تستوسترون چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

تستوسترون چیست؟ تستوسترون یک هورمون در انسان و سایر حیوانات است. بیضه ها در مردان و تخمدان ها در زنان کمتر مسئول تولید این هورمون هستند. تولید تستوسترون در دوران بلوغ شروع به افزایش قابل توجهی می کند و پس از ۳۰ سالگی شروع به کاهش می کند.

آنچه در این مقاله می خوانیم

تستوسترون چیست؟

تستوسترون اغلب با میل جنسی مرتبط است و نقش حیاتی در تولید اسپرم دارد. این هورمون روی استخوان ها و ماهیچه ها و حتی در تولید گلبول های قرمز نیز موثر است. سطح تستوسترون مرد نیز می تواند بر خلق و خوی او تأثیر بگذارد.

کمبود تستوسترون در مردان سطوح پایین تستوسترون

سطوح پایین تستوسترون می تواند علائم مختلفی را در مردان ایجاد کند، از جمله:

  • کاهش میل جنسی
  • انرژی کمتر
  • افزایش وزن
  • من احساس افسردگی میکنم
  • حالت
  • عزت نفس پایین
  • موهای بدن کمتر
  • استخوان های نازک

در حالی که تولید تستوسترون به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد، عوامل دیگری نیز می توانند سطح هورمون را کاهش دهند. آسیب بیضه و درمان های سرطان مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی می تواند بر تولید تستوسترون تأثیر بگذارد. بیماری مزمن و استرس نیز می تواند تولید تستوسترون را کاهش دهد. برخی از این بیماری ها عبارتند از:

  • ایدز
  • بیماری کلیوی
  • نوشیدنی های الکلی
  • سیروز کبدی

آزمایش تستوسترون چیست؟

یک آزمایش خون ساده می تواند سطح تستوسترون را تعیین کند. طیف وسیعی از سطوح سالم و نرمال تستوسترون در گردش وجود دارد. محدوده طبیعی تستوسترون چقدر است؟ بین ۲۵۰ تا ۱۱۰۰ نانوگرم در دسی لیتر برای مردان بالغ و بین ۸ تا ۶۰ نانوگرم در دسی لیتر برای زنان بالغ.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

سطوح پایین غیرطبیعی تستوسترون می تواند نشانه ای از مشکلات هیپوفیز باشد. غده هیپوفیز به بیضه ها سیگنال می دهد که تستوسترون بیشتری تولید کنند. نتایج آزمایش تستوسترون پایین ممکن است نشان دهنده این باشد که غده هیپوفیز به درستی کار نمی کند. نوجوانی با سطح تستوسترون پایین ممکن است بلوغ را به تاخیر بیاندازد.

سطح بالای تستوسترون در مردان علائم قابل توجهی دارد. پسرانی که سطح تستوسترون بالایی دارند ممکن است بلوغ زودرس را تجربه کنند. زنان با تستوسترون بیش از حد ممکن است ویژگی های مردانه بیشتری داشته باشند.

غلظت بالای تستوسترون می تواند منجر به اختلال در غدد فوق کلیوی یا حتی سرطان بیضه شود. هیپرپلازی مادرزادی آدرنال، که می تواند هم مردان و هم زنان را درگیر کند، یک علت نادر اما طبیعی تولید تستوسترون بالا است. اگر سطح تستوسترون شما بالا باشد، پزشک ممکن است آزمایش های دیگری را تجویز کند.

تست تستوسترون درمان عدم تعادل تستوسترون

تولید پایین تستوسترون، وضعیتی که به عنوان هیپوگنادیسم شناخته می شود، همیشه نیاز به درمان ندارد. در نتیجه آزمایش تستوسترون پایین، سلامت پروستات و تولید گلبول های قرمز باید بررسی شود. مشکلات پزشکی جدی گاهی همراه با کاهش تولید تستوسترون رخ می دهد و در صورت لزوم باید تشخیص داده شود و درمان شود.

برای درمان تستوسترون پایین، گاهی اوقات تستوسترون مصنوعی که می تواند خوراکی، تزریقی یا ژل باشد، تجویز می شود.

درمان کمبود تستوسترون می تواند منجر به نتایج دلخواه مانند توده عضلانی بیشتر و افزایش میل جنسی شود. با این حال، درمان می تواند تعدادی از عوارض جانبی نیز داشته باشد. پوست چرب و تورم بدن از عوارض جانبی شایع هستند. بیضه ها همچنین می توانند کوچک شوند و تولید اسپرم تا حد زیادی کاهش می یابد.

در یک مطالعه بر روی مردان تحت درمان کمبود تستوسترون، تغییرات روانی غیرطبیعی کمی مشاهده شد. با این حال، استفاده بی رویه از تستوسترون مصنوعی خطرات روانی و فیزیکی را در بر دارد. مصرف تستوسترون مصنوعی، همچنین به عنوان استروئیدهای آنابولیک شناخته می شود، می تواند رفتار تهاجمی با عوارض جانبی فیزیکی داشته باشد. بدنسازان، ورزشکاران یا هرکسی که به دنبال عضله سازی یا به دست آوردن مزایای دیگری از تستوسترون مصنوعی است باید از این خطرات آگاه باشد.

مشکلات تستوسترون

تستوسترون اغلب با درد جنسی در مردان همراه است. همچنین بر سلامت روان، توده استخوانی و عضلانی، ذخیره چربی و تولید گلبول های قرمز تأثیر می گذارد. سطوح پایین یا زیاد غیرطبیعی می تواند بر سلامت روحی و جسمی فرد تأثیر بگذارد. پزشک می تواند سطح تستوسترون را با یک آزمایش خون ساده بررسی کند.

کمبود تستوسترون در زنان

عدم تعادل بیش از حد یا خیلی کم تستوسترون می تواند بر سلامت کلی زن تأثیر بگذارد. برخی از عملکردهای تستوسترون در بدن زنان عبارتند از:

  • تولید سلول های خونی جدید
  • افزایش میل جنسی
  • تأثیر هورمون های محرک فولیکول که ممکن است بر تولید مثل تأثیر بگذارد.

علائم کاهش تستوسترون در زنان چیست؟

برخی از علائم مرتبط با تستوسترون پایین در زنان عبارتند از:

  • میل جنسی تحت تأثیر قرار می گیرد
  • رضایت جنسی تحت تأثیر قرار می گیرد
  • یک حالت افسرده
  • بی حالی
  • ضعف عضلانی

علائم کمبود تستوسترون در زنان تشخیص تستوسترون پایین در زنان

اغلب علائم تستوسترون پایین در زنان دیر تشخیص داده می شود یا اشتباه تشخیص داده می شود. برخی از شرایطی که تستوسترون پایین را می توان با آنها اشتباه گرفت عبارتند از: استرس، افسردگی و عوارض جانبی تغییرات یائسگی در زنان.

اگر سطح تستوسترون در زنان زیر ۵۰ سال زیر ۲۵ نانوگرم در دسی لیتر و در زنان بالای ۵۰ سال کمتر از ۲۰ نانوگرم در دسی لیتر باشد، کمبود تستوسترون دارند. پزشکان ممکن است در تشخیص سطوح پایین تستوسترون در زنان مشکل داشته باشند زیرا سطح هورمون آنها روزانه در نوسان است. اگر زنی هنوز یائسگی را طی نکرده است، باید ۸ تا ۲۰ روز پس از شروع قاعدگی آزمایش خون تستوسترون بدهد.

درمان کاهش تستوسترون در زنان چیست؟

درمان های کاهش تستوسترون در زنان تا حد زیادی توسط متخصصان پزشکی ناشناخته است. در حالی که پزشکان در مورد اثرات تستوسترون بیش از حد در زنان می دانند، علائم تستوسترون بسیار کم به خوبی شناخته شده نیست. در نتیجه، پزشکان همیشه رژیم غذایی مشابهی را برای تستوسترون پایین توصیه نمی کنند. پزشکان ممکن است تستوسترون مصنوعی را تجویز کنند. برخی از زنان نیز می توانند ژل تستوسترون را از داروخانه ها دریافت کنند. با این حال، این ژل ها به طور سنتی برای مردانی استفاده می شود که سطح تستوسترون بالاتری نسبت به زنان دارند.

تستوسترون بالا

وجود تستوسترون بیش از حد در بدن نیز می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. عوارض جانبی مصرف بیش از حد تستوسترون در زنان عبارتند از:

  • آکنه
  • موی صورت
  • تورم بدن
  • ویژگی های فیزیکی مرد، از جمله موهای زائد بیش از حد و صدای عمیق

مشاوره

زنان باردار و شیرده نباید از داروهای تستوسترون استفاده کنند زیرا ممکن است به جنین منتقل شود. همیشه باید قبل از شروع مصرف تستوسترون یا سایر داروهای مشابه با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند آزمایشاتی را برای اطمینان از عدم تداخل با سایر داروهای شما انجام دهند.

برای خرید محصولات حاوی تستوسترون به داروخانه حق نژاد مراجعه کنید. شماره تلفن: ۷۷۲۵۲۹۰۰-۰۲۱

ادامه مطلب  آشنایی با درمان خانگی زود انزالی آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

پروستات غده کوچکی در لگن است که بخش مهمی از دستگاه تناسلی مردان است. پروستات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *