قارچ شیتاکه چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

شیتاکه یکی از معروف ترین قارچ های دنیاست. دلیل محبوبیت این قارچ به طعم لذیذ آن و فواید بی نظیری است که برای سلامتی انسان به همراه دارد. قارچ شیتاکه سرشار از مواد مغذی است و طبق مطالعات بسیاری با تقویت سیستم ایمنی بدن با بسیاری از بیماری ها با موفقیت مبارزه می کند. در این مقاله با فواید قارچ شیتاکه، عوارض جانبی و نحوه استفاده کامل از آن آشنا خواهید شد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

قارچ شیتاکه چیست؟

شیتاکه نوعی قارچ خوراکی است که بومی آسیای شرقی است و معمولاً رنگ قهوه ای تیره دارد. شیتاکه دارای کلاهک هایی است که بین ۵ تا ۱۰ سانتی متر رشد می کند.این قارچ می تواند به طور طبیعی در درختان چوب سخت در حال مرگ رشد کند. بیش از ۸۰ درصد از قارچ شیتاکه جهان در ژاپن پرورش می یابد. کانادا، آمریکا، سنگاپور و چین نیز از دیگر کشورهایی هستند که عمدتاً این نوع قارچ را پرورش می دهند. لازم به ذکر است که قارچ شیتاکه در ایران نیز کشت می شود. شیتاکه همچنین در مکمل های غذایی استفاده می شود و ممکن است از مصرف مکمل ها سود ببرد.

قارچ شیتاکه

کپسول Powerfit Holistica یکی از بهترین مکمل های غذایی حاوی عصاره قارچ شیتاکه است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و یکی از بزرگترین فواید استفاده از آن می باشد.

مواد مغذی موجود در قارچ شیتاکه

قارچ شیتاکه بسیار کم کالری است و دارای مقادیر قابل توجهی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. میزان مواد مغذی موجود در ۱۵ گرم شیتاکه به شرح زیر است:

  • کالری: ۴۴
  • کربوهیدرات: ۱۱ گرم
  • فیبر: ۲ گرم
  • پروتئین: ۱ گرم
  • ریبوفلاوین (ویتامین B2): 11 درصد از نیاز روزانه بدن
  • نیاسین (ویتامین B3): 11 درصد از نیاز روزانه
  • مس: ۳۹ درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین B5: 33 درصد از نیاز روزانه
  • سلنیوم: ۱۰ درصد از نیاز روزانه
  • منگنز: ۹ درصد از نیاز روزانه
  • روی: ۸ درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین B6: 7 درصد از نیاز روزانه
  • فولات: ۶ درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین D: 6 درصد از نیاز روزانه

قارچ شیتاکه همچنین حاوی اسیدهای آمینه است و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، ضد سرطان بوده و به کاهش کلسترول بد بدن کمک می کند.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

فواید قارچ شیتاکه

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، فواید قارچ شیتاکه بسیار قابل توجه و چشمگیر است. به موارد زیر توجه کنید:

ارتقاء سلامت قلب

قارچ شیتاکه دارای ۳ نوع ترکیب است که در کاهش کلسترول موثر است. اریتادین یک ترکیب آنزیمی است که به مهار تولید کلسترول کمک می کند. استرول ها مولکول هایی هستند که به جلوگیری از جذب کلسترول در روده کمک می کنند. بتا گلوکان ها نیز نوعی فیبر هستند که در کاهش کلسترول نقش دارند. همچنین مطالعه روی موش ها نشان داد که پودر شیتاکه می تواند در کاهش فشار خون موثر باشد. در مطالعه دیگری، به موش هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده بودند، قارچ شیتاکه داده شد و مشخص شد که چربی کمتری در کبد و گرفتگی کمتری در دیواره رگ ها دارند. این مطالعات باید در انسان انجام شود، اما به احتمال زیاد این قارچ در بهبود سلامت قلب و عروق نقش دارد.

سلامت قلب

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از فواید قارچ شیتاکه، بهبود سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری زا است. در یک مطالعه، به افراد در سنین مختلف قارچ شیتاکه داده شد و پس از ۱ ماه نتایج مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که سطح التهاب در بدن آنها کاهش یافته و سیستم ایمنی بهبود یافته است. پلی ساکاریدهای موجود در قارچ شیتاکه ممکن است یکی از دلایل اثر ایمنی این قارچ باشد. به طور کلی با افزایش سن سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود اما با مصرف قارچ شیتاکه یا مکمل های حاوی این قارچ می توان روند ضعیف شدن سیستم ایمنی را کاهش داد.

خاصیت ضد سرطانی دارد

پلی ساکاریدهای موجود در قارچ شیتاکه نیز ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشند. به عنوان مثال، پلی ساکارید لنتینان سیستم ایمنی بدن را فعال تر می کند و در نتیجه با تومورها مبارزه می کند. همچنین تایید شده است که لنتینان از رشد و گسترش سلول های سرطان خون جلوگیری می کند. در برخی از کشورها مانند چین و ژاپن، شکل تزریقی قارچ شیتاکه نیز علاوه بر شیمی درمانی برای درمان سرطان استفاده می شود. در مورد تأثیر قارچ شیتاکه بر سرطان، تحقیقات بیشتری برای تأیید صحت آن لازم است.

درمان زگیل تناسلی

عصاره قارچ شیتاکه نیز ممکن است در بهبود HPV موثر باشد. آزمایشات اولیه نشان می دهد که ترکیب فعال هگزوز (AHCC) موجود در این قارچ می تواند ویروس پاپیلومای انسانی را که از راه جنسی منتقل می شود، درمان کند. برای درمان زگیل تناسلی باید مراقب میزان دقیق قارچ شیتاکه در مکمل های غذایی بود و این مقدار باید توسط پزشک تعیین شود.

زگیل ناحیه تناسلی

تقویت استخوان ها

یکی از بهترین منابع گیاهی ویتامین D قارچ است. مقادیر قابل توجهی ویتامین D در قارچ شیتاکه وجود دارد.میزان دقیق ویتامین D در گونه های قارچ شیتاکه می تواند کمی متفاوت باشد زیرا هر چه قارچ بیشتر در معرض نور خورشید قرار گیرد، ویتامین D بیشتری دارد. در یک مطالعه، مشخص شد افرادی که از قارچ شیتاکه و مقدار مناسب کلسیم در رژیم غذایی خود استفاده می کردند، کمتر از دیگران علائم پوکی استخوان را نشان می دادند. البته توجه داشته باشید که ویتامین D موجود در این قارچ ویتامین D2 است نه D3.

از دیگر فواید قارچ شیتاکه می توان به اثرات ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی آن اشاره کرد.

نحوه استفاده از قارچ شیتاکه

به طور کلی قارچ شیتاکه را می توان به دو صورت استفاده کرد: به عنوان غذا و به عنوان مکمل غذایی.

خوردن شیتاکه به عنوان غذا

قارچ شیتاکه هم به صورت تازه و هم خشک در بازار یافت می شود و می توان از هر دو در آشپزی استفاده کرد. شیتاکه عطر و طعم مطبوعی دارد، البته این طعم نفیس و عطر مطبوع بیشتر در قارچ شیتاکه تازه احساس می شود تا در قارچ خشک. در کنار سیب زمینی سرخ شده می توان از قارچ شیتاکه در تهیه انواع سوپ و خورش استفاده کرد.

قارچ شیتاکه در مکمل های غذایی

با توجه به فواید قارچ شیتاکه که در قسمت قبل به تفصیل توضیح دادیم، از این قارچ در مکمل های غذایی نیز استفاده می شود تا به راحتی بتوان از آن برای تقویت سیستم ایمنی، بهبود سلامت قلب و اثرات ضد سرطانی استفاده کرد. مقدار مکمل های حاوی شیتاکه بسته به سن افراد کمی متفاوت است. کودکان همچنین می توانند از مکمل های شیتاکه استفاده کنند.

شیء را به این اضافه کنید

کپسول PowerFit Holistica حاوی شیتاکه باید قبل از ساعت ۱۶ مصرف شود. زیرا این کپسول نشاط آور است و مصرف آن در هنگام صبح که بدن به انرژی نیاز دارد توصیه می شود. کودکان ۱ ساله می توانند از این محصول استفاده کنند. کپسول Powerfit Holistica نیز به عنوان یک درمان اضافی برای زگیل تناسلی در نظر گرفته می شود.

کپسول شیتاکه پلانتا

یکی دیگر از بهترین محصولاتی که برای درمان زگیل تناسلی استفاده می شود، کپسول شیتاکه پلانتا است. این کپسول حاوی ۳ نوع قارچ شیتاکه، گانودرما و میتاکه است. با مصرف این محصول، کاربران از مزایای زیر برخوردار خواهند شد:

  • بهبود سیستم ایمنی بدن
  • تقویت قوای جسمی و جنسی
  • جلوگیری از خستگی زودرس
  • کاهش کلسترول خون

اما مهمتر از همه، این کپسول برای نقش کمکی در بهبود زگیل تناسلی استفاده می شود. اگر قصد استفاده از این محصول را برای درمان زگیل تناسلی دارید، باید روزانه دو بار به مدت ۳ تا ۶ ماه از این کپسول استفاده کنید. مصرف قرص شیتاکه پلانتا معمولاً عوارض خاصی ندارد مگر اینکه بیش از حد مجاز مصرف شود که در این صورت عوارضی مانند خشکی دهان، مدفوع خونی یا عوارض گوارشی و حساسیت پوستی مشاهده می شود.

گیاه شیتاکه

کپسول شیتاکه پلانتا

کپسول تقویت سیستم ایمنی شی Take Mushroom Mod

برای تقویت سیستم ایمنی، بهبود سلامت دستگاه گوارش و کمک به درمان بیماری های خودایمنی می توانید از کپسول Shi Take Mushroom Mod برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید. استفاده از این مکمل همچنین در کاهش خطر سرطان و تومور، کاهش کلسترول خون، درمان زگیل تناسلی، حفظ سلامت کبد و افزایش انرژی نقش دارد. بزرگسالان می توانند ۱ تا ۳ قرص از این محصول را دو بار در روز استفاده کنند. بهتر است این کپسول را با معده خالی با یک لیوان آب مصرف کنید. اگر به قارچ حساسیت دارید، این مکمل منع مصرف دارد. هر کپسول این محصول حاوی ۳۰۰ میلی گرم عصاره قارچ دارویی شیتاکه (ارگانیک) می باشد.

مد قارچ
خرید کپسول قارچ Mod

عوارض قارچ شیتاکه

بیشتر افراد می توانند با خیال راحت و بدون هیچ مشکل و عارضه ای از قارچ شیتاکه استفاده کنند. اما در موارد نادری ممکن است برخی افراد پس از مصرف این قارچ دچار بثورات پوستی شوند. این نوع عارضه که در موارد کمی رخ می دهد، ممکن است ناشی از لنتینان موجود در شیتاکه باشد. همچنین در برخی موارد استفاده طولانی مدت از این قارچ می تواند عوارضی مانند ناراحتی معده و حساسیت به نور خورشید را به همراه داشته باشد. برای بیماران مبتلا به نقرس، قارچ شیتاکه باید با احتیاط مصرف شود، زیرا برخی منابع ادعا می کنند که علائم نقرس با مصرف این قارچ بدتر می شود. تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

آخرین کلمه

قارچ شیتاکه که اصالتاً اهل آسیای شرقی است، اکنون در بسیاری از نقاط دیگر جهان به دلیل فواید سلامت منحصر به فرد خود کشت می شود. مهم ترین فواید قارچ شیتاکه در تقویت سیستم ایمنی، مبارزه با سرطان، بهبود سلامت قلب و درمان زگیل تناسلی خلاصه می شود. این قارچ را می توان به عنوان غذا در ترکیب با سایر غذاها استفاده کرد و به عنوان مکمل غذایی استفاده کرد. آیا تا به حال تجربه استفاده از این اسفنج را داشته اید؟

ادامه مطلب  مهارت های مورد نیاز در رابطه جنسی آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

بهترین روش درمان عفونت واژن کدام است؟ آپدیت ۱۴۰۳

اهمیت درمان عفونت واژن از دو جنبه قابل بررسی است. از نظر سلامتی، عفونت واژن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *