آیا HIV و ایدز با یکدیگر فرق دارند؟ آپدیت ۱۴۰۳

HIV نوعی ویروس است که سیستم ایمنی بدن را هدف قرار داده و هر روز آن را ضعیف می کند. تضعیف سیستم دفاعی بدن در این بیماری به حدی می رسد که بدن دیگر توان مقابله با کوچکترین عفونت را ندارد و در نتیجه به راحتی فرو می ریزد. آیا تفاوت بین HIV و ایدز را می دانید یا فکر می کنید HIV همان ایدز است؟ این مقاله اطلاعات بسیار مفید و جامعی را در این زمینه در اختیار شما قرار می دهد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

HIV یک ویروس است

اصطلاح HIV مخفف ویروس نقص ایمنی انسانی است. این ویروس می تواند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شود و فقط انسان ها تحت تاثیر آن قرار بگیرند. در نتیجه حمله این ویروس به بدن انسان، سیستم ایمنی دیگر نمی تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. سیستم ایمنی بدن انسان می تواند آنقدر قوی باشد که با بسیاری از ویروس ها مبارزه کند و بلافاصله آنها را از بین ببرد، اما در مورد HIV وضعیت کمی متفاوت است و سیستم ایمنی قادر به از بین بردن آن نیست. اما خوشبختانه با کمک برخی داروها می توان به درمان ایدز کمک کرد و با کاهش علائم بیماری، امید به زندگی و سلامت افراد را افزایش داد. HIV در ۳ مرحله در بدن ایجاد می شود:

  • مرحله حاد (۲ تا ۴ هفته پس از عفونت ظاهر می شود)
  • مرحله مزمن (مرحله نهفته بیماری و ممکن است فرد در این مرحله علائمی نداشته باشد)
  • ایدز (که در واقع آخرین مرحله عفونت است)
  • ایدز یک بیماری است

ایدز یک بیماری است

ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی نوعی بیماری است که می تواند در نتیجه عفونت HIV در بدن ایجاد شود. همانطور که در بالا ذکر شد، مرحله سوم عفونت HIV ایدز نامیده می شود. در این مرحله بیماری شدید است و به سیستم ایمنی آسیب می رساند. ایدز یک بیماری مرموز و پیچیده است که در بیماران با علائم مختلف ظاهر می شود. بیشتر علائم ایدز شامل عفونت هایی است که بدن به دلیل ضعف سیستم ایمنی توانایی مبارزه با آن ها را از دست داده است. این عفونت ها می تواند ناشی از بیماری هایی مانند ذات الریه و سل باشد. زمانی که سیستم دفاعی بدن کمتر موثر باشد، احتمال ابتلا به انواع سرطان نیز در بدن افزایش می یابد.

ایدز یک بیماری است

تفاوت بین HIV و ایدز

اکنون که درباره ویروس اچ آی وی و بیماری ایدز بیشتر می دانید، بهتر می توانید تفاوت بین این دو را درک کنید.

تفاوت بین اچ‌آی‌وی و ایدز را می‌توان اینگونه توصیف کرد که HIV ویروسی است که می‌تواند در مراحل پیشرفته به ایدز در بدن منجر شود. به عبارت ساده تر، مرحله سوم عفونت HIV را ایدز می نامند. بنابراین فردی که آزمایش اچ آی وی او مثبت است هنوز ایدز ندارد.

به لطف تحقیقات گسترده و تحقیقات مداوم دانشمندان، اکنون روش های پیشرفته ای برای درمان ایدز وجود دارد. این روش های درمانی ایدز را به طور کامل درمان نمی کنند، اما در مرحله ای که HIV هنوز به ایدز تبدیل نشده است، با کاهش علائم بیماری به بیمار کمک می کند تا از سلامت نسبی برخوردار شود و در صورت مصرف منظم و مستمر داروها، مادام العمر انتظار داشته باشد. آنها طبیعت خود را دارند.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

تفاوت بین HIV و ایدز

چه مدت طول می کشد تا HIV به ایدز تبدیل شود؟

عفونت HIV در مرحله اول با علائمی شبیه سرماخوردگی و آنفولانزا ظاهر می شود. پس از این مرحله، بیماری وارد مرحله دوم می شود و HIV می تواند ۱۰ تا ۱۵ سال در این مرحله باقی بماند. در مرحله دوم عفونت اچ آی وی ممکن است فرد علائمی نداشته باشد و از وجود این ویروس در بدن خود آگاه نباشد. این دوره دوره کمون بیماری است. بنابراین سال ها طول می کشد تا ویروس اچ آی وی پیشرفت کند و در نهایت به ایدز منجر شود. بسیاری از افراد مبتلا به HIV می توانند سال ها بدون ابتلا به ایدز زندگی کنند.

در زمینه ایدز تاکنون پیشرفت های زیادی صورت گرفته است و اگر فردی به موقع تشخیص داده شود و از داروهای ضد رتروویروسی استفاده کند، می تواند زندگی تقریباً عادی داشته باشد. همچنین به این نکته توجه کنید که هر فردی که به ایدز مبتلا می شود، مطمئناً قبلاً به HIV مبتلا شده است، اما ممکن است از آن اطلاعی نداشته باشد، زیرا بدون آزمایش خون نمی توان از وجود HIV در بدن مطمئن شد. .

چگونه بفهمیم HIV به ایدز تبدیل شده است؟

اکنون که تفاوت بین اچ‌آی‌وی و ایدز را می‌دانید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید: چگونه یک فرد باید بداند که ویروس اچ‌آی‌وی در مرحله سوم در بدن او قرار دارد و باعث ایجاد ایدز شده است؟ HIV سلول های ایمنی بدن به نام CD4 را از بین می برد. فرد بدون HIV حدود ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ سلول CD4 دارد اما زمانی که HIV در مرحله سوم (ایدز) باشد تعداد این سلول ها به کمتر از ۲۰۰ می رسد بنابراین با انجام آزمایش و تعیین تعداد سلول های CD4 مشخص می شود. امکان وجود ایدز در بدن وجود دارد.

از کجا بدانیم؟

در مرحله سوم HIV عفونت های مختلفی در بدن ظاهر می شود. این عفونت‌های فرصت‌طلب توسط باکتری‌ها، قارچ‌ها یا ویروس‌های مختلف در بدن ایجاد می‌شوند و از آنجایی که سیستم ایمنی بدن بیمار ضعیف است، سلامت بدن را به‌طور جدی تهدید می‌کنند.

سخنرانی پایانی

در این مقاله به تفاوت HIV و ایدز پرداخته ایم. ابتلا به HIV با ابتلا به ایدز یکسان نیست. HIV برای تبدیل شدن به ایدز باید ۳ مرحله را طی کند. تشخیص به موقع بیماری و مصرف دارو می تواند باعث شود که اچ آی وی سال ها در مرحله دوم باقی بماند و پیشرفت نکند. امروزه با پیشرفت علم، امید به زندگی افراد مبتلا به ایدز بسیار بیشتر از گذشته شده است.

ادامه مطلب  بهترین اسپری تاخیری در بازار ایران کدام است؟ آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

علائمی که نشان می‌دهند ممکن است به عفونت واژن مبتلا باشید آپدیت ۱۴۰۳

واژن یکی از قسمت های حساس بدن زن است که معمولاً به تعادل میکروبی بسیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *