خون در ادرار نشانه چیست

خون در ادرار نشانه چیست؟ [۱۰ دلیل وجود خون در ادرار]

خون در ادرار نشانه چیست؟ برای خیلی از افراد ممکن است پیش بیاید هنگام ادرار خون در آن ببیند ما در این مقاله قصد داریم دلیل آن را توضیح دهیم.

اگر شما هم به دنبال جواب این سوال هستید در ادامه با ما همراه باشید.

وجود خون در ادرار به معنای تخلیه خون از مجاری ادراری است. در برخی موارد این خون کاملاً شفاف است و باعث قرمز شدن ادرار می شود.

اما در برخی موارد دیگر وجود خون در ادرار تنها با انجام آزمایشات مختلف قابل تشخیص است.

ترشح ادرار خونی در مردان می تواند نشانه بیماری های مختلف باشد.

وجود خون در ادرار یا هماچوری یک علامت هشدار دهنده است. وجود خون در ادرار می تواند به معنای یک بیماری جدی مانند مشکلات کلیوی یا اختلالات در سایر قسمت های سیستم ادراری باشد.

به همین دلیل است که باید اقدامات فوری برای درمان خون در ادرار انجام شود.

مطالعات تصویربرداری اغلب برای یافتن علت هماچوری ضروری است.

سونوگرافی از ترکیبی از امواج صوتی با فرکانس بالا و پردازش کامپیوتری برای ایجاد تصاویری از کلیه ها و مثانه و تشخیص بزرگ شدن پروستات یا انسداد احتمالی مجاری ادراری استفاده می کند.

دلایل وجود خون در ادرار

در هماچوری کلیه ها و سایر قسمت های سیستم ادراری به گلبول های قرمز اجازه ورود به ادرار را می دهد. برخی از دلایل عبارتند از:

عفونت های دستگاه ادراری

عفونت های دستگاه ادراری اغلب زمانی رخ می دهد که باکتری ها از طریق مجرای ادرار وارد بدن شما شده و شروع به تکثیر در مثانه می کنند. علائم ممکن است شامل نیاز مداوم به ادرار کردن، درد و سوزش و ادرار بدبو باشد. برای برخی افراد، به ویژه افراد مسن، تنها علامت بیماری ممکن است هماچوری میکروسکوپی باشد.

ادامه مطلب  نشانه های رسیدن وقت زایمان [10 علائم مهم]

عفونت کلیه

عفونت کلیه (پیلونفریت) می تواند در اثر ورود باکتری به خون یا عفونت دستگاه ادراری صعودی ایجاد شود. علائم و نشانه‌ها اغلب شبیه عفونت مثانه هستند، اگرچه عفونت‌های کلیه بیشتر باعث درد پهلو و تب می‌شوند.

خون در ادرار نشانه چیست 2

سنگ مثانه و کلیه

سنگ های مثانه و کلیه می توانند هماچوری شدید و میکروسکوپی ایجاد کنند.

بزرگ شدن پروستات

غده پروستات درست زیر مثانه قرار دارد و در مردان میانسال شروع به رشد می کند. هنگامی که غده بزرگ می شود، به خروجی مثانه فشار وارد می کند و جریان ادرار را مسدود می کند.

بیماری کلیوی

خونریزی میکروسکوپی در ادرار یکی از علائم شایع گلومرولونفریت (التهاب سیستم های فیلتر کننده کلیه ها) است. گلومرولونفریت می تواند بخشی از یک بیماری سیستمیک مانند دیابت باشد. این بیماری همچنین می تواند ناشی از عفونت های ویروسی یا عفونت های استرپتوکوک، بیماری عروق خونی (واسکولیت) و مشکلات ایمنی مانند نفروپاتی IgA باشد.

سرطان

خونریزی قابل مشاهده در ادرار ممکن است نشانه سرطان پیشرفته کلیه، مثانه یا پروستات باشد. متأسفانه، ممکن است بیمار علائم و نشانه های سرطان را در مراحل اولیه سرطان نداشته باشد که قابل درمان باشد.

بیماری های ارثی و ژنتیکی

کم خونی داسی شکل یک کمبود ارثی هموگلوبین در گلبول های قرمز است و می تواند باعث ایجاد خون در ادرار شود، چه میکروسکوپی و چه آشکار. سندرم آلپورت همچنین می تواند بر سیستم فیلتراسیون کلیه تأثیر بگذارد.

آسیب کلیوی

ضربه یا صدمات ناشی از تصادفات و ورزش می تواند باعث ایجاد خون در ادرار شود.

داروها

داروی ضد سرطان سیکلوفسفامید و پنی سیلین می توانند باعث خونریزی در ادرار شوند. خون قابل مشاهده در ادرار می تواند توسط داروهای ضد انعقاد مانند آسپرین، وارفارین یا هپارین ایجاد شود.

ادامه مطلب  برای تقویت قوای جنسی چیکار کنیم؟

ورزش های سنگین ورزشی

اگرچه به ندرت اتفاق می افتد و دلیل آن مشخص نیست، چرا ورزش سنگین باعث ادرار خونی می شود. اما می تواند ناشی از آسیب مثانه، کم آبی یا تجزیه گلبول های قرمز باشد که بیشتر مربوط به ورزش هوازی طولانی مدت است. اگرچه هر ورزشکاری ممکن است بعد از ورزش سنگین ادرار خونی داشته باشد، اما اکثر دوندگان از این مشکل رنج می برند.

 

حتما ببینید

راهنمایی درباره میزان استفاده و مصرف تینت لب

راهنمایی درباره میزان استفاده و مصرف تینت لب

هدف این مقاله بررسی میزان استفاده و مصرف تینت لب به عنوان یک محصول آرایشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *