درمان درد پریود خانگی

درمان درد پریود خانگی

اگر درد پریود خفیف تا متوسط ​​باشد، می توان با درمان های خانگی و چند اقدام ساده آن را کاهش داد. بهتر است در دوران قاعدگی نکات خاصی رعایت شود تا این دوره با کمترین درد تمام شود. برخی از اقدامات اصلی برای درمان خانگی درد پریود به شرح زیر است.

۱٫ ورزش
ورزش منظم همراه با رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش علائم قاعدگی و درمان درد قاعدگی کمک کند. در سال ۲۰۱۶ مطالعه ای بر روی ۲۵۰ زن انجام شد. این تحقیق نشان داد زنانی که ورزش منظم را در برنامه خود گنجانده بودند و رژیم غذایی مغذی داشتند، درد بسیار کمی را در طول دوره قاعدگی خود تجربه کردند.

ورزش باعث افزایش ترشح اندورفین می شود. گاهی حتی ورزش نیاز به استفاده از مسکن ها را کاهش می دهد. در طول قاعدگی می توانید فعالیت های متوسطی مانند پیاده روی انجام دهید.

۲٫ رژیم غذایی
در این دوره باید به موارد خاصی در رژیم غذایی توجه کنید. از خوردن غذاهایی که باعث نفخ و احتباس آب می شوند خودداری کنید. خوردن غذاهای زیر در پریود مضر است و درد را افزایش می دهد.

  • غذاهای چرب
  • الکل
  • نوشیدنی گازدار
  • کافئین
  • غذای شور
  • کاهش یا عدم مصرف این غذاها به کاهش درد و گرفتگی کمک می کند. سعی کنید در عوض مصرف چای زنجبیل یا نعناع را افزایش دهید.

رژیم غذایی باید حاوی مواد غذایی کمتر فرآوری شده و غنی از فیبر و سبزیجات باشد. به عنوان مثال، گردو، بادام و تخمه کدو تنبل سرشار از منگنز هستند و گرفتگی عضلات را کاهش می دهند. روغن زیتون و کلم بروکلی نیز حاوی ویتامین E هستند و مصرف آنها در دوران پریود توصیه می شود. در دوران قاعدگی، آهن بدن کاهش می یابد. به همین دلیل مصرف غذاهای حاوی آهن مانند مرغ، ماهی و سبزیجات برگ سبز در این دوران مفید است.

۳٫ آب آشامیدنی
نوشیدن آب در دوران قاعدگی از کم آبی بدن جلوگیری می کند و نفخ و درد شکم را کاهش می دهد. برای درمان گرفتگی عضلات بهتر است از آب گرم یا گرم استفاده کنید. مایعات گرم جریان خون را افزایش داده و به درمان گرفتگی عضلات کمک می کند. برای هیدراته ماندن می توانید علاوه بر مصرف آب، مصرف برخی غذاها را نیز افزایش دهید. شامل:

  • کاهو
  • کرفس
  • خیار
  • هندوانه
  • انواع توت ها، از جمله توت فرنگی و تمشک

کاهش درد پریود در روز اول

۴٫ ماساژ
ماساژ درمانی راه حل بسیار خوبی برای کاهش علائم قاعدگی است. حدود ۲۰ دقیقه ماساژ می تواند به درمان درد قاعدگی کمک کند. ماساژ بهتر است توسط یک متخصص برای فشار دادن نقاط خاصی در اطراف شکم، پهلوها و پشت انجام شود. در سبکی از ماساژ به نام رایحه درمانی از روغن های معطر استفاده می شود که مزایای بیشتری نسبت به ماساژ ساده دارند.

برخی از روغن هایی که می توانند به درمان درد پریود در ماساژ درمانی کمک کنند عبارتند از:

  • اسطوخودوس
  • نعنا تند
  • گل قرمز
  • رازیانه
  • ۵٫ گرما درمانی

گرم کردن شکم و کمر می تواند درد را تسکین دهد. مطالعاتی در سال ۲۰۱۸ انجام شد که نشان داد گرما به اندازه قرص های ضد التهابی غیر استروئیدی در درمان درد قاعدگی موثر است. اگر پد یا کیسه آب گرم ندارید، می توانید حمام آب گرم بگیرید یا از حوله آب گرم استفاده کنید.

یکی از راه های خوب برای ساخت پد گرمایی در منزل استفاده از دو تکه پارچه و مقداری برنج خام است. دو تکه پارچه را به هم بدوزید و داخل آن را با برنج خام پر کنید و آن قسمت سوراخ را هم بدوزید. می توانید این کیسه را در مایکروویو قرار دهید تا گرم شود. سپس از آن برای گرم کردن شکم و کمر استفاده کنید.

۶٫ مصرف کافئین را کاهش دهید
مصرف کافئین باعث افزایش التهاب می شود. در طول دوره، افزایش التهاب باعث افزایش درد می شود. بهتر است مصرف کافئین را چند روز قبل از پریود تا پایان دوره کاهش دهید. کافئین به اشکال مختلف در قهوه، چای، نوشابه، شکلات و نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد.

ادامه مطلب  قیمت لیفت ابرو بدون جراحی چقدر است؟

۷- خواب کافی
خواب کافی تاثیر زیادی بر سلامت بدن دارد. در یک مطالعه، مشخص شد زنانی که از بی خوابی رنج می برند، بیشتر در معرض قاعدگی های دردناک هستند. برای جلوگیری از علائم شدید قاعدگی، بهتر است به کیفیت خواب خود توجه بیشتری داشته باشید. هر شب در ساعت معینی به رختخواب بروید و یک برنامه روتین شبانه برای خود ایجاد کنید.

۸٫ مصرف الکل و سیگار را کاهش دهید
الکل و تنباکو اثرات منفی بر بدن دارند و سلامت عمومی بدن را تهدید می کنند. این نوع مواد باعث افزایش التهاب و افزایش علائم دردناک قاعدگی در طول دوره می شوند. برای کاهش دردهای شدید قاعدگی باید مصرف سیگار و الکل را به حداقل برسانید.

۹٫ مسکن مصرف کنید
داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی از جمله داروهایی هستند که بدون نسخه قابل تهیه هستند. این دسته دارویی به کاهش درد قاعدگی کمک می کند و علاوه بر درد، خونریزی قاعدگی را نیز کاهش می دهد. داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن برای درمان درد پریود توصیه می شود.

درمان خانگی درد پریود

کاهش سریع درد پریود در روز اول

از داروهای بدون نسخه (OTC) می توان برای کاهش درد پریود استفاده کرد. داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مهمترین داروهای بدون نسخه (OTC) برای تسکین دردهای قاعدگی و خونریزی شدید هستند.

NSAID ها شامل ایبوپروفن و ناپروکسن هستند. داروهایی که باعث کاهش تولید پروستاگلاندین در بدن زنان و کاهش درد آنها می شود. شاید این داروها به اندازه داروهای ضد بارداری خوراکی موثر نباشند، اما در کاهش درد قاعدگی موثر هستند.

زنانی که درد شدید دارند می توانند با مصرف این داروها تا حدودی درشا خود را کاهش دهند.

معجون برای درد قاعدگی

۱٫ درمان درد قاعدگی با چای بابونه

چای بابونه به دلیل خاصیت تسکین دهنده درد می تواند احساس آرامش در رحم ایجاد کند و تولید پروستاگلاندین ها را کاهش دهد در نتیجه درد قاعدگی را به میزان قابل توجهی تسکین می دهد.

۲٫ درمان درد قاعدگی با چای زنجبیل و فلفل سیاه

چای گیاهی تهیه شده از ترکیب زنجبیل خشک و فلفل سیاه با ترکیبات مهم، نقش مهمی در کاهش سطح پروستاگلاندین در بدن و سم درد پریود دارد. برای خوش طعم شدن این چای گیاهی، مقداری شکر به آن اضافه کنید.

۳٫ درمان درد قاعدگی با دمنوش زیره سبز

زیره دارای اثرات آرام بخش و خاصیت ضد اسپاسم و ضد التهابی است، بنابراین نوشیدن این چای در دوران قاعدگی به کاهش گرفتگی شکم کمک می کند.

۴٫ درمان درد قاعدگی با چای رازیانه

با مهار انقباضات رحمی ناشی از پروستاگلاندین ها، رازیانه به عنوان یک درمان موثر برای تسکین سریع درد شناخته شده است.

۵٫ درمان درد قاعدگی با دارچین

افزودن دارچین به غلات صبحانه یا یک فنجان کاکائو داغ می تواند به کاهش درد پریود کمک کند.

blank

۶٫ درمان درد قاعدگی با چای زنجبیل

چای زنجبیل به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد، می تواند یک مسکن طبیعی برای تسکین سریع درد در نظر گرفته شود.

۷٫ درمان درد قاعدگی با دمنوش زیره سبز

گیاه زیره دارای طبیعت گرم است و خونریزی را افزایش می دهد و درد قاعدگی را کاهش می دهد. علاوه بر این، این گیاه دارای خواص ضد نفخ و دردهای شکمی است. برای تهیه دمنوش زیره سبز، مقداری زیره سبز و سیاه آسیاب شده را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و سپس بنوشید.

۸٫ درمان درد قاعدگی با چای اسطوخودوس

استفاده از چای اسطوخودوس قبل از قاعدگی از بروز اختلالات خواب و افسردگی در این دوران جلوگیری می کند و باعث نشاط می شود. علاوه بر این، مصرف این دمنوش گیاهی به درمان نفخ شکم و درد در دوران قاعدگی کمک می کند.

ادامه مطلب  دلیل نیامدن اب زن چیست؟

۹٫ درمان درد پریود با دمنوش گل گاوزبان

گیاه گل گاوزبان دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد است، بنابراین می تواند در تسکین دردهای شکمی در دوران پریود موثر باشد. برای تهیه دمنوش گل گاوزبان ۱ قاشق غذاخوری از برگ و گل خشک این گیاه را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و روی آن را بپوشانید و بگذارید ۱۰ دقیقه دم بکشد و بعد از ۱۰ دقیقه می توانید چای را بنوشید.

۱۰٫ درمان درد قاعدگی با چای سبز

وجود مقادیر زیادی آنتی اکسیدان در چای سبز با خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد می تواند به تسکین سریع دردهای قاعدگی کمک کند.

معجون رازیانه برای تسکین درد قاعدگی

عناصر:

  • ۱ سیب
  • رازیانه ۱ پیمانه
  • ۲ عدد هویج متوسط
  • زنجبیل ۱ قاشق غذاخوری
  • آب سیب ۱ لیوان
  • ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو
  • کرفس ۱/۲ ساقه

طرز تهیه معجون رازیانه:

ابتدا دانه های رازیانه را بزنید تا تبدیل به پودر شود. حالا بقیه مواد بالا را داخل مخلوط کن بریزید. مواد به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارند تا مخلوط شوند. چون هویج، سیب و کرفس به راحتی با هم مخلوط نمی شوند.

این معجون حاوی گیاه رازیانه است، بنابراین می تواند معجون بی نظیری برای کاهش دردهای قاعدگی برای خانم ها باشد.

کرفس و رازیانه هر دو حاوی ماده ای به نام «فیتواستروژن» هستند، فیتواستروژن ماده ای شبیه به هورمون زنانه است و اختلالات ناشی از خونریزی و اسپاسم قاعدگی را کاهش می دهد.

زنجبیل استفاده شده در این معجون نیز خاصیت نشاط بخشی دارد، می تواند به رفع کسالت و بی حوصلگی زنان در این دوران کمک کند.

معجون برای درد قاعدگی

نوشیدنی مقوی برای تسکین درد قاعدگی

عناصر:

  • پسته خام
  • فندق خام
  • گردو
  • بادام ها

۱۰۰ گرم از مغزهای فوق را آماده کرده و سپس با هم چرخ کنید تا نرم و روغنی شوند. سپس یک سوم فنجان کره محلی را آب کرده و در حالی که هنوز گرم است به مغزها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. برای قوی تر شدن معجون می توانید ادویه های خوشمزه و انرژی زا زیر را به آن اضافه کنید و مصرف کنید.

  • عسل
  • زنجبیل
  • پودر کنجد سفید و نارگیل
  • آرد نخودچی

در نهایت در زمان مصرف مقدار معجون را جدا کرده و با آرد نخودچی مخلوط کرده و در یخچال قرار دهید و در روزهای اول قاعدگی هر دو ساعت یک بار بنوشید. این نوشیدنی مقوی برای کاهش درد و افزایش انرژی در این دوران فوق العاده مفید است.

 

بهترین قرص برای کاهش درد پریود

اگر درمان های خانگی برای تسکین درد پریود موثر نیستند، گزینه های درمانی پزشکی را در نظر بگیرید. درمان بستگی به شدت و علت اصلی درد شما دارد. اگر بیماری التهابی لگن یا عفونت‌های مقاربتی (STIs) باعث درد شما شود، پزشک آنتی‌بیوتیک‌ها را برای درمان عفونت تجویز می‌کند.

همچنین ممکن است پزشک استفاده از داروهای زیر را به خصوص برای کاهش درد قاعدگی در روز اول توصیه کند:

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (ایبوپروفن یا لوفن)، ناپروکسن، آسپرین، مفنامیک اسید و سلکوکسیب که می توانید بدون نسخه یا با تجویز پزشک آن ها را دریافت کنید.

مسکن‌هایی مانند استامینوفن (پاراستامول) یا مسکن‌های قوی‌تر مانند استامینوفن و کدئین که مطالعات نشان داده‌اند به اندازه داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی در کاهش درد پریود مؤثر نیستند.

گاهی اوقات داروهای ضد افسردگی برای کاهش برخی از نوسانات خلقی مرتبط با PMS تجویز می شود.

برخی از داروهای هورمونی که به شکل قرص برای تنظیم قاعدگی یا پیشگیری از بارداری استفاده می شوند، در کاهش شدت درد پریود موثر هستند، زیرا از تخمک گذاری جلوگیری می کنند، که می تواند دردهای قاعدگی شما را کنترل کند. البته در صورت تشخیص پزشک آن را برای شما تجویز خواهد کرد.

ادامه مطلب  بهترین حالت دخول

درمان درد پریود خانگی

درمان درد زیر شکم در پریودی

درمان خانگی برای درد زیر دل پریودی چیست؟

حال که گفتیم علت درد زیر شکم در دوران قاعدگی چیست، نوبت به شرح روش های درمان خانگی می رسد. درمان های خانگی می تواند به کاهش دوره های قاعدگی دردناک کمک کند. چیزهای مختلفی که می توانید در خانه امتحان کنید عبارتند از:

• از یک پد گرم کننده روی لگن یا پشت خود استفاده کنید

• شکم خود را ماساژ دهید

• ورزش بدنی منظم انجام دهید

• غذاهای سبک و مقوی بخورید و غذاهای بادخیز نخورید

• تکنیک های تمدد اعصاب یا یوگا را تمرین کنید

• داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن را چند روز قبل از پریود و در روز اول که خونریزی شدید است مصرف کنید.

• ویتامین ها و مکمل هایی مانند:

o ویتامین B-6

o ویتامین B-1

ویتامین E

o اسیدهای چرب امگا ۳

کلسیم

منیزیم

• پاها را بالا بیاورید یا با زانوهای خمیده دراز بکشید

• برای جلوگیری از نفخ، مصرف نمک، الکل، کافئین و شکر را کاهش دهید

 

درمان درد پریود در نوجوانان

اگرچه نمی توان به طور کامل درد را از بین برد، اما راهکارهایی وجود دارد که می تواند به کاهش درد کمک کند. در برخی از افراد، درمان با اعمال گرما به طور مستقیم به شکم یا پشت یا هر جا که نیاز باشد، تسکین می یابد. در برخی افراد، مدیریت سبک زندگی می تواند درد قاعدگی را کاهش دهد.

تغذیه

مطمئن شوید که در طول دوره قاعدگی خود سه وعده غذایی میل کنید.
از کافئین، الکل و تنباکو خودداری کنید.
روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.
ورزش
حداقل ۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید. ورزش اندورفین طبیعی بدن را آزاد می کند که به عنوان مسکن عمل می کند.

تکنیک های ذهن و بدن

تکنیک هایی مانند مدیتیشن و ورزش هایی مانند یوگا و تای چی می تواند به درمان درد خونریزی قاعدگی در نوجوانان کمک کند.

داروها

اگر تغییرات سبک زندگی و مراقبت برای درمان درد خونریزی قاعدگی نوجوانان کافی نباشد، می توان از داروهای مسکن برای کاهش درد قاعدگی استفاده کرد. درمان های پزشکی برای درد قاعدگی بر کاهش تولید پروستاگلاندین ها تمرکز دارد.

هنگام مصرف داروهای مسکن این قوانین را رعایت کنید:

برای جلوگیری از بدتر شدن درد، در اولین نشانه درد از مسکن استفاده کنید.
برای جلوگیری از ناراحتی معده، مسکن ها را با غذا مصرف کنید.
کمترین دوز موثر داروی مسکن را مصرف کنید.
هنگامی که در روزهای دردناک پریود خود احساس درد می کنید، می توانید مسکن مصرف کنید.
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS)
این داروها با کاهش تولید پروستاگلاندین به طور مستقیم بر تسکین درد اثر می‌گذارند. داروهای بدون نسخه ای که می توانید مصرف کنید شامل ایبوپروفن و ناپروکسن هستند. اگر دوز این داروها مؤثر نباشد، پزشک ممکن است دوزهای بالاتری از این داروها را برای شما تجویز کند.

سایر مسکن ها

استامینوفن و سایر مسکن های تجویز شده برای دردهای پریود لزوماً به خوبی ضد التهاب عمل نمی کنند، اما اگر مستقیماً در این دوره مصرف شوند، می توانند درد را تسکین دهند. از آنجایی که برخی از داروها حاوی چندین ماده هستند، بهتر است از بیش از یک نوع محصول در یک زمان استفاده نکنید.

درمان هورمونی (قرص های ضد بارداری)

اگر مسکن ها و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به خوبی پاسخ ندهند، پزشک ممکن است درمان هورمونی (قرص های ضد بارداری) را توصیه کند. قرص های ضد بارداری با سرکوب تخمک گذاری و کاهش نوسانات هورمونی درد را کاهش می دهند. این مشکل درد قاعدگی را کاهش می دهد و همچنین می تواند میزان و مدت جریان قاعدگی را کاهش دهد. ممکن است انجام معاینه زنان قبل از شروع درمان هورمونی در نوجوانان مبتلا به درد قاعدگی بدون عارضه ضروری نباشد.

حتما ببینید

از بین بردن جای جوش با اندولیفت صورت

از بین بردن جای جوش با اندولیفت صورت

همانطور که می‌دانید، یکی از مشکلاتی که ممکن است بسیاری از افراد با روبرو شوند، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *