علائم حساسیت به کاندوم چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

امروزه استفاده از کاندوم یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی و بارداری در نظر گرفته می شود. بسیاری از زوج های جوان ترجیح می دهند به جای قرص های ضد بارداری هورمونی از کاندوم استفاده کنند. اما مشکل اینجاست که گاهی اوقات پس از استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی، مرد یا زن واکنش های آلرژیک مانند سوزش یا خارش را تجربه می کند. این به این دلیل است که بدن به مواد آن نوع خاص از کاندوم حساسیت دارد. البته این نوع واکنش آلرژیک معمولا در افرادی رخ می دهد که به برخی مواد غذایی نیز حساسیت دارند. اما علت این حساسیت چیست و چگونه باید با آن مقابله کرد؟ چگونه علائم آلرژی به کاندوم را تشخیص دهیم؟

شما می توانید همین حالا با ورود به داروخانه آنلاین گرین پوزیتیو قیمت کاندوم در انواع مختلف و با تخفیف های باورنکردنی را بررسی کنید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

مشکل آلرژی به کاندوم

اگر علائمی مانند سوزش یا خارش بیشتر اوقات بعد از رابطه جنسی و استفاده از کاندوم رخ دهد، باید زنگ خطری برای شما باشد که یا به پزشک مراجعه کنید یا نوع کاندوم مورد استفاده خود را با دقت تغییر دهید. البته این ممکن است شما را کمی عصبی کند زیرا کاندوم یکی از موثرترین راه های پیشگیری از بیماری های مقاربتی محسوب می شود و ممکن است به دلیل حساسیت نتوانید از آن استفاده کنید. در واقع، وجود این آلرژی ها می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت تجربه جنسی فرد تأثیر بگذارد. البته جای نگرانی نیست. همیشه راه حل های مختلف را برای مشکلات مختلف امتحان کنید.

یک کاندوم

اگر می خواهید بدون استفاده از کاندوم رابطه جنسی داشته باشید زیرا به نوع خاصی از کاندوم حساسیت دارید، بیشتر در معرض بیماری ها و عفونت های مقاربتی خواهید بود. فقط نوع کاندوم مورد استفاده خود را تغییر دهید یا به برچسب روی جعبه های کاندوم بیشتر توجه کنید. زیرا برخی از آنها حاوی آلرژن های شناخته شده هستند که روی بسته بندی محصول درج شده است. برای جلوگیری از علائم آلرژی به کاندوم و واکنش های آلرژیک در آینده، می توانید محصولاتی را امتحان کنید که حاوی مواد آلرژی زا نیستند.

کاندوم چیست؟

کاندوم پوششی الاستیک است که از تماس مستقیم آلت تناسلی مرد با بدن شریک جنسی خود و ورود اسپرم به دستگاه تناسلی زن به عنوان یک مانع فیزیکی جلوگیری می کند. از این دستگاه برای جلوگیری از بارداری و همچنین جلوگیری از انتقال میکروارگانیسم های بیماری زا و انتقال بیماری های مقاربتی استفاده می شود.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

یک کاندوم

انواع مختلف کاندوم

امروزه کاندوم ها در انواع مختلفی تولید می شوند و در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرند. قبل از هر چیز باید بدانید کاندوم ها از مواد مختلفی ساخته شده اند و به همین دلیل جنسیت های متفاوتی دارند. شاید در نگاه اول فکر کنید که همه آنها از پلاستیک ساخته شده اند، اما واقعیت چیز دیگری است. در اینجا ما رایج ترین انواع کاندوم را لیست کرده ایم:

کاندوم لاتکس

لاتکس از شیره درختان لاستیک به دست می آید. تولید کنندگان از لاتکس در انواع محصولات پزشکی و تجاری از جمله کاندوم استفاده می کنند. درصد بسیار زیادی از کاندوم های موجود در بازار از لاتکس ساخته شده اند. یکی از مهمترین ویژگی های لاتکس خاصیت ارتجاعی آن است که به روان کننده های نفتی واکنش نشان می دهد و باعث از کار افتادن کاندوم می شود. بنابراین سعی کنید از روان کننده هایی که از نفت ساخته شده اند (روغن بچه، ژله نفتی یا لوسیون بدن) استفاده نکنید.

کاندوم لاتکس

کاندوم پلی اورتان

پلی اورتان نازک تر از لاتکس است. این نوع کاندوم گرمای بدن را به خوبی منتقل می کند، بنابراین برای افرادی که می خواهند حس طبیعی اندام تناسلی شریک زندگی خود را احساس کنند مناسب است. اما پلی یورتان مانند لاتکس کش نمی آید، بنابراین احتمال لغزش یا پارگی آنها بیشتر است. بر خلاف گزینه های دیگر، کاندوم های پلی اورتان با اکثر روان کننده ها سازگار است. از این ماده می توان هر دو کاندوم زنانه و مردانه ساخت.

کاندوم پلی ایزوپرن

پلی ایزوپرن در واقع لاستیک طبیعی است. این نوع کاندوم دارای خواص شیمیایی بسیاری مانند لاتکس است. اما پلی ایزوپرن موجود در این کاندوم ها حاوی پروتئین های طبیعی نیست که معمولاً باعث ایجاد حساسیت های مرتبط با لاتکس می شوند. انعطاف پذیری بیشتری نسبت به کاندوم های پلی اورتان دارند. همچنین کاندوم های پلی ایزوپرن به دلیل قیمت پایین گزینه بهتری نسبت به پلی اورتان هستند.

کاندوم پوست بره

این کاندوم ها از روده گوسفند ساخته شده و کاملا طبیعی هستند. این منجر به افزایش حساسیت می شود. این نوع کاندوم متخلخل است و ویروس ها می توانند مستقیماً از آنها عبور کنند. اگرچه آنها می توانند به طور موثر از بارداری ناخواسته جلوگیری کنند، اما از بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کنند. این کاندوم که تنها نسخه مردانه موجود است، فقط در ایالات متحده یافت می شود.

علائم حساسیت به کاندوم

بهتر است بدانید اکثر افرادی که علائم آلرژی به کاندوم را تجربه کرده اند به لاتکس آن حساسیت داشتند:

علائم یک واکنش آلرژیک خفیف به کاندوم

اگر حساسیت به کاندوم لاتکس خفیف باشد، علائمی مانند موارد زیر بلافاصله مشاهده می شود:

  • خارش
  • تورم
  • قرمزی پوست
  • بثورات پوستی

علائم حساسیت متوسط ​​به کاندوم

شکل شدیدتر علائم آلرژی به کاندوم این است که آلرژی بدن را درگیر می کند و واکنش سیستمیک نشان می دهد. البته این واکنش زنان بیشتری را شامل خواهد شد. زیرا غشاهای مخاطی واژن زنان، پروتئین های لاتکس را سریعتر از غشاهای آلت تناسلی مردانه جذب می کنند. اما علائم یک واکنش آلرژیک سیستمیک عبارتند از:

  • خارش گلو
  • آبریزش بینی
  • عطسه کردن
  • سرفه
  • خس خس سینه
  • دشواری در تنفس
  • گرفتگی صورت
  • کهیر و تورم (در مناطقی که تماس مستقیم با کاندوم نداشتند)

از کاندوم استفاده کنید

علائم حساسیت به کاندوم در موارد شدید

اگر فردی به کاندوم حساسیت زیادی داشته باشد، ممکن است آنافیلاکسی را تجربه کند. البته در موارد بسیار نادری ممکن است این اتفاق بیفتد. آنافیلاکسی یک واکنش تهدید کننده زندگی است که طی آن سیستم ایمنی تعداد زیادی ترکیبات التهابی به نام هیستامین آزاد می کند. این ترکیبات باعث ایجاد التهاب در بدن می شود و احتمالاً به دلیل تورم دهان و گلو، فرد در تنفس و بلع غذا دچار مشکل می شود.

علل علائم آلرژی به کاندوم

بدن ممکن است به انواع کاندوم ها واکنش آلرژیک نشان دهد. اما همانطور که گفته شد، علائم آلرژی به کاندوم در بیشتر مواقع ناشی از حساسیت به لاتکس طبیعی است. لاتکس طبیعی در واقع از درخت لاستیک مشتق شده است که حاوی نوعی پروتئین است که در واقع به عنوان یک پروتئین آلرژی زا شناخته می شود. هنگامی که به لاتکس حساسیت دارد، سیستم ایمنی این پروتئین را به عنوان یک مهاجم تشخیص می دهد و با آزاد کردن آنتی بادی با آن مبارزه می کند.

این جنگ بین آنتی بادی ها و پروتئین لاتکس باعث واکنش های آلرژیک در بدن می شود. جالب است بدانید افرادی که بیشتر در معرض حساسیت به لاتکس هستند به غذاهایی مانند: آووکادو، کیوی، موز، سیب زمینی، شاه بلوط، گوجه فرنگی و فلفل نیز حساسیت دارند. زیرا پروتئین موجود در لاتکس بسیار شبیه به این غذاها است.

آلرژی به انواع دیگر کاندوم

بهتر است بدانید که لاتکس همیشه مقصر علائم آلرژی به کاندوم نیست. کاندوم های خاصی وجود دارند که حاوی اسپرم کش هستند. مواد شیمیایی ویژه ای در این کاندوم ها برای از بین بردن اسپرم قرار داده می شود که می تواند به مرور زمان باعث حساسیت آلت مردانه شود. در واقع، ماده فعال بسیاری از اسپرم کش ها نئوکسینول ۹ است که اسپرم را از بین می برد.

هنگامی که فردی به طور مکرر از کاندوم حاوی اسپرم کش استفاده می کند، می تواند باعث تحریک و درد شود. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، استفاده مکرر از اسپرم کش می تواند خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی را افزایش دهد. زیرا مخاط واژن را مستعد حمله میکروارگانیسم ها می کند. علاوه بر این، گاهی اوقات روان کننده ها باعث ایجاد حساسیت می شوند. برخی از روان کننده ها حاوی مواد شیمیایی مانند پروپیلن گلیکول و گلیسرول هستند. این مواد ممکن است در برخی افراد باعث تحریک پوست شوند.

نحوه تشخیص حساسیت به کاندوم لاتکس

برای تشخیص آلرژی به لاتکس، پزشک سابقه پزشکی و علائم فرد را بررسی می کند. او همچنین ممکن است در مورد کار فرد سوال بپرسد. زیرا افرادی که به طور منظم با محصولات لاتکس کار می کنند بیشتر در معرض خطر حساسیت به لاتکس هستند.

این افراد شامل کارکنان مراقبت های بهداشتی و کارکنان بیمارستان هستند. علاوه بر این، یک متخصص آلرژی احتمالا یک آزمایش پوستی برای بررسی واکنش پوست صورت به لاتکس انجام می دهد. آنها همچنین خون فرد را برای آنتی بادی های لاتکس آزمایش می کنند.

داروی حساسیت به کاندوم

در ابتدا اگر علائم حساسیت به کاندوم را در اندام تناسلی یا بدن خود مشاهده کردید، بهتر است برای درمان مشکل و رفع علائم با مصرف داروهای ضد حساسیت به پزشک متخصص مراجعه کنید. در بیشتر موارد، پزشکان استفاده از آنتی هیستامین ها یا کورتیکواستروئیدها را توصیه می کنند.

اما به طور کلی باید مراقب باشید و با شریک جنسی خود مشورت کنید تا متوجه شوید به چه نوع کاندومی حساسیت دارید تا بتوانید از انواع دیگر کاندوم های ذکر شده در این مقاله استفاده کنید. افرادی که واکنش های آلرژیک شدید را تجربه می کنند ممکن است به اپی نفرین داخل وریدی نیاز داشته باشند.

سوزش هنگام استفاده از کاندوم چه علائمی دارد؟

یکی از رایج ترین سوالات در مورد آلرژی به کاندوم، سوزشی است که گاهی اوقات کاربران آن را تجربه می کنند. در بیشتر موارد، این احساس سوزش به عنوان علامت حساسیت به کاندوم در نظر گرفته می شود، اما ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد. عفونت های قارچی و ژل های روان کننده یا روان کننده های مورد استفاده در حین رابطه جنسی نیز می توانند باعث سوزش و خارش ناحیه تناسلی شوند. اگر همیشه این مشکل را دارید، بهتر است این مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید تا راه حل مناسبی به شما ارائه دهد.

سوزش هنگام استفاده از کاندوم

بهترین مارک کاندوم ضد حساسیت

یکی از بهترین راه های استفاده از کاندوم و جلوگیری از واکنش های آلرژیک، استفاده از کاندوم های ضد حساسیت است. برای این منظور می توانید از کاندوم های زیر استفاده کنید:

کاندوم ضد حساسیت Nutella Kaput: این محصول از لاتکس بسیار نازک اما مقاوم ساخته شده و دارای ترکیبات موثری برای به تاخیر انداختن انزال و افزایش میل جنسی می باشد.

مدل حساس کاندوم شادو: این کاندوم نیز بسیار نازک و مقاوم است و برای زوج هایی که از رابطه دردناک شکایت دارند گزینه ایده آلی است.

کاندوم حساس مدل Codex: از لاتکس ۱۰۰% طبیعی ساخته شده است و ساختار مناسبی برای تحریک اضافی دارد و همچنین میل جنسی را افزایش می دهد.

آخرین کلمه

می دانیم که عوامل مختلفی می تواند باعث ایجاد حساسیت در روابط جنسی شود، اما حساسیت به کاندوم لاتکس شایع ترین علت این واکنش است. اگر علائم حساسیت به کاندوم را تجربه کردید، بهتر است این موضوع را با شریک جنسی خود در میان بگذارید تا بتوانید بهترین کاندوم و روان کننده را برای خود انتخاب کنید.

در صورت بروز هر گونه علائم آلرژیک، بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا منبع آلرژی مشخص شود. توجه داشته باشید که حساسیت به لاتکس یا سایر انواع کاندوم ممکن است در طول زمان و پس از چندین بار استفاده ایجاد شود.

ادامه مطلب  مطلبی جالب و خواندنی در مورد تاریخچه کاندوم آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

عمل پانکچر چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

طب سوزنی که به عنوان جراحی تخمک گذاری نیز شناخته می شود، یک روش جراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *