علت آبریزش بینی بعد از عمل بینی

علت آبریزش بینی بعد از عمل بینی را بدانید!

آبریزش بینی بعد از جراحی یکی از عوارض کوتاه مدت و بی خطر جراحی بینی است. هنگام انجام جراحی بینی، به دلیل دستکاری هایی که روی بافت کناری بینی و مخاط آن انجام می شود، ممکن است تغییرات موقتی در عملکرد بینی و وضعیت فیزیولوژیکی بافت های آن ایجاد شود که باعث ایجاد آبریزش بینی بعد از جراحی بینی یکی از این تغییرات است.

اما این حالت موقتی است و ناپدید شدن آن به سیستم ایمنی شما بستگی دارد که پس از چند هفته یا چند ماه به طور کامل از بین می رود. در نظر داشته باشید که جراحی بینی مانند سایر جراحی ها عوارض خود را دارد و آبریزش بینی بعد از جراحی یکی از علائم آن است.

دلیل آبریزش بینی بعد از عمل جراحی

علت آبریزش بینی بعد از عمل بینی

برخی از افراد پس از جراحی دچار عارضه به نام آبریزش بینی می شوند. این عارضه پس از جراحی بینی به مدت چند هفته در موارد نادری رخ می دهد. آبریزش بینی بعد از جراحی یک وضعیت موقتی است و بینی بسیاری از افراد به زودی پس از جراحی بینی به حالت عادی باز می گردد.

اگرچه این عارضه به عنوان یک عارضه طبیعی شناخته می شود، اما در برخی موارد علل دیگری نیز دارد که در این میان سرماخوردگی و آلرژی از مهم ترین آنهاست.

هنگامی که چنین شرایط و موقعیت هایی رخ می دهد، باید به دنبال علت باشید و بهترین راه را برای کمتر دستکاری بینی و عدم تاثیر منفی بر نتایج عمل بیابید.

اگر قبل از جراحی آبریزش بینی وجود داشت، توصیه می شود که جراحی را به تعویق بیندازید و به مشکل پزشکی که باعث آبریزش بینی شده است رسیدگی کنید. به طور کلی اگر بیماری دارید بهتر است جراحی بینی را به تعویق بیندازید.

ادامه مطلب  علائم گوش درد کودکان+درمان گوش درد کودکان در منزل

یک عارضه کوچک می تواند بیهوشی را پیچیده تر کند. انجام بیهوشی با احتقان راه هوایی فوقانی ممکن است خطر مشکلات تنفسی را افزایش دهد.

همچنین، بیماری دستگاه تنفسی فوقانی می تواند روند بهبود را پیچیده کند. در نهایت، انواع مختلفی از مشکلات مانند خونریزی بیش از حد، عفونت پس از عمل و سینوزیت رخ می دهد.

علت آبریزش بینی دائمی بعد از عمل بینی

علت آبریزش بینی بعد از عمل بینی

آسیب دیدن شاخک های بینی حین جراحی

برجستگی های داخل سوراخ های بینی که توسط مخاط بینی پوشانده شده اند شاخک های بینی نامیده می شوند. این شاخک ها در داخل بینی سطح بینی را افزایش می دهند تا هوای تنفس را گرم و مرطوب کنند.

گشاد شدن سوراخ های بینی به دلیل آلرژی می تواند راه هوایی را مسدود کند. برای اصلاح این وضعیت در حین جراحی، شاخک ها نیز کوچکتر می شوند. اگر شاخک های بینی خیلی کوچک باشد بعد از عمل بینی شاهد آبریزش مضاعف بینی خواهیم بود.

تنگ شدن راه های تنفسی

عدم مهارت و تجربه افراد بدون صلاحیت جراحی منجر به برداشتن بافت زیادی از بینی در حین عمل می شود تا بینی فرم لازم را به دست آورد. برداشتن بافت می تواند باعث کوچک شدن مخروط داخلی بینی شود که می تواند باعث مشکلات تنفسی از جمله احتقان بینی یا آبریزش بینی بعد از جراحی شود.

گاهی آسیب بافتی به درخواست بیمار در اثر جراحی بینی به شکل عروسکی ایجاد می شود. البته روش‌های جدید جراحی بینی که توسط جراحان مجرب انجام می‌شود، بافت‌های بینی را از بین نمی‌برند. بلکه برای اعمال تغییرات لازم، ساختارهای بینی اصلاح و جابجا می شوند.

ادامه مطلب  سرطان معده: علل، علائم و راهکارهای تشخیص و درمان

عارضه وازوموتور رینیت

این عارضه در اثر آسیب ناشی از جراحی بینی توسط افراد بدون مهارت و تجربه ایجاد می شود. مهمترین علامت این عارضه جاری شدن مداوم آبریزش بینی بعد از جراحی است که زمانی که بیمار در معرض سرما قرار می گیرد یا غذا می خورد بدتر می شود. البته این عارضه با درمان دارویی توسط پزشک قابل کنترل است.

درمان آبریزش بینی بعد از جراحی بینی

علت آبریزش بینی بعد از عمل بینی

جلوگیری از آبریزش بینی با قرص سرماخوردگی

قرص سرماخوردگی رگ های خونی پوشش بینی را منقبض می کند. در نتیجه، خون کمتری می تواند به ناحیه بینی جریان یابد و بافت متورم بینی کوچک می شود. علاوه بر این، برخی از انواع آنها آنتی هیستامین هایی دارند که می توانند ترشحات را کاهش دهند.

جلوگیری از آبریزش بینی با قطره رینوسالتین (Rinosaltin)

اسپری بینی Rhinosaltin حاوی ۰٫۶۵% محلول کلرید سدیم و کلرید بنزالکونیوم به عنوان نگهدارنده است. این دارو به رقیق شدن ترشحات غلیظ کمک می کند و باعث خارج شدن آنها از بینی و سینوس ها می شود.

همچنین رطوبت حیاتی را بازیابی می کند تا به سرعت غشاهای بینی خشک و ملتهب ناشی از سینوزیت مزمن، سرماخوردگی، رطوبت کم، استفاده بیش از حد از قطره های ضد احتقان، آلرژی ها، خونریزی های خفیف بینی، جراحی سینوس و بینی و سایر بیماری های جزئی بینی را از بین ببرد.

جلوگیری از آبریزش بینی با قرص آناهیل

این قرص حاوی ماده ای به نام “بروملین” است که از آناناس جدا شده است. این ماده می تواند در کاهش رینیت و در نتیجه آبریزش بینی موثر باشد. همچنین استفاده از آن منجر به کاهش کبودی بینی می شود.

ادامه مطلب  گیاه ضد سرطان که به سلطان گیاهان معروف است

جلوگیری از آبریزش بینی با اسپری برمید ایپراتروپیوم

اسپری بینی ایپراتروپیوم ۰٫۰۳% برای تسکین آبریزش بینی ناشی از رینیت آلرژیک و غیر آلرژیک در تمام طول سال (آبریزش بینی و گرفتگی بینی) در بزرگسالان و کودکان ۶ سال و بالاتر استفاده می شود. بنابراین برای رفع آب دهان بعد از جراحی بینی استخوانی و گوشتی یک داروی مفید است.

حتما ببینید

blank

کدام بهتر است لیپوماتیک یا لیپوساکشن + مقایسه بین آن‌ ها

برای افرادی که اضافه وزن دارند و قصد جراحی برای کاهش چربی بدن خود را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *