشکوکی را در ناحیه واژن تجربه کردید، بهتر است برای تشخیص دقیق وضعیت خود و درمان عفونت قارچی واژن به پزشک مراجعه کنید.

پزشک ابتدا در مورد علائمی که تجربه می کنید، مانند خارش، سوزش، التهاب و ترشحات غیر معمول با شما صحبت می کند. این معاینه اولیه می تواند به پزشک کمک کند تا عفونت مخمری احتمالی را تشخیص دهد. پزشک ممکن است از یک آینه و سایر تجهیزات برای بررسی واژن و آلت تناسلی شما استفاده کند تا علائم عفونت قارچی واژن مانند التهاب، قرمزی، تورم و ترشحات غیرمعمول واژن را بررسی کند.

پزشک می تواند نمونه ای از ترشحات واژن شما را گرفته و به آزمایشگاه بفرستد تا تشخیص دقیق تری از نوع قارچ در واژن داشته باشد و وجود عفونت مخمری را مشخص کند. این نمونه معمولاً زیر میکروسکوپ قرار می گیرد و در برخی موارد ممکن است نیاز به کشت قارچ باشد. در برخی موارد، پزشک ممکن است آزمایش‌های دیگری مانند آزمایش خون یا آزمایش‌های مربوط به عفونت‌های مقاربتی را برای تأیید تشخیص و اطمینان از عدم وجود عفونت دیگری در نظر بگیرد.

آخرین کلمه

عفونت قارچی واژن یکی از شایع ترین بیماری های واژن است. علائم عفونت قارچی واژن، که در این مقاله مجله داروخانه آنلاین سبز مثبت به تفصیل در مورد آن صحبت می کنیم، می تواند شامل ترشحات غیر معمول، درد، خارش و سوزش در ناحیه واژن و اطراف آن باشد. با شناخت این علائم و اقدام به موقع برای تشخیص، می توان از عود این عفونت جلوگیری کرد و درمان سریع و موثری دریافت کرد.

ادامه مطلب  عوارض قرص تاخیری چیست؟ آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

پروستات غده کوچکی در لگن است که بخش مهمی از دستگاه تناسلی مردان است. پروستات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *