تاثیر ال کارنیتین بر میزان باروری اسپرم ها آپدیت ۱۴۰۳

ال کارنیتین یک مشتق اسید آمینه طبیعی است که اغلب به عنوان مکمل استفاده می شود و در بیشتر موارد برای کاهش وزن و بهبود عملکرد مغز استفاده می شود. اما این کار را می کند تاثیر ال کارنیتین بر باروری قابل توجه است؟ در این مقاله مجله اینترنتی داروخانه سبز سبز با ما همراه باشید تا میزان و نحوه این تأثیر را بررسی کنیم. به طور کلی می توان گفت ال کارنیتین باعث افزایش باروری…

آنچه در این مقاله می خوانیم

ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین یک مکمل غذایی است و نقش مهمی در تولید انرژی با انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری سلول های شما ایفا می کند. میتوکندری به عنوان موتور در سلول های شما عمل می کند و باعث می شود چربی برای انرژی مورد استفاده قرار گیرد. بدن شما می تواند ال کارنیتین را از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین بسازد. برای تولید مقدار زیادی از این ماده در بدن، به مقدار زیادی ویتامین C نیاز دارید.

علاوه بر ال کارنیتین که به طور طبیعی در بدن تولید می شود، می توانید با خوردن محصولات حیوانی مانند گوشت یا ماهی نیز مقدار بیشتری دریافت کنید. گیاهخواران یا افرادی که مشکلات ژنتیکی خاصی دارند قادر به تولید یا به دست آوردن کافی این ماده نیستند. این باعث می شود ال-کارنیتین یک ماده مغذی ضروری مشروط باشد.

ال کارنیتین برای اولین بار در سال ۱۹۰۵ از گوشت گاو به دست آمد و به عنوان مکمل استفاده شد. کارنیتین در کلیه ها و کبد تولید می شود و در بافت ماهیچه ای، قلب، مغز و اسپرم ذخیره می شود. اما می توان آن را از منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، محصولات لبنی و آووکادو نیز تهیه کرد. غذاهای گیاهی منبع خوبی برای این ماده نیستند.

ال کارنیتین چیست؟

برخی افراد به دلیل ناتوانی بدن در تولید و رساندن ال کارنیتین به بافت ها از کمبود این ماده رنج می برند. نقش این ماده در بدن، اکسیداسیون بتا اسیدهای چرب با زنجیره بلند است. در واقع، اسیدهای چرب با زنجیره بلند قادر به عبور از میتوکندری برای تولید انرژی پس از فعال شدن بدون ال کارنیتین نیستند.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

کارنیتین همچنین در محافظت از DNA و غشای سلولی در برابر رادیکال های آزاد نقش دارد. از مزایای استفاده از ال کارنیتین می توان به تاثیر چربی سوزی، بهبود عملکرد ورزشکاران استقامتی، کاهش وزن، ناباروری مردان و کاهش استرس اکسیداتیو اشاره کرد.

برخی از عوارض جانبی ال کارنیتین عبارتند از: استفراغ، حالت تهوع، سردرد، اسهال، آبریزش بینی، اضطراب و مشکلات خواب.

قیمت ال کارنیتین

برای اطلاع از قیمت ال کارنیتین در داروخانه کلیک کنید.

ناباروری چیست؟

ناباروری وضعیتی است که در آن فرد به مدت شش ماه تا یک سال (بسته به سن فرد) بدون جلوگیری از بارداری رابطه جنسی برقرار می کند، اما باردار نمی شود. در واقع علامت اصلی ناباروری عدم بارداری است و ممکن است فرد علاوه بر این علامت، متوجه علائم و نشانه های دیگری نشود.

علائم ناباروری به دلایل ناباروری بستگی دارد. بسیاری از شرایط پزشکی و سلامتی می تواند باردار شدن را دشوار کند. البته در برخی موارد علت خاصی برای ناباروری فرد تشخیص داده نمی شود.

حدود ۴۰ درصد از مشکلات بارداری مربوط به مردان است که علل ژنتیکی، ناهنجاری‌های ساختاری و اندامی، بیماری‌های عفونی، اختلالات هورمونی، اختلالات اسپرم و عوامل محیطی مانند آلودگی و استرس اکسیداتیو از علل آن است.

اختلالات مربوط به تولید اسپرم از جمله علل ناباروری در مردان است و به همین دلیل درمان آنها حائز اهمیت است. برای ارزیابی باروری مرد، آنالیز اسپرم انجام می شود و این آزمایش چندین بار انجام می شود. امروزه بسیاری از درمان‌های ناباروری برای درمان ناباروری استفاده می‌شود که هزینه‌های درمانی زیادی را به زوج‌های جوان تحمیل می‌کند، در عوض استفاده از درمان دارویی هم ارزان‌تر است و هم برای زوج‌های بیشتری در دسترس است. از تاثیر ال کارنیتین بر باروری چه می دانید؟

تاثیر تغذیه بر باروری

کیفیت اسپرم تا حد زیادی به میزان آنتی اکسیدان موجود در غذا بستگی دارد که قدرت و سلامت اسپرم را تضمین می کند. رعایت برخی نکات و ایجاد برخی تغییرات می تواند تاثیر زیادی بر میزان باروری و کیفیت اسپرم شما داشته باشد. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع و غنی از مواد مغذی که حاوی مقدار زیادی ماهی، سبزیجات، غلات کامل و آنتی اکسیدان است می تواند مستقیما بر فعالیت اسپرم تاثیر بگذارد و از نقص اسپرم جلوگیری کند.

در این میان، جایگزینی روغن‌های گیاهی مایع و غیراشباع به جای روغن‌های جامد هیدروژنه حاوی اسیدهای چرب ترانس بسیار مهم است. مواد مغذی که امروزه به عنوان یک درمان خوراکی منجر به بهبود پارامترهای تعداد و تحرک اسپرم می شوند عبارتند از: ال-کارنیتین، آرژنین، روی و همچنین آنتی اکسیدان های بی شماری مانند سلنیوم، ویتامین B12، کوآنزیم Q10، ویتامین C و E. ما میزان باروری را بررسی خواهیم کرد. .

تاثیر ال کارنیتین بر باروری

درمان ناباروری مردان شامل رویکردهای خاص و تجربی است. رویکردهای خاص به درمان علت بستگی دارد و شامل ارزیابی کامل بیمار است. برعکس، رویکردهای تجربی پاتوفیزیولوژی خاصی را مورد توجه قرار نمی دهند و برای انتخاب بیمار دقیق نیستند.

در حالی که ناباروری ایدیوپاتیک مردانه بخش بزرگی از موارد ناباروری مردان را تشکیل می دهد، راه حل موثر کلیدی، کمک باروری، هنوز یک گزینه گران قیمت است که آسیب شناسی زمینه ای را بررسی نمی کند. جستجو برای علت و درمان موثر ناباروری ایدیوپاتیک مردانه همچنان ادامه دارد.

یکی از داروهایی که برای درمان ناباروری مردان استفاده می شود. ال کارنیتین این پیشنهاد مبتنی بر این واقعیت است که ال کارنیتین یک کوفاکتور در انتقال اسیدهای چرب با زنجیره بلند به داخل میتوکندری و اکسیداسیون آنها است، به طوری که اسپرم نیروی محرکه لازم را با یک بستر انرژی خواهد داشت. چندین مطالعه کنترل شده و کنترل نشده از تأثیر ال-کارنیتین بر نرخ باروری در سراسر جهان حمایت می کند.

برخی از عوامل محیطی و تغذیه ای می توانند با ایجاد اثرات منفی بر اسپرم زایی منجر به ناباروری مردان شوند. بیشترین غلظت کارنیتین در بدن انسان در اپیدیدیم است که غلظت آن ۲۰۰۰ برابر بیشتر از غلظت آن در خون است. مطالعات متعددی در مورد تأثیر ال کارنیتین بر ناباروری مردان با علل ناشناخته انجام شده است که نشان دهنده کاهش سطح کارنیتین در اسپرم مردان نابارور است.

اثر ال کارنیتین بر باروری یکی از عواملی است که نقش مهمی در تحرک اسپرم دارد، بنابراین کمبود آن می تواند باروری مردان را کاهش دهد. یکی از عوامل تاثیرگذار که عامل اصلی ناباروری در مردان است استرس اکسیداتیو است. غلظت رادیکال‌های آزاد اکسیژن در مایع منی مردان نابارور افزایش می‌یابد که منجر به تخلیه ذخایر ATP اسپرم‌ها و از دست دادن تحرک آنها می‌شود.

تاثیر ال کارنیتین بر اسپرم

ال-کارنیتین چگونه بر اسپرم تاثیر می گذارد؟

ال-کارنیتین به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی برای تولید انرژی از اسیدهای چرب با زنجیره بلند ضروری است و این ماده نقش حیاتی در بلوغ اسپرم در دستگاه تناسلی مردان دارد. اثر ال کارنیتین بر باروری ممکن است با جلوگیری از تشکیل رادیکال‌های آزاد، سلول‌ها را از پراکسیداسیون لیپیدی محافظت کند.

در واقع تحرک، بلوغ و فرآیند اسپرم زایی اسپرم تحت تاثیر تامین انرژی قرار می گیرد و کارنیتین به دلیل غلظت بالای مایع اپیدیدیم و تسریع متابولیسم چربی برای تولید انرژی، نقش کلیدی در باروری و متابولیسم اسپرم ایفا می کند.

تحقیقات نشان می دهد که شروع حرکت اسپرم با افزایش ال-کارنیتین در اپیدیدیم و اسپرم همراه است.

در مطالعه‌ای در مورد تأثیر ال کارنیتین بر باروری، دانشمندان دریافتند مردانی که روزانه ۳ گرم ال کارنیتین به مدت ۴ ماه مصرف می‌کنند، تعداد و کیفیت اسپرم‌ها را افزایش می‌دهند و میزان بارداری همسرانشان تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. مطالعه نشان داد که مصرف روزانه ۲ گرم آل کارنیتین به مدت دو ماه توسط مردان نابارور باعث افزایش زیادی در غلظت اسپرم و تحرک کلی می شود. نتیجه می گیریم که اثر ال کارنیتین بر باروری اسپرم در مطالعات مختلف تایید شده است.

قرص اسپرم کارنیمکس

قرص کارنیمکس یک قرص ال کارنیتین است که از ال کارنیتین تارتارات استفاده می کند. این قرص را می توان ۱ تا ۲ بار در روز همراه با غذا مصرف کرد. شواهد نشان می دهد که قرص کارنیمکس برای آقایان می تواند در افزایش تعداد اسپرم ها و بهبود کیفیت حرکت آنها موثر باشد. اما تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. افزایش متابولیسم بدن، کاهش چربی، افزایش سطح انرژی بدن، حمایت از سلامت قلب و عروق خونی و کمک به افزایش عملکرد ورزشکاران از دیگر فواید این قرص است. به جای این محصول می توانید از قرص اسپرم ۱۰۰۰ ال کارنیتین استفاده کنید.

قرص ال کارنیتین برای پسردار شدن

ما تأثیر ال-کارنیتین را بر باروری شرح داده ایم. آیا می توان از قرص ال کارنیتین برای پسردار شدن استفاده کرد؟ هیچ مدرک علمی برای تایید این موضوع وجود ندارد، اما برخی گزارش ها حاکی از آن است که با مصرف این قرص، احتمال پسردار شدن افزایش یافته است. قرص ال کارنیتین ۵۰۰ اسپرم فقط می تواند تعداد و تحرک اسپرم را افزایش دهد و تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر آن بر جنسیت جنین مورد نیاز است.

قیمت قرص ال کارنیتین ۵۰۰ اسپرم

قیمت قرص اسپرم ال کارنیتین ۵۰۰ به برند محصول و تعداد قرص بسته بندی آن بستگی دارد. به طور کلی در حال حاضر (بهمن ۱۴۰۱) می توانید این قرص را از ۱۰۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان در بازار پیدا کنید.

یک نکته آخر

به عنوان آخرین نکته در رابطه با تاثیر ال کارنیتین بر باروری می توان به این نکته اشاره کرد که آنتی اکسیدان درمانی و به خصوص استفاده از ال کارنیتین را می توان به عنوان یک روش غیر هورمونی در مردانی که ناباروری ناشی از استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد است، استفاده کرد. . . بعهده گرفتن

ادامه مطلب  مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات چیست؟ آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳

پروستات غده کوچکی در لگن است که بخش مهمی از دستگاه تناسلی مردان است. پروستات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *