علائم کبد چرب روی پوست را جدی بگیرید

علائم کبد چرب روی پوست را جدی بگیرید

علائم کبد چرب روی پوست موضوع مقاله امروز ماست. به نظر شما می­شود از روی پوست، حال کبد را فهمید؟ کبد یک عضو مهم در بدن ماست و اختلال در عملکرد آن می­تواند عواقب فاجعه­باری برای بدن داشته باشد. ابتلا به عفونت­های مختلف یکی از این موارد است.

به کمک پوست می­شود تا حدی ابتلا به این بیماری را متوجه شد و قبل از اینکه دیر شود به پزشک متخصص مراجعه کرد. در ادامه همراه ما باشید تا این موضوع را به شکل کامل بررسی کنیم و در نهایت یک راهکار عملی پیش روی­تان بگذاریم.

علائم کبد چرب روی پوست را جدی بگیرید

چرا کبد چرب می­شود؟

کبد همانند کلیه یک اندام مهم در بدن است. وظیفه این عضو خارج کردن مواد سمی از خون بوده و در سوخت‌وساز کلی بدن، تامین انرژی و همچنین جلوگیری از عفونت نقش دارد. اگر کبد یک فرد بیش از ۵ الی ۱۰ درصد چربی (نسبت به وزن کبد) داشته باشد، او به این بیماری مبتلا شده است.

در خانم‌ها تغییرات هورمونی می­تواند یکی از عوامل مهم در ابتلا به این بیماری باشد. تغذیه ناسالم (فست فود، غذا­های چرب و سرخ شده)، مصرف مواد قندی و کم تحرکی از مهم­ترین عوامل ابتلا به این بیماری هستند. کودکان نیز اگر دچار اضافه‌وزن باشند، مستعد ابتلا به کبد چرب هستند.

آیا از روی پوست می­شود چرب بودن کبد را فهمید؟

زردی پوست یکی از مرسوم­ترین راه­ها برای فهمیدن کبد چرب است. نوع پیشرفته­تری از این بیماری وجود دارد که سیروز کبدی نامیده می­شود. معمولا افرادی که مبتلا به کبد چرب یا سیروز کبدی هستند، سفیدی چشمان آن‌ها به سمت زردی رفته است.

گاهی ممکن است لکه­های قهوه­ای رنگ بر روی پوست صورتشان آشکار شود. این لکه­ها را نباید با کک‌ومک و لکه­های بارداری اشتباه گرفت. وقتی که کبد چرب باشد، استروژن در خون نیز بیشتر خواهد و به همین دلیل ما چنین لکه­هایی را شاهد هستیم. در افرادی که به مشکلات کبدی مبتلا هستند، حساسیت پوست به نور خورشید نیز بیشتر است.

ادامه مطلب  این ابزار جدید می تواند مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی را از سال های قبل پیش بینی کند

علائم کبد چرب روی پوست چیست؟

همان‌طور که گفتیم از روی پوست می­توان به مشکلات زیادی پی برد. بیشتر این علائم از طریق مو بروز پیدا می­کنند که در ادامه بیشتر آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. از این نشانه­ها می­توانید برای تشخیص کبد چرب در منزل استفاده کنید.

خارش؛ از علائم کبد چرب روی پوست

زمانی که میزان نمک در زیرپوست بالا باشد، پوست احساس خارش زیادی پیدا خواهد کرد. دلیل بالا رفتن میزان نمک نیز، بالا بودن میزان چربی در بدن است.

خارش از علائم کبد چرب بوده و در سیروز کبدی نیز مشاهده می­شود. اگر چنین نشانه­ای را بدون زمینه خاصی در خود مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

خارش؛ از علائم کبد چرب روی پوست

ریزش مو

اگر مو­های شما بدون دلیل خاصی و به شکل غیرطبیعی در حال ریزش است، ممکن است به کبد چرب مبتلا باشید. هزاران احتمال دیگر درباره این نشانه وجود دارد اما یکی از آن‌ها چرب بودن کبد شماست.

خارش پوست سر شما نیز می­تواند نشان از تجمع چربی در بدن باشد.

قرمزی کف دستان

اگر کف دست شما به رنگ قرمز درمی­آید و احساس خارش در آن وجود دارد احتمال ابتلا به کبد چرب در شما بالاست. این قرمزی و خارش عموما به شکل مزمن به سراغ شما خواهند آمد.

آکنه؛ از علائم کبد چرب روی پوست

ماهیت آکنه، چربی است. یعنی دلیل به وجود آمدن چربی بالای بدن شماست. پس بدیهی است که اگر میزان زیادی آکنه در صورت یا پشت خود مشاهده می­کنید، به کبد چرب مبتلا باشید یا دست‌کم میزان چربی در بدن شما بالا باشد.

با تولید بیشتر چربی، آکنه در پوست شما بیشتر خواهد شد. آکنه را نیز به عنوان یکی از علائم کبد چرب روی پوست به خاطر داشته باشید.

ادامه مطلب  آیا شیر سویا برای شما خوب است؟

پوست رنگ پریده

اگر عملکرد کبد به واسطه تجمع چربی مختل شود، آمونیاک در خون افزایش پیدا می­کند. آمونیاک اجازه نمی­دهد که بدن شما آهن کافی دریافت کند.

زمانی که آهن کافی در بدن نداشته باشید کم خون خواهید شد. کم خونی نیز کبودی و رنگ پریدگی را در شما نشان می­دهد.

راه­های درمان کبد چرب چیست؟

پس از تشخیص پزشکی باید نسبت به درمان اقدام نمایید. این بیماری تنها با آزمایش‌ها پزشکی قابل اثبات است، پس در صورت مشاهده علائم، بدون تشخیص دکتر اقدامی برای درمان انجام ندهید. در ادامه روش­های درمانی مختلفی را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • ورزش و فعالیت بدنی منظم: کم تحرکی می­تواند برای شما و کبدتان بسیار خطرناک باشد. سبک زندگی امروزه ما به شکلی است که کمتر تحریک می­کنیم. بهتر است هر روز قبل از رفتن به سرکار دقایقی ورزش کنید تا تندرست بمانید.
  • کاهش وزن: اگر اضافه وزن دارید، وزن خود را کاهش دهید. کاهش وزن و از بین بردن چربی­های بدن باعث خواهد شد که کبد شما نفسی تازه بکشد و عملکردش بهبود پیدا کند.
  • پرهیز از مواد الکلی، چرب و پرکالری: اصولا کبد چرب دو نوع کلی دارد. کبد چرب الکلی و غیرالکلی. اگر مشروبات الکلی را در مقادیر بالا و پیوسته مصرف می­کنید در خطر ابتلا به این بیماری هستید. خصوصا برخی انواع خاص از مشروبات که از تخمیر دانه­های غلات به دست می­آیند. در کنار این مورد مصرف غذا­های چرب و پرکالری را کنار بگذارید یا آن را به حداقل برسانید.
  • مصرف میوه و سبزیجات: میوه و سبزیجات جزو عناصر مهم در جدول غذایی ما هستند که باید به شکل روزانه به بدن ما برسند. اگر هر روز مقادیر مشخصی از این دو جز مصرف کنید، کبدی سالم خواهید داشت.
  • نوشیدن ۸ لیوان آب در روز: نوشیدن آّب باعث می­شوند که کارخانه سم­زدایی کبد به کار بیافتد و باری از روی دوشش برداشته شود.
  • کاهش مصرف نمک: مصرف کمتر نمک برای شما فواید زیادی خواهد داشت. با کمتر نمک مصرف کردن مشکلات مربوط به فشار خون را به حداقل می­رساند و کبد چرب هم نخواهید داشت.
ادامه مطلب  مصرف این میوه روی شعله های آتش تمام عفونت های سرماخوردگی و آنفولانزا و عفونت گلو را از بین می برد

راه­های درمانی و علائم کبد چرب روی پوست از مقاله https://drdr.ir/mag/fatty-liver-symptoms-on-skin/  استخراج شده است.

برای کبد چرب چه بخوریم؟

به طور کلی ترکیبی از میوه­ها و سبزی برای این عارضه خوب هستند. اما اگر بخواهیم به شکل اختصاصی مواردی را معرفی کنیم، مصرف سیر می­تواند بسیار مفید باشد. آواکادو خود میوه چربی است اما چربی آن برای شما مفید خواهد بود و به کند­تر شدن روند بیماری کمک می­کند.

کلم برکلی، چای و قهوه نیز اگر درست و به اندازه مصرف شوند، برای کبد چرب مفید هستند. اسید­های چرب امگا ۳ نیز می­توانند به شما کمک کنند. این اسید­ها را می­توانید در غذا­های دریایی مثل ماهی سالمون و ساردین، تخم کتان و گردو پیدا کنید.

برای کبد چرب چه بخوریم؟

سخن آخر

علائم کبد چرب روی پوست هویدا هستند و شما می­توانید آن‌ها را مشاهده کنید. تغییرات پوستی مثل اگزما، قرمزی کف دست، ریزش شدید مو و خارش از علائم کبد چرب هستند و باید آن‌ها را جدی گرفت. از این علائم برای تشخیص کبد چرب در منزل بهره ببرید.

بیماری کبد چرب یا سیروز کبدی در دهه­های اخیر بیش از پیش شایع شده و دلیل آن هم سبک زندگی مردم است. اگر سبک زندگی خود را تغییر دهیم و به سمت تغذیه سالم حرکت کنیم، چنین مشکلاتی برای ما پیش نخواهد آمد. با مصرف مقادیر درستی از تمام عناصر هرم غذایی بدنی شاداب و سلامت داشته باشید.

حتما ببینید

blank

برای کشتن باکتری های تشک چکار باید کرد؟

گردش هوا راه حل خوبی برای مبارزه با انواع باکتری هایی است که برای خود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *