آیا ایدز با نیش حشرات هم منتقل می شود؟ آپدیت ۱۴۰۳

نیش حشرات گاهی اوقات می تواند بسیار آزاردهنده تر از خارش و سوزش ساده باشد. به عنوان مثال، پشه ها می توانند ناقل بسیاری از بیماری ها مانند مالاریا و زیکا باشند و مشکلات زیادی ایجاد کنند. اگر پشه ناقل بیماری باشد، می توان آن را یکی از مرگبارترین موجودات روی کره زمین دانست. اچ‌آی‌وی نوعی ویروس است که اگر وارد بدن انسان شود و به درستی درمان نشود، سرانجام در مراحل پیشرفته بیماری به ایدز تبدیل می‌شود. برخی افراد معتقدند که چون حشراتی مانند پشه خون انسان را می مکند، می توانند ایدز را منتقل کنند. بنابراین در این مقاله احتمال انتقال ایدز از طریق نیش حشرات را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

راه های انتقال ایدز

هر فردی که به ایدز مبتلا می شود قطعا ویروس HIV در بدن خود دارد. HIV از طریق خون، مایع منی، ترشحات آلت تناسلی، ترشحات مقعدی، ترشحات واژن و شیر مادر وارد بدن انسان می شود. راه های اصلی انتقال ایدز به شرح زیر است:

  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده بدون کاندوم با فرد مبتلا به HIV
  • استفاده مشترک از مواد مخدر یا تجهیزات تزریق مواد مخدر
  • از مادر به کودک در دوران بارداری یا شیردهی

روش های انتقال

انتقال ایدز از طریق روش های دیگر مانند رابطه جنسی دهانی، استفاده از فرآورده خونی آلوده به HIV، تماس مستقیم با زخم پوستی فرد مبتلا به HIV و همچنین بوسیدن فرد مبتلا به این ویروس (در حالی که مثلا خونریزی لثه در دهان خود دارد) همچنین غیرممکن نیست، اما بسیار نادر است.

انتقال ایدز از طریق نیش حشرات

اگر روش های انتقال ایدز را مطالعه کرده باشید به پشه اشاره ای نشده است زیرا امکان انتقال ایدز از طریق نیش حشرات وجود ندارد. حتی اگر پشه ای فرد مبتلا به ایدز را نیش بزند و سپس به سراغ فرد دیگری رفته و او را نیز نیش بزند، باز هم احتمال انتقال ایدز وجود ندارد. دلیل این مشکل به دلیل زیست شناسی پشه و همچنین زیست شناسی ویروس HIV است. اصولاً به دلایل زیر امکان انتقال ایدز از طریق نیش حشرات وجود ندارد:

حشرات آلوده به HIV نیستند

HIV با اتصال به گیرنده های سطح سلول های ایمنی بدن ایجاد می شود و به محض اینکه این سلول ها را آلوده کرد، تکثیر و گسترش می یابد. حشرات، از جمله پشه ها، فاقد گیرنده HIV هستند که سلول های ایمنی را شناسایی کرده و آنها را آلوده می کند. بنابراین، حشرات نمی توانند به HIV آلوده شوند. اگر این ویروس وارد بدن حشره شود، در معده آن هضم شده و از بین می رود. بنابراین از آنجایی که حشرات به ایدز مبتلا نمی شوند، بدیهی است که نمی توانند عامل انتقال این بیماری باشند.

قیمت: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان
X-Ade
قیمت اصلی: ۸۶۱۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۴۳۹۰۰۰ تومان

حشرات آلوده نیستند

مکانیسم تغذیه حشرات

حشراتی مانند پشه دو قسمت لوله مانند در دهان دارند که از یک لوله برای مکیدن خون انسان استفاده می کنند و بزاق آنها را از لوله دیگر تزریق می کنند، به این معنی که وقتی پشه نیش می زند فقط بزاق آن حشره وارد بدن انسان می شود نه خون او. از آنجایی که امکان انتقال HIV از طریق بزاق وجود ندارد، می توان نتیجه گرفت که ایدز از طریق نیش حشرات منتقل نمی شود.

مقدار زیادی HIV باید وارد بدن شود تا فرد به این ویروس مبتلا شود

ایدز یک بیماری مسری نیست. مقدار زیادی از ویروس HIV باید به بدن انسان منتقل شود تا فرد را آلوده کند. اگر پشه ای که اچ آی وی در بدنش وجود دارد، فردی را نیش بزند، به هیچ وجه به اچ آی وی مبتلا نمی شوید، زیرا مقدار ویروس HIV برای آلوده شدن شما باید زیاد باشد که در بدن پشه وجود ندارد. محاسبات نشان می دهد که اگر حتی یک پشه بتواند HIV را منتقل کند، قبل از اینکه بدن شما به HIV آلوده شود، باید بدن انسان را ۱۰ میلیون بار نیش بزند.

ایدز

کدام بیماری ها از طریق نیش حشرات منتقل می شوند؟

انتقال ایدز از طریق نیش حشرات غیرممکن است، اما حشرات می توانند بسیاری از بیماری های خطرناک دیگر را منتقل کنند. به عنوان مثال، پشه ها می توانند ناقل بیماری های مختلف در نقاط مختلف جهان باشند. پشه ها انواع مختلفی دارند اما به طور کلی می توانند بیماری های زیر را به انسان منتقل کنند:

  • چیکونگونیا
  • تب دنگی
  • آنسفالیت اسب شرقی
  • فیلاریازیس لنفاوی
  • آنسفالیت ژاپنی
  • مالاریا
  • آنسفالیت سنت لوئیس
  • آنسفالیت ونزوئلا
  • ویروس نیل غربی
  • آنسفالیت اسب غربی
  • تب زرد
  • ویروس زیکا

سایر خطرات ناشی از نیش حشرات

بزرگترین خطر حشرات مانند پشه، امکان انتقال بیماری های ذکر شده در بالا است. اما در برخی موارد نیش پشه می تواند باعث واکنش های آلرژیک شدید در بدن شود. خارش پوست پس از نیش پشه یک واکنش آلرژیک است، اما معمولاً خفیف است. در مواردی که این احساس خارش بسیار قوی باشد، می تواند منجر به کهیر و زخم های شدید پوستی شود. اگر فردی پس از نیش پشه دچار مشکل تنفسی یا تورم صورتش شد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند یا با اورژانس تماس بگیرد، زیرا این نوع علائم نشانه‌های واکنش‌های آلرژیک شدید هستند و در برخی موارد حتی می‌توانند کشنده باشند.

سایر خطرات

نیش سایر حشرات مانند زنبورها نیز باعث قرمزی، درد و تورم زیادی می شود و این مشکل از نظر ناحیه گزیده شده می تواند بسیار خطرناک باشد. به عنوان مثال، اگر نیش در دهان و گلو اتفاق بیفتد، می تواند منجر به انسداد راه هوایی شود و زندگی فرد را به خطر بیندازد. اما زنبورها مانند پشه ها هیچ نقشی در انتقال ایدز به انسان ندارند.

آخرین کلمه

به طور خلاصه و مفید در یک کلام می توان گفت که امکان انتقال ایدز از طریق نیش حشرات غیرممکن است، زیرا حشرات به ویروس ایدز و اچ آی وی مبتلا نمی شوند و بنابراین نمی توانند ناقل آن باشند. ایدز از راه های دیگری نیز قابل انتقال است که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم. از آنجایی که در حال حاضر هیچ درمان و واکسن قطعی برای ایدز وجود ندارد، باید نسبت به این بیماری آگاهی داشت و اطلاعات کافی برای جلوگیری از بروز آن داشت.

ادامه مطلب  دلایل، علائم و درمان خشکی واژن آپدیت 1403

حتما ببینید

blank

علائمی که نشان می‌دهند ممکن است به عفونت واژن مبتلا باشید آپدیت ۱۴۰۳

واژن یکی از قسمت های حساس بدن زن است که معمولاً به تعادل میکروبی بسیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *