مناقصات چاپ، بسته بندی و صحافی

مناقصات چاپ، بسته بندی و صحافی

چاپ :

چاپ در اصطلاح، به عمل، فن، و صنعت تکثیر صورت و نقش‌های دوبعدی مانند حروف، ارقام، خط‌ها، تصویرها، و… به‌وسیلهٔ انداختن اثر این نقش‌ها بر کاغذ، پارچه، یا مواد دیگر، به‌ویژه چاپ مواد خواندنی، با تصویر یا بدون تصویر بر روی کاغذ گفته می‌شود، چاپ مجموع عملیاتی است که متن خام را به اثر درخور انتشار مانند کتاب، مجله، روزنامه، و جز آن تبدیل کند. چاپ بر روی کاغذ شناخته شده‌ترین کار چاپی است.

آشوریان چند هزار سال پیش از میلاد بر خشت‌هایی از گل‌ رس مُهر می‌زدند. انگشترهای خاتم نیز که در زمان باستان استفاده می شد بر همین اساس کار می کرد، چاپ باسمه نیز قرن‌ها قبل از گوتنبرگ در چین شناخته شده بود، در دوران حکومت سلسلهٔ تانگ در چین (۹۰۶-۶۱۸)، قدیمی‌ترین نمودهای صنعت چاپ دیده شده است.

ابداع گوتنبرگ چیست؟

درسال ۱۴۵۲، گوتنبرگ آلمانی به اید‌هٔ چاپ متحرک تحقق بخشید. وی در کارگاهش فن‌آوری ساخت ورق، جوهر با پایهٔ روغنی و پرس را برای چاپ یک کتاب گرد هم آورد و دستگاه چاپ را اختراع کرد. در واقع او فن‌آوری‌هایی را که سال‌ها قبل برایشان فکر و تلاش شده بود، به ثمر رساند. گوتنبرگ، چاپگر آلمانی، نخستین کسی بود که برای هر حرف، قطعهٔ فلزی جداگانه‌ای درنظر گرفت. وی قطعه‌ها را برای ترکیب کلمات مناسب کنار هم قرار داد، بر آنها مرکب مالید، و بر ورق‌های کاغذ فشرد و به این ترتیب چاپ نوین را ایجاد کرد. وی حروف را ابتدا از جنس چوب، سپس از سرب، و بعدها از آلیاژ سرب، قلع، و آنتیموان ساخت وی نسبت فلزات آلیاژ را به گونه‌ای انتخاب کرد که حروف بیش از حد سخت و نرم نباشند.

ادامه مطلب  چرا درمان تروما بخش مهمی از روند بهبود افسردگی است؟

چاپ انواع مختلفی دارد که متناسب با آنچه که قرار است چاپ شود و آنچه که بر آن قرار است چاپ شود انتخاب می‌گردد.

مهم‌ترین این روش‌های عبارت‌اند از:

  • افست : با نام چاپ لیتوگرافی هم شناخته می‌شوند. اگر محتوای برای چاپ آماده شد دیگر امکان تغییر آن وجود ندارد مگر آنکه هزینه مجدد پرداخت شود تا صفحات مربوطه تعویض شده و دوباره طرح درخواستی چاپ شود. معمولا صفحات از جنس آلومینیوم هستند که بر روی غلتک‌های پلاستیکی منتقل می‌شوند و برای تیراژهای بالا مناسب است. چاپ با روش افست کیفیت بسیار خوبی دارد.
  • چاپ دیچیتال : با رشد تکنولوژی پدیدار شده، کیفیت و وضوح تصویر زیبای دارد. این چاپ به دلیل ویژگی‌های که دارد روز ‌به روز در حال توسعه و معروفیت بیشتر است. در چاپ دیجیتال فایل‌ها باید با فرمت PDF برای چاپ فرستاده شوند.
  • جوهر فشان : چاپ جوهر افشان در دسته چاپ دیجیتال قرار می‌گیرد در این روش تصویر توسط قطرات ریز جوهر تشکیل می‌شوند.  این نوع چاپ سرعت بالایی دارد و برای چاپ انواع محصولات چاپی مناسب است.
  • لیزری : به چاپ لیزری زیروگرافی نیز گفته می‌شود و در دسته چاپ‌های دیجیتالی قرار می‌گیرد، در این روش تصویر با اعمال بار الکتریکی بر روی یک استوانه فلزی به نام درام تشکیل می‌شوند و این بار الکتریکی ذرات تونر را جذب می‌کنند و به بستر چاپ انتقال می‌دهند.
  • فلکسوگرافی :کیسه‌های پلاستیکی و بسته‌بندی مواد غذایی به روش چاپ فلکسوگرافی برچسب گذاری می‌شوند. این روش چاپی توانایی تطبیق پذیری و چاپ بر روی بسترهای مختلف را دارد و به عنوان سریع‌ترین روش معروف است. جوهر مصرفی این دستگاه‌ها بلافاصله بعد از چاپ شدن‌ خشک می‌شوند.
  • گراور : در این روش سیلندرهای مورد استفاده نیاز به آبکاری مس و فرآیندهای حکاکی خاص دارند. هزینه این روش بالاست اما برای تیراژ بالا مناسب است‌.
  • صفحه نمایش : یکی از قدیمی‌ترین روش‌های چاپ است. در این چاپگر جوهر از تورهای با سوراخ‌های ریز عبور کرده و به لایه زیرین منتقل می‌شود و برای پخش جوهر بر روی مناطق مشخص از شابلون برای کنترل حرکت جوهر استفاده می‌شود.
ادامه مطلب  جراحی میکروشی

بسته بندی چیست؟

طراحی پاکت محصول استفاده از تصویر ، رنگ مواد ، ساختار کلی ، فونت ، پایپوگرافی و تمامی مواردی است که یک پک محصول پکیچ حرفه ای داشته باشد .

در واقع بسته بندی اولیه بسته بندی ای است که محصول شمارا تماما در بر دارد. بسته بندی اولیه محصول، بخشی از بسته بندی است که آخرین مرز بین محصول و دنیای واقعی خواهد بود. برخی از محصولات شامل بسته بندی های متعدد و تو در تو هستند که به آنها بسته بندی ثانویه می گویند. بسته بندی اولیه محصول از اهمیت بالایی برخودار است زیرا اولین چیزی که از محصول به کاربر یا مشتری نمایش داده می شود، بسته بندی اولیه محصول است. بسته بندی اولیه محصول تاثیر زیادی در فروش آن دارد و اگر خلاقیت و جذابیت بالایی در پیاده سازی آن به خرج دهید، فروش بهتری خواهید داشت.

صحافی :

تنظیم و به هم بستن صفحات کتاب یا امثال آن و قرار دادن آن‌ها بین دو پوشش (جلد) به منظور یکجا نگاه داشتن صفحات و جلوگیری از فرسوده یا پاره شدن و تسهیل استفاده از آن‌ها را صحافی گویند.

انواع جلد ها ی صحافی :

  • سخت گالینگور
  • نیمه سخت
  • چرمی
  • نرم
  • شومیز

انواع صحافی

  • جلد سخت : صحافی جلد سخت خود به سه دسته جلد سخت سلفونی، جلد سخت نفیس و جلد سخت گالینگوری تقسیم می‌شود.
  • جلد نرم : صحافی جلد نرم خود به دو دسته چسب گرم و چسب سرد تقسیم می‌شود.
  • جلد مجله ای : صحافی جلد مجله‌ای خود به دو دسته منگنه لوپ و منگنه ساده تقسیم می‌شود.
  • جلد فنری : صحافی جلد فنری خود به سه دسته پلاستیکی، سیمی دوبل، سیمی مارپیچ تقسیم می‌شود.
ادامه مطلب  انجام آزمایش در محل کار تهران و منزل فرین

لت چیست؟

همان طور که در بخش مراحل صحافی توضیح داده شد به تصاویر و بخش‌های رنگی که در بین فرم‌ها قرار داده می‌شود لت در صحافی می‌گویند. وقتی شما سررسیدی را سفارش می‌دهد یک سری برگه‌های تبلیغاتی که بیانگر برند شماست در آن قرار می‌دهید به این برگه‌ها لت در صحافی سررسید می‌گویند. لت‌های استفاده شده در سررسید انواع و اقسام مختلفی دارد و برای تبلیغ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این برگه‌ها عموما در ابتدا و انتهای سر رسید قرار می‌گیرد.

تعداد لت گلاسه مورد استفاده در سررسیدها بسته به حجم مطالب و سفارشات مشتریان عزیز متفاوت است اما مجموعه چاپ ایران کهن به مشتریان پیشنهاد میکند که به طور ۱، ۲، ۴، ۶ و ۸ لتی سفارش دهند، چرا که با سفارش مثلا ۷ لت مبلغ تمام شده باید به میزان ۸ لت پرداخت شود.

blank

در پایان برای موفقیت بیشتر و شرکت در بهترین و مطمئن ترین مناقصه ها ، مزایده ها و استعلام ها در این زمینه، شما را به مرکز اطلاعات مناقصات و مزایدات ایران (زنجیره معاملاتی آریاتندر) راهنمایی مینمایم.

حتما ببینید

ایده های تزیین هدیه شب یلدا برای داماد

ایده های تزیین هدیه شب یلدا برای داماد

تزیین هدیه‌ شب یلدا برای داماد باید به چه صورت باشد؟ چگونه می‌توان هدیه‌ای برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *