آنچه باید درباره آزمایشات دوران بارداری بدانید

آنچه باید درباره آزمایشات دوران بارداری بدانید

دوران بارداری، پروسه ای حساس برای مادر و جنین است. خانم های حامله در این دوران برای سلامت جنین باید اهمیت زیادی قائل شوند. در دوران بارداری، برخی از آزمایشات باید برای اطلاع از سلامت جنین انجام شوند. اطلاع به موقع از ناهنجاری ها می تواند در پیشگیری از بروز عقب ماندگی در جنین نقش بسزایی داشته باشد. به همین خاطر، بسیاری از خانواده ها به خصوص کسانی که ازدواج فامیلی داشته اند، انجام آزمایش هایی از قبیل آمینوسنتز و ژنتیک را در برنامه خود قرار دهد.

شما می توانید برای انجام هر یک از آزمایشات بارداری برای تشخیص ناهنجاری های جنین از خدمات آزمایش در منزل استفاده کنید. در مراکز مختلفی در تهران، خدماتی مانند انجام آزمایش های بارداری در منزل ارائه می شود. آنی آزما، یکی از مراکز فعال در تهران است که انواع خدمات آزمایش در منزل را برای خانم های بارداری ارائه می دهد که شرایط مراجعه حضوری به آزمایشگاه را ندارند. خانم های باردار می توانند با دریافت خدمات آزمایش در منزل، پروسه حاملگی را با آسودگی خاطر طی کنند.

آزمایشات ضروری که مادران باردار باید انجام دهند؟

آیا می دانید که خانم های حامله باید چه آزمایشاتی را برای توجه به سلامت فرزند خود انجام دهند؟ امروزه با استفاده از آزمایش های مختلف می توان انواع ناهنجاری های ژنتیکی و کروموزومی را تشخیص داد. این آزمایشات شامل موارد زیر هستند:

  • غربالگری ژنتیکی
  • آمینوسنتز
  • نمونه برداری از پرزهای جفتی
  • آزمایش گلوکز خون
  • تست پروتئین ادرار
  • آزمایش ادرار
  • شمارش کامل سلول‌های خونی
  • غربالگری بیماری‌های عفونی

آزمایش دوران حاملگی

آشنایی با تست آمینوسنتز

آمینوسنتز، آزمایشی موثر برای تشخیص ناهنجاری های جنین در دوران پیش از تولد است. این تست درباره جنین، اطلاعات زیادی را در اختیار پزشک قرار می دهد. در واقع، جنین درون مایع آمنیوتیک قرار دارد و در آمینوسنتز نیز این مایع مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در صورتی که نتایج سونوگرافی غیر طبیعی باشد، پزشک انجام تست آمینوسنتز را به خانم باردار پیشنهاد می دهد.

همچنین، در صورت داشتن سابقه خانوادگی نارسایی مادرزادی، انجام این تست لازم است. این تست تهاجمی با خطرات و ریسک هایی همراه است. بنابراین، آمینوسنتز باید حتماً در مواقع ضروری انجام شود. این تست می تواند برای جنین کمی خطرناک باشد. بنابراین، در مواقع ضروری و واجب، انجام تست آمینوسنتز انتخاب مناسبی است.

ادامه مطلب  با مجله اینترنتی روتین به روز باش

نحوه انجام آزمایش آمینوسنتز

در طی این روش، پزشک با استفاده از سوزن نازک، نسبت به جمع آوری مایع آمنیون از رحم اقدام می کند. این مایع، در اطراف جنین جمع شده است. در واقع، داخل این مایع، انواع پروتئین های مختلف قرار دارد. تست آمینوسنتز در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود. این آزمایش بعد از ۱۵ هفته صورت می گیرد. پزشک به منظور انجام این تست از ماده بی حسی استفاده می کند.

پس از اینکه آمنیون جمع آوری شد، تکنسین اقدام به بررسی این مایع می کند. آزمایش آمینوسنتز می تواند درباره سلامت جنین، اطلاعات لازم را در اختیار پزشک قرار دهد. انواع اختلالات ژنتیکی از قبیل سندرم داون با آمینوسنتز قابل تشخیص هستند. پزشکان با استفاده از این تست می توانند هرگونه نقایص لوله عصبی را تشخیص دهند. آنسفالی از نقایص لوله عصبی است که با این تست تشخیص داده می شود. البته، تمام نقایص لوله عصبی با آمینوسنتز قابل تشخیص نیستند.

کاربردهای تست آمینوسنتز

آزمایش آمینوسنتز به تمام خانم های باردار پیشنهاد نمی شود. از کاربردهای این تست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشخیص ناهنجاری کروموزومی
  • تشخیص سندرم داون، دیستروفی عضلانی وتای ساکس
  • تشخیص مشکلات ریوی جنین
  • مشخص کردن عفونت در جنین

آزمایش nipt چیست؟

آزمایش nipt یکی دیگر از آزمایشات لازم برای تشخیص ناهنجاری های کروموزومی در دوران پیش از تولد است. این روش جزو جدیدترین تکنیک های غربالگری در دوران بارداری محسوب می شود. در این آزمایش، نمونه خون از خانم حامله گرفته می شود. با استفاده از آزمایش خون مادر، اختلالات کروموزومی از قبیل سندرم داون، تریزومی ۲۱ و … تشخیص داده می شوند.

این تست برای جنین هیچگونه خطری ندارد. بعد از اینکه نمونه خون از فرد گرفته شد، در آزمایشگاه توسط دستگاه های پیشرفته مورد بررسی قرار می گیرد. این آزمایش در سه ماه دوم و اول بارداری انجام می شود. اگر سن مادر بیشتر از ۴۰ سال باشد، معمولاً تست nipt لازم است. آزمایش nipt در منزل نیز قابل انجام است.

blank

انواع آزمایش بارداری

آزمایش ژنتیک چیست؟

در آزمایش ژنتیک، DNA مورد بررسی قرار می گیرد. این آزمایش با هدف تشخیص بیماری های ناشی از جهش ژنتیکی مانند هانتینگتون و سایر اختلالات انجام می شود. در دوران قبل از تولد، آزمایش ژنتیک می تواند ناهنجاری های ناشی از اختلال در ژن های جنین را مشخص کند. هرگونه تغییر در کروموزوم ها و ژن ها با این تست قابل تشخیص هستند. این آزمایش با استفاده از بزاق یا نمونه خون فرد انجام می شود. نتیجه این تست ظرف مدت چند هفته حاضر می شود.

ادامه مطلب  ترفند هایی برای جوگیری از خط افتادن کانسیلر در زیر چشم

قبل از لانه گزینی، انجام آزمایش ژنتیکی لازم است. این تست می تواند احتمال تولد نوزاد دارای اختلال کروموزومی خاص و نقایص ژنتیکی را به حداقل برساند. آزمایش ژنتیکی پیش از لانه گزینی برای تشخیص بیماری هایی مانند هانتینگتون و سلول داسی شکل انجام می شود.

در کل، افرادی که جهش ژنی دارند، با این تست تشخیص داده می شوند. بنابراین، خطر به دنیا آمدن کودکان دارای اختلال ژنتیکی با استفاده از تست ژنتیک کمتر است. پس در صورت تشخیص پزشک، حتماً این تست را انجام دهید تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

blank

آزمایشات دوران بارداری

چرا باید آزمایش ژنتیک انجام شود؟

همه خانم های باردار نیاز به انجام تست ژنتیک ندارند. فقط در برخی از موارد خاص، انجام این تست لازم و ضروری است. در صورتی که دارای شرایط زیر هستید، به شما انجام این تست را پیشنهاد می کنیم. این شرایط عبارتند از:

  • سابقه سقط جنین
  • سابقه تولد جنین مرده
  • داشتن فرزند دیگر مبتلا به بیماری ژنتیکی
  • ابتلای فرزند دیگرتان به نقایض مادرزادی
  • وجود فرد مبتلا به اختلال ژنتیکی در خویشاوندان نزدیک

نمونه برداری از پرزهای جفتی (CVS)

یکی از آزمایشات دیگر برای تشخیص مشکلات جنین، نمونه برداری از پرزهای جفتی است. در این آزمایش، نمونه گیری از بافت های جفت صورت می گیرد. از طریق بافت های جفت، مشکلات ژنتیکی و ناهنجاری های ژنتیکی مشخص می شوند. لازم به ذکر است که این تست درباره نقایص لوله عصبی، اطلاعاتی را در اختیار پزشک قرار نمی دهد. این تست به طور معمول در هفته های ۱۰ الی ۱۳ بارداری قابل انجام است.

آزمایش کوردوسنتز

آیا درباره آزمایش کوردوسنتز اطلاعاتی دارید؟ این تست از طریق نمونه گیری خون از ناف صورت می گیرد. آزمایش کوردوسنتز قبل از تولد انجام می شود. این تست به طور معمول در سه ماه دوم بارداری و در هفته های ۱۸ الی ۲۲ حاملگی قابل انجام است. عفونت ها، بیماری های ژنتیکی و اختلالات کروموزومی با تست کوردوسنتز تشخیص داده می شوند.

این آزمایش جزو تست هایی پرخطر و تخصصی محسوب می شود. به همین خاطر، پزشکان معمولاً این تست را به تمام خانم های حامله توصیه نمی کنند. در صورت انجام این تست، احتمال بروز برخی از خطرات و عوارض جانبی برای مادر یا جنین وجود دارد. پزشکان به جای این آزمایش کوردوسنتز، انجام تست آمینوسنتز را به خانم های بارداری پیشنهاد می دهند.

ادامه مطلب  راهنمای قیمت حمل اثاثیه منزل در اصفهان

blank

آزمایش در منزل

مزایای انجام آزمایشات دوران بارداری در منزل

آزمایشات دوران بارداری را بهتر است که در محیط منزل انجام داد. در واقع، انجام تست های دوران بارداری باید در محیط تمیز منزل با مزایای زیر همراه است:

  • یکی از مزایای انجام آزمایش بارداری در منزل، نمونه گیری راحت تر است.
  • در صورت دریافت انواع خدمات آزمایش در منزل، دقت نمونه گیری بیشتر خواهد بود.
  • با انجام آزمایش بارداری در منزل می توانید در زمان و هزینه ها صرفه جویی کنید.
  • در صورت انتخاب گزینه آزمایش در محیط خانه، انواع تست های مخصوص بارداری در محیطی تمیز و بدون میکروب انجام می شوند.
  • بعد از نمونه گیری در منزل، جواب تست در کوتاه ترین زمان به بیمار اطلاع داده می شود.

انجام آزمایشات ضروری دوران بارداری در منزل با آنی آزما

خانم های باردار باید تا حد امکان از ورود به محیط های آلوده خودداری کنند. حضور خانم باردار در محیط آلوده آزمایشگاه ها باعث می شود که فرد دچار عفونت های مختلف شود. ابتلای خانم حامله به عفونت می تواند شانس به دنیا آمدن فرزند ناقص و دارای ناهنجاری را افزایش دهد. بنابراین، خانم های حامله باید برای پیشگیری از بروز عفونت و ابتلا به بیماری های ویروسی، وارد محیط های آلوده آزمایشگاه ها نشوند.

خدمات آزمایش در منزل، انجام آزمایش های دوران بارداری را برای خانم های حامله راحت تر کرده است. در صورت نیاز، خانم های باردار می توانند خدمات آزمایش در منزل را انتخاب می کنند. آنی آزما، انواع خدمات آزمایش در منزل از قبیل تست ژنتیک، آمینوسنتز و NIPT را ارائه می دهد.

آزمایش در منزل در هر زمانی قابل انجام است. بعد از ثبت درخواست آزمایش ژنتیک یا سایر تست های مخصوص تشخیص ناهنجاری های جنین، متخصصان جهت نمونه گیری به منزل تان اعزام می شوند. بعد از انجام تست ژنتیک و سایر آزمایش ها در منزل، نمونه به آزمایشگاه ارسال خواهد. نتیجه آزمایش نیز به صورت محرمانه برای فرد ارسال می شود.

حتما ببینید

اصولی ترین نکات و روش های تربیت کودک و نقش پدر و مادر در موفقیت فرزندانشان

اصولی ترین نکات و روش های تربیت کودک و نقش پدر و مادر در موفقیت فرزندانشان

  تربیت کودکان یکی از مسائل اساسی و مهم در زندگی هر پدر و مادری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *