چگونه واژن سالم داشته باشیم؟ آپدیت ۱۴۰۳

بخش مهمی از سلامت هر زنی به سلامت ناحیه تناسلی او مربوط می شود. زیرا مشکلات واژن مستقیماً بر باروری، میل جنسی و حتی رسیدن به ارگاسم در حین مقاربت تأثیر می گذارد. اگر واژن همیشه با عفونت و مشکلات دیگر همراه باشد، فرد استرس دارد و نمی تواند عزت نفس قابل قبولی داشته باشد. برای داشتن واژن سالم، رعایت بهداشت واژن مهم ترین نکته ای است که باید به آن توجه کرد. شستشوی ژل زنانه یکی از بهترین محصولاتی است که می توانید برای این منظور استفاده کنید، اما نکات دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

عوامل موثر بر سلامت ناحیه تناسلی زنان

واژن یک کانال عضلانی بسته است که از فرج تا دهانه رحم امتداد دارد. عوامل مختلفی بر سلامت واژن تأثیر می گذارد، از جمله:

  • رابطه جنسی محافظت نشده: اگر در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده نشود، خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی افزایش می یابد.
  • مشکلات دستگاه تناسلی: مانند اندومتریوز و بیماری التهابی لگن. اسکارهای ناشی از جراحی لگن، درمان‌های خاص سرطان و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های خاص می‌تواند خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش دهد.
  • محصولات ضد بارداری: مانند کاندوم، اسپرم کش، دوش واژینال و غیره. می تواند واژن را تحریک کند و زمینه ای برای عفونت فراهم کند.
  • بارداری و زایمان: تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند احتمال عفونت را افزایش دهد.
  • تغییر در سطح هورمون ها در بدن: مثلاً در دوران یائسگی، تولید استروژن کاهش می یابد و با نازک شدن آتروفی واژن، مقاربت دردناک تر می شود و زمینه عفونت افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم عفونت واژن داریم؟
عوامل موثر بر سلامت واژن

مهمترین نکات در بهداشت واژن

برای محافظت از ناحیه تناسلی خود در برابر عفونت و بیماری به موارد زیر توجه کنید:

مولتی سانوستول پلاس زینک
بهترین مولتی ویتامین برای کودکان
قیمت: ۱۶۵۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۱۲۹۰۰۰ تومان
مولتی سانوستول پلاس زینک
بهترین مولتی ویتامین برای کودکان
قیمت اصلی: ۱۶۵۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۱۲۹۰۰۰ تومان

تعادل PH را حفظ کنید

به طور معمول، pH واژن در حدود ۳٫۸ تا ۴٫۵ است. اما دوش واژینال می تواند سطح pH واژن را مختل کرده و اسیدیته را کاهش دهد. در این صورت باکتری های مفیدی که به طور طبیعی در محیط واژن زندگی می کنند از بین می روند و زمینه عفونت های باکتریایی یا سایر عفونت ها بیشتر می شود. در بسیاری از موارد دوش واژینال تنها بوی نامطبوع واژن را از بین می برد و هیچ خاصیت درمانی ندارد. استفاده از صابون نیز به دلیل قلیایی بودن بر روی فلور طبیعی واژن تاثیر منفی می گذارد و اسیدیته آن را کاهش می دهد.
بنابراین، برای حفظ تعادل pH واژن، فقط از آب یا ژل بهداشتی زنانه برای شستشو استفاده کنید. به گفته بسیاری از پزشکان، ژل شستشوی واژن را نباید هر روز استفاده کرد، اما استفاده از آن چندین بار در هفته اثر پیشگیرانه در برابر عفونت ها خواهد داشت.

یک رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامت واژن

پیروی از یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از مواد مغذی و مایعات است می تواند به حفظ سلامت واژن کمک کند. برخی از غذاها مانند ماست به پیشگیری از عفونت های قارچی و همچنین درمان آن ها کمک می کنند. ماست سرشار از پروبیوتیک است و بنابراین می تواند باکتری های مفید بدن را افزایش داده و احتمال عفونت را کاهش دهد.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

رابطه جنسی محافظت شده با کاندوم

برای حمایت از بهداشت واژن، باید در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. زن بودن یا مرد بودن کاندوم فرقی نمی کند. استفاده از کاندوم به پیشگیری از بیماری های مقاربتی مانند HPV، تبخال تناسلی، سیفلیس، سوزاک و کلامیدیا کمک می کند.
هنگامی که از رابطه جنسی دهانی یا مقعدی به رابطه جنسی واژینال می روید، باید کاندوم را تعویض کنید تا از ورود باکتری های مضر به واژن جلوگیری کنید. البته سکس مقعدی هرگز توصیه نمی شود.
به اشتراک گذاشتن اشیاء جنسی نیز می تواند احتمال عفونت را افزایش دهد. سپس از این نیز باید اجتناب شود. سعی کنید چند بار در سال به پزشک مراجعه کنید و از نظر بیماری های مقاربتی معاینه شوید.
بیشتر بدانید: آیا رابطه دهانی برای واژن خطرناک است؟

توجه به مواد تشکیل دهنده ژل های روان کننده

استفاده از ژل روان کننده می تواند برای کاهش درد در حین رابطه جنسی عالی باشد و همچنین تاثیر مثبتی بر میل جنسی دارد. اما باید به محتوای ژل روان کننده نیز توجه کنید. به عنوان مثال، اگر گلیسیرین در ترکیبات ژل روان کننده باشد، می تواند رشد باکتری ها را در ناحیه تناسلی افزایش دهد. برخی ترکیبات دیگر نیز pH طبیعی واژن را مختل می کنند. مانند: پارابن ها، اسانس ها، رایحه ها، رنگ های مصنوعی.
ژل روان کننده

ادرار بعد از رابطه جنسی

سعی کنید بعد از هر آمیزش ادرار کنید تا سلامت و بهداشت واژن را حفظ کنید و خطر عفونت ادراری را کاهش دهید.

از پوشیدن لباس زیر تنگ خودداری کنید

حتما لباس زیر نخی انتخاب کنید و سعی کنید کمی گشادتر باشد تا جریان هوا در ناحیه تناسلی مسدود نشود. لباس های نخی رطوبت را جذب می کنند و از افزایش رطوبت اضافی در ناحیه تناسلی جلوگیری می کنند. اگر لباس زیرتان خیس شد، حتما آن را عوض کنید تا احتمال عفونت کاهش یابد. همچنین همیشه به یاد داشته باشید که لباس زیر خود را هر روز عوض کنید.

نکات مهم برای شستن ناحیه تناسلی

برای حفظ بهداشت واژن، پس از اجابت مزاج باید از جلو به عقب بشویید تا از آلودگی باکتریایی واژن جلوگیری کنید و خطر عفونت مثانه را کاهش دهید. در دوران قاعدگی نیز باید نوار بهداشتی خود را مدام تعویض کنید تا سلامت واژن و رحم مختل نشود. اگر ترشحات طبیعی واژن در بدنتان زیاد است، سعی کنید پس از خیس شدن، لباس زیر خود را بشویید.

شب ها بدون لباس زیر بخوابید

هنگام خواب لباس زیر خود را در بیاورید تا هوای بیشتری به اندام تناسلی برسد و نفس بکشد. حتی اگر بتوانید کاملا برهنه بخوابید تا پوست شما بتواند بدون هیچ پوششی نفس بکشد. تحقیقات نشان می دهد که دمای سرد و هوای خنک می تواند برای سلامتی مفید باشد. پس سعی کنید بدون لباس بخوابید و ببینید چقدر احساس آزادی خواهید کرد.

واکسیناسیون

برای حفظ بهداشت واژن از واکسن های موجود استفاده کنید. یکی از این واکسن ها گارداسیل است که از بدن انسان در برابر ویروس HPV محافظت می کند. اگر این ویروس پیشرفت کند، می تواند باعث سرطان دهانه رحم در زنان شود. یکی دیگر از این واکسن ها واکسن هپاتیت B است که این بیماری از راه جنسی نیز منتقل می شود و با واکسیناسیون کاملاً قابل پیشگیری است.
واکسن HPV

آیا کوتاه کردن موهای ناحیه تناسلی برای سلامت واژن مفید است؟

منابع مختلف پاسخ های متفاوتی به این سوال می دهند. برخی منابع بیان می کنند که کوتاه کردن مداوم موهای ناخواسته احتمال عفونت در ناحیه واژن را افزایش می دهد. زیرا موهای زائد از ورود عرق و باکتری های مضر به اندام تناسلی جلوگیری می کند. هر چه کمتر موهای ناحیه تناسلی خود را لمس کنید، خارش و سوزش کمتری را تجربه خواهید کرد. اما برخی منابع همچنین بیان می کنند که برای سلامت واژن باید موهای ناحیه تناسلی خود را کوتاه نگه دارید. نکته اصلی این است که حداقل موهای ناحیه تناسلی خود را زود کوتاه نکنید.

آخرین کلمه

در این مقاله هر آنچه که برای رعایت بهداشت واژن باید بدانید را برای شما شرح داده ایم. با رعایت این نکات می توانید از خود در برابر هرگونه عفونت محافظت کنید و احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش دهید. سعی کنید چندین بار در سال برای معاینه ناحیه واژن و رحم از نظر هر نوع عفونتی به متخصص زنان مراجعه کنید.

ادامه مطلب  عدم خرید کاندوم و مشکلات ناشی از آن آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

بهترین روش درمان عفونت واژن کدام است؟ آپدیت ۱۴۰۳

اهمیت درمان عفونت واژن از دو جنبه قابل بررسی است. از نظر سلامتی، عفونت واژن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *