چگونه شرایط سخت را تحمل کنیم؟

زندگی مدرن نیاز انسان به انعطاف پذیری و مهارت برای مدیریت وضعیت را با تغییرات سریع ، پیچیده و گاه غیر قابل کنترل دو چندان کرده است. یکی از این مهارت ها تاب آوری است.

 

پایداری چیست؟

اصطلاح تاب آوری را می توان توانایی خارج شدن از شرایط دشوار یا سازگاری با آن تعریف کرد. در حقیقت ، انعطاف پذیری توانایی افراد در سالم ماندن ، مقاومت و مقاومت در برابر شرایط دشوار و خطرناکی است که در آن نه تنها بر این شرایط دشوار غلبه می کنید ، بلکه با گذشت زمان و در عین حال قویتر نیز می شود. پایداری برای کسانی که در معرض خطر هستند اما اختلال ندارند ، اعمال می شود ، بنابراین می توان نتیجه گرفت که قرار گرفتن در معرض خطر شرط لازم پایداری است ، اما شرط کافی نیست. عوامل پایداری به فرد این امکان را می دهد تا در شرایط دشوار و علی رغم عوامل خطر ، پتانسیل موفقیت و رشد خود را کشف کند و از این چالش و آزمون به عنوان فرصتی برای توانمند سازی استفاده کند.

 

ویژگی های مقاومت

پایداری پنج ویژگی مهم دارد: ۱٫ پایداری یک روند پویا است ، نه یک حالت ثابت. ۲٫ پایداری یک وضعیت است ، به این معنی که رفتار سازگار در یک موقعیت ممکن است در موقعیت دیگر ناسازگار باشد. ۳- پایداری محصول تعامل شخصیت و صفات ذاتی با عوامل محیطی است. پایداری در شرایطی که خطرات متعددی وجود دارد پیچیده تر است. ۵٫ پایداری را می توان آموخت.

 

عوامل پشتیبانی از پایداری

عوامل حمایتی که منجر به پایداری می شوند عبارتند از: الف) عواملی از دوران کودکی مانند خلق و خوی مثبت و قدرت اجتماعی. ب) عوامل خانوادگی ، از جمله والدین حمایت کننده و تنظیم قوانین به همان روش. ج) عوامل اجتماعی ، مانند روابط مثبت با بزرگسالان مهم ،

 

خصوصیات افراد سرسخت

  1. ۱ – احساس اعتماد به نفس و کارایی که به شما امکان می دهد با موفقیت از چالش های زندگی عبور کنید.
  2. ۲- موقعیت فعال در برابر یک مشکل یا مانع.
  3. ۳٫ توانایی نگاه کردن به مسئله به عنوان موضوعی که می توانند کاوش کنند ، تغییر دهند ، تحمل کنند یا در غیر این صورت حل کنند.
  4. ۴- داشتن صفاتی مانند لجبازی ، کنار آمدن و خلق و خوی و احساسات مثبت.

 

راه های ایجاد انعطاف پذیری در خود

روابط خود را گسترش دهید: روابط خود را با اعضای خانواده ، خانواده ، دوستان یا دیگران گسترش و تقویت کنید. جلب کمک و پشتیبانی علاقه مندان به فرد و گوش دادن به سخنان آنها ، مقاومت را تقویت می کند.

 

به سمت اهداف خود حرکت کنید: به جای تمرکز روی کارهایی که غیرقابل تحقق به نظر می رسند ، به سمت اهداف واقعی بروید. از خود بپرسید: “امروز چه کاری می توانم انجام دهم که به من کمک کند در مسیری که می خواهم بروم حرکت کنم؟”

فرصت ها را فرصت هایی برای یافتن خود بدانید: بسیاری از افراد گزارش می کنند که عزت نفس رو به رشد و معنویت رو به رشد دارند زیرا رویدادهای آسیب زا و شرایط دشواری را تجربه می کنند.

 

چشم انداز امید را حفظ کنید: یک دیدگاه خوش بینانه به شما این امکان را می دهد که به جای نگرانی از آنچه می ترسید ، منتظر چیزهای خوب زندگی باشید و سعی کنید آنچه را دوست دارید و می خواهید تصور کنید. اعتقاد به آینده بهتر ، احساس امید و هدف و این باور که می توانید زندگی و آینده خود را کنترل کنید ، مقاومت شما را به طرز چشمگیری بهبود می بخشد.

 

تغییر را به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از زندگی بپذیرید: پذیرفتن رویدادهایی که قابل تغییر نیستند به شما کمک می کند تا حوادث قابل تغییر را متمرکز کنید.

 

خود را به عنوان فردی ارزشمند ، قابل احترام و توانمند بشناسید: عاشق بی قید و شرط و تلاش برای شناخت و پرورش نقاط قوت خود ، و از طرف دیگر شناخت نقاط ضعف و پنهان نکردن آنها دو مزیت برای شما دارد. اول ، شما می توانید با دانش و واقع گرایی درست با نقاط ضعف خود کنار بیایید. دوم ، اگر این نقاط ضعف قابل رفع نیستند ، با قبول و کنار آمدن ، عزت نفس ، ارزش خود و در نهایت سلامت روانی خود را افزایش دهید.

 

ایجاد احساس خودکفایی اجتماعی: مهارت ها و استراتژی های اجتماعی ، از جمله مهارت های گفتگو ، شجاعت و گوش دادن به دیگران و احترام به احساسات و نظرات دیگران و همدلی با دیگران را توسعه دهید. برقراری روابط احترام متقابل با دیگران منجر به انسجام اجتماعی می شود ، یعنی احساس تعلق به افراد ، گروه ها و نهادهای اجتماعی و مقاومت شما را در برابر مشکلات افزایش می دهد.

 

صحبت پایانی با والدین

اجازه دهید نوجوانان و جوانان در موقعیت های دشواری قرار بگیرند. پایداری به طور خود به خود توسعه نمی یابد مگر اینکه فرد در یک وضعیت دشوار و ناخوشایند قرار داشته باشد تا از شر آن خلاص شود یا آسیب پذیری آن کمتر شود ، تا تمام تلاش خود را برای شناسایی و بهره گیری از عوامل بالقوه محافظت فردی و محیطی انجام دهد. بنابراین از قرار دادن فرزند خود در شرایط دشوار نترسید. بگذارید زندگی را تجربه کند. به زودی آنها مجبور خواهند شد زندگی خود را کاملاً به تنهایی ادامه دهند

منبع:
https://www.beytoote.com/psychology/zendegi-behtar/handle6-hard-conditions.html

درباره‌ی تاپ پرشین

حتما ببینید

چگونه در استفاده از مایکروفر طعم غذا را حفظ کنیم؟

چگونه در استفاده از مایکروفر طعم غذا را حفظ کنیم؟

ما درباره استفاده از اجاق مایکروویو و خطرات احتمالی آن چیزهای زیادی شنیده و خوانده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *