بهترین سن بارداری

بهترین سن برای بارداری چه سنی است؟

بهترین سن بارداری کی هست؟ ما در این مقاله قصد داریم به این سوال مهم که بیشتر خانم به دنلاب جواب آن هستند بپردازیم اگر شما هم می خواهید بدانید چه سنی مناسب بارداری است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین سن بارداری چی سنی است؟

چیزی به نام “بهترین سن” برای باردار شدن وجود ندارد. تصمیم برای تشکیل خانواده باید بر اساس عواملی – از جمله سن و تمایل و مسئولیت والدین برای نگهداری از کودک بستگی دارد.

فقط به این دلیل که شما ۳۰ یا ۴۰ ساله هستید به این معنی نیست که نمی توانید بچه سالمی داشته باشید. در دهه ۲۰ زندگی (دهه سوم زندگی) زنان بارورتر بوده و بیشترین شانس باردار شدن را دارند، سپس تعداد تخمک های موجود با کیفیت بالا بیشترین و خطرات بارداری کمتر است.

در سن ۲۵ سالگی، احتمال باردار شدن بعد از ۳ ماه تجربه تقریباً کمتر از ۲۰ درصد است.

مقاله پیشنهادی برای مطالعه: از کجا بفهمم باردارم با روش خانگی؟ [۱۰+ روش خاص]

بهترین سن برای باردار شدن کی هست؟

بارداری در سن ۳۰ سالگی

باروری در حدود ۳۲ سالگی به تدریج کاهش می یابد. بعد از ۳۵ سالگی این کاهش سرعت می گیرد. زنان با تمام تخمک هایی که قرار است در طول زندگی خود داشته باشند، تقریبا یک میلیون، به دنیا می آیند. با گذشت زمان به تدریج تعداد آن ها کاهش می یابد.

تخمین زده می شود که در سن ۳۷ سالگی حدود ۲۵۰۰۰ تخمک باقی بماند. در سن ۳۵ سالگی، احتمال بارداری بعد از ۳ ماه تجربه حدود ۱۲ درصد است. (بارداری سالم در ۳۵ سالگی)

ادامه مطلب  قيمت پروتز سينه در تهران

خطر سقط جنین و ناهنجاری های ژنتیکی نیز پس از ۳۵ سالگی افزایش می یابد. احتمال بروز عوارض بارداری و زایمان در سنین بالا بیشتر است. به همین دلیل، متخصص زنان و زایمان شما ممکن است معاینات و آزمایشات اضافی را برای شما و نوزادتان توصیه کند.

بارداری در ۴۰ سالگی

شانس بارداری طبیعی زنان بعد از ۴۰ سالگی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در سن ۴۰ سالگی احتمال بارداری بعد از ۳ ماه تجربه حدود ۷ درصد است. با گذشت زمان، کمیت و کیفیت تخمک کاهش می یابد. مشکلات کروموزومی در تخمک‌های مسن‌تر شایع‌تر است، که شانس تولد نوزادی با نقص مادرزادی را افزایش می‌دهد.

اکثر زنان ۴۰ ساله هنوز هم می توانند باردار شوند و بچه سالمی داشته باشند، اما در آن زمان خطرات به طور قابل توجهی افزایش می یابد. این خطرات عبارتند از:

  • عمل سزارین
  • تولد زودرس
  • وزن کم هنگام تولد
  • نقائص هنگام تولد
  •  مرده زایی

مشکلات پزشکی، مانند دیابت و فشار خون بالا در زنان پس از ۳۵ سالگی بیشتر دیده می شود. اینها می تواند منجر به عوارض بارداری مانند دیابت بارداری و پره اکلامپسی شوند.

بعد از ۴۰ سالگی، پزشک برای کنترل عوارض احتمالی، ممکن است آزمایشات و نظارت بیشتری انجام دهد.

مقاله پیشنهادی برای مطالعه: هزینه کربوکسی تراپی واژن چقدر است؟

بهترین سن برای بارداری چه زمانی است؟

دلایل افزایش سن بارداری

امروزه به دلایل مختلف از جمله افزایش سن ازدواج و افزایش فعالیت های اجتماعی زنان، سن بارداری تا پایان دوران باروری زن به تعویق می افتد. متأسفانه بدون اقدام برای بارداری و بدون اطلاع زوجین از باروری، ناباروری یا کاهش باروری، سال های طلایی باروری زنان می گذرد.

ادامه مطلب  روش از بین بردن موهای زائد ناحیه تناسلی

اغلب مشاهده می شود که زوجی که در سنین ۲۵ تا ۳۰ سالگی ازدواج کرده اند، برای اینکه ابتدا زندگی خود را تثبیت کنند و سپس اقدام به بچه دار شدن کنند، این اقدام را به حدود ۴۰ سالگی موکول می کنند.

معایب به تاخیر انداختن زمان بارداری

با توجه به توضیحاتی که تا کنون به آن پرداختیم، به نظر می رسد لزوم دانستن بهترین سن برای بارداری و همچنین مضرات به تعویق انداختن بارداری به سنین بالاتر امری مهم و بحث برانگیز است.

شانس باروری در سن ۴۰ سالگی حدود ۵۰ درصد کاهش می یابد. به عنوان مثال، اگر در سن ۲۵ سالگی می تواند حدود ۶ ماه تا زمان بارداری منتظر بماند، در سن ۴۰ سالگی باید حدود ۱۵ ماه صبر کنند. احتمال بارداری در سن ۳۵ سالگی حدود ۵۳ درصد، در ۴۰ سالگی حدود ۳۵ درصد و پس از ۴۵ سالگی تنها ۵ درصد است.

زنانی که در سن ۴۰ سالگی باردار می شوند بیشتر در معرض سقط جنین هستند. سقط جنین در این سن در سه ماهه اول بارداری اتفاق می افتد و ناهنجاری های کروموزومی نیز این خطر را افزایش می دهد.

افزایش ناهنجاری‌های کروموزومی مانند سندرم داون با افزایش سن مادر ظاهر می‌شود و بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی در افراد مسن ایجاد می‌شوند. برای بررسی این ناهنجاری ها، انجام آزمایش آمنیوسنتز یا NIFTY توصیه می شود که پرهزینه و خطرناک است.

با بالا رفتن سن مادر در دوران بارداری، احتمال ابتلا به دیابت و فشار خون بالا و به خطر انداختن سلامت مادر و جنین و همچنین خطر مسمومیت در دوران بارداری، کبد چرب و خال در بارداری بیشتر می شود.

ادامه مطلب  راهنمایی درباره میزان استفاده و مصرف تینت لب

با افزایش سن مادر، خطر مرگ جنین افزایش می یابد و سلامت جنین به دلیل مشکلات خونریزی مکرر، زایمان های متعدد، خونریزی جفتی، زایمان زودرس و عوارض نارس بودن جنین به خطر می افتد.

مقاله پیشنهادی برای مطالعه: چه کنیم تا فرزندمان زیبا شود؟

بهترين سن بارداری برای خانم ها چه سنی است

بهترین سن برای بارداری چه زمانی است؟

بارداری زیر ۱۸ سال ممکن است با خطراتی مانند کاهش رشد داخل رحمی جنین (JUGR)، افزایش خطر فشار خون بارداری و پره اکلامپسی همراه باشد. علاوه بر این، بارداری در سنین پایین، مادر تجربه کافی برای ادامه بارداری، زایمان و تولد نوزاد را ندارد، بنابراین بارداری زیر ۱۸ سال ممنوع است.

زنان در سن ۳۵ سالگی کاهش جدی باروری دارند و بعد از ۴۲ سالگی شانس باردار شدن آنها بسیار کم است و می توان گفت ۲۵ تا ۳۵ سالگی سن مناسب و قابل قبولی برای بارداری است.

حتما ببینید

از بین بردن جای جوش با اندولیفت صورت

از بین بردن جای جوش با اندولیفت صورت

همانطور که می‌دانید، یکی از مشکلاتی که ممکن است بسیاری از افراد با روبرو شوند، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *