برای باز شدن لوله رحمی چیکار باید کرد

برای باز شدن لوله رحمی باید چیکار کرد؟ رفع انسداد

​آیا بارداری با وجود انسداد لوله رحمی امکان پذیر است؟

انسداد لوله های رحمی یکی از علل ناباروری در زنان است که معمولاً علائم خاصی ندارد ، اما برخی از عوامل خطر ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. لوله های رحمی قسمت هایی از اندام های تولید مثل زن است که تخمدان ها و رحم را به هم متصل می کند.

لوله های فالوپی لوله های عضلانی هستند که با ساختارهای مایل ظریف پوشانده شده اند. این “موها” در هر دو جهت حرکت می کنند تا به تخمک از تخمدان ها به رحم کمک کنند و به انتقال اسپرم به خارج از رحم کمک کنند.

هر لوله رحمی در ساختارهای انگشتی شکل به نام فیمبریا ختم می شود. Fimbria هر ماه در طی تخمک گذاری ، که تقریباً در اواسط چرخه قاعدگی اتفاق می افتد ، تخمک را گرفته و آن را به سمت لوله رحمی هدایت می کند.

لوله های رحمی نقش مهمی در باروری دارند ، زیرا بیشتر تخم ها در لوله های رحمی بارور می شوند.

اگر بخشی از لوله رحم توسط عوامل مختلفی مانند جراحی یا عفونت های لگن آسیب ببیند یا توسط بافت زخم مسدود شود ، عبور اسپرم به تخمک و همچنین بازگشت تخمک بارور به رحم مسدود شده و میزان باروری کاهش می یابد.

علائم انسداد لوله رحمی:

انسداد لوله معمولاً علائمی ایجاد نمی کند و بسیاری از زنان تا زمانی که اقدام به بارداری نمی کنند نمی دانند که لوله های رحمی آنها مسدود شده است. در برخی موارد ، انسداد لوله های رحمی می تواند باعث درد خفیف و منظمی در لگن یا شکم شود.

این درد ممکن است به طور منظم مانند گرفتگی های قاعدگی رخ دهد یا ممکن است دائمی باشد. این معمولاً با نوعی لوله رحمی به نام هیدروسالپینکس اتفاق می افتد. هیدروسالپینکس وضعیتی است که در آن لوله رحمی مسدود شده ، پر از مایع و متورم می شود.

همچنین ، هر عاملی که لوله رحم را مسدود کرده باشد می تواند علائم خاص خود را ایجاد کند. به عنوان مثال آندومتریوز ، قاعدگی بسیار دردناک و سنگین و درد لگن ایجاد می کند. این می تواند خطر گرفتگی لوله ها را افزایش دهد.

تشخیص انسداد لوله رحمی

گاهی اوقات ، انسداد لوله رحمی می تواند منجر به انسداد تخمک بارور شده و منجر به حاملگی خارج رحمی شود. حاملگی خارج رحمی ممکن است همیشه علائمی ایجاد نکند و معمولاً با سونوگرافی تشخیص داده می شود.

با این حال ، برخی از زنان ممکن است علائمی مانند درد معده و درد در یک طرف بدن یا خونریزی واژن را تجربه کنند. اگر به بارداری خارج رحمی مشکوک هستید ، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

ادامه مطلب  تری سام چیست ؟ رابطه سه نفره

بارداری با بسته بودن لوله رحم:

سیستم تولید مثل زنان از تخمدان ها ، رحم و لوله های رحمی تشکیل شده است. اگر هر یک از این سه اندام اختلال پزشکی یا مشکلی داشته باشد ، ممکن است بارداری دشوارتر شود. هر دو تخمدان از طریق لوله رحمی به رحم متصل می شوند.

تخمدان تخمک ها را ذخیره کرده و هر ماه به طور تصادفی آزاد می کند ، به این معنی که هر ماه یک تخمدان تخمک آزاد می کند. به عنوان مثال ، تخمدان راست می تواند تخمک را به مدت ۳ ماه آزاد کند و سپس تخمدان چپ می تواند یک ماه تخمک آزاد کند.

انسداد لوله یکی از مهمترین دلایل ناباروری است. از آنجا که اسپرم و تخمک ها در لوله رحمی لقاح می یابند ، مسدود شده لوله رحمی می تواند از لقاح جلوگیری کند. شروع حاملگی با لوله رحمی بسته به عوامل مختلفی از جمله میزان انسداد بستگی دارد.

اگر هر دو لوله کاملاً مسدود شده باشد ، حاملگی بدون درمان غیرممکن است. اگر لوله های رحمی تا حدی مسدود شده باشد ، ممکن است باردار شوید ، اما خطر بارداری خارج رحمی افزایش می یابد.

دلیل آن این است که حرکت تخمک بارور شده در لوله رحمی نسبتاً دشوارتر است. در این موارد ، بسته به گزینه درمان ، پزشک ممکن است لقاح آزمایشگاهی یا لقاح آزمایشگاهی را توصیه کند.

مسدود شدن فقط یک لوله رحمی احتمالاً تاثیری در باروری ندارد ، زیرا تخمک همچنان می تواند از طریق لوله رحمی دیگری عبور کند. داروهای باروری می توانند به افزایش احتمال تخمک گذاری از لوله باز رحمی کمک کنند.

بارداری با بسته بودن لوله رحم

علل انسداد لوله های رحمی:

لوله های رحمی معمولاً توسط چسبندگی در بافت های زخم یا لگن مسدود می شوند ، که می تواند توسط تعدادی از عوامل ایجاد شود ، از جمله:

  • سابقه پارگی آپاندیسیت.
  • بیماری التهابی لگن که می تواند باعث زخم یا هیدروسالپینکس شود.
  • آتودومتریوز ؛ این عارضه می تواند در لوله های رحمی ایجاد شده و باعث انسداد شود. بافت آندومتر در قسمت خارجی اعضای دیگر نیز می تواند باعث چسبندگی و انسداد لوله های رحمی شود.
  • برخی از عفونتهای مقاربتی (STIs) ؛ به عنوان مثال ، کلامیدیا و سوزاک می توانند باعث ایجاد زخم و در نهایت منجر به بیماری التهابی لگن شوند.
  • داشتن سابقه حاملگی خارج رحمی همچنین می تواند باعث آسیب لوله های رحمی شود.
  • فیبروم رشد بیش از حد فیبروئید می تواند لوله رحمی را مسدود کند ، به ویژه هنگامی که از رحم آویزان باشد.
  • سابقه جراحی شکم. جراحی های گذشته بخصوص لوله رحمی می تواند منجر به چسبندگی لگن و انسداد لوله های رحمی شود.
ادامه مطلب  دخول چیست با عکس جذاب

نکته این است که شما نمی توانید از بسیاری از دلایل انسداد لوله جلوگیری کنید ، اما می توانید از کاندوم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی استفاده کنید.

تشخیص انسداد لوله رحمی:

گرفتگی لوله فالوپ تشخیص دشوار است. لوله ها می توانند باز و بسته شوند ، بنابراین همیشه نمی توان گفت که مسدود شده اند. سه آزمایش مهم برای تشخیص انسداد لوله رحمی وجود دارد:

روش اشعه ایکس معروف به hysterosalpingogram یا HSG:

در این روش پزشک یک رنگدانه بی ضرر به رحم تزریق می کند. این رنگ که در اشعه ایکس دیده می شود ، به لوله های رحمی می ریزد. اگر مایع به لوله های رحمی وارد نشود ، احتمال انسداد وجود دارد. HSG معمولاً در نیمه اول چرخه قاعدگی انجام می شود. عوارض جانبی این روش نادر است ، اما ممکن است نتایج مثبت کاذبی داشته باشد.

سونوهیستروگرافی:

این نوع سونوگرافی شباهت زیادی به HSG دارد اما از آن برای تصویر سازی لوله های رحمی از امواج صوتی استفاده می شود.

لاپاراسکوپی:

اگر روش های فوق به دکتر شما کمک نمی کند تا تشخیص قطعی انسداد رحم را انجام دهد ، ممکن است از جراحی لاپاراسکوپی برای ارزیابی دقیق تر استفاده شود. اگر پزشک در حین عمل متوجه انسداد شود ، در صورت امکان می تواند آن را برطرف کند.

در حین لاپاراسکوپی ، جراح یک شکاف کوچک در شکم ایجاد می کند و دوربین کوچکی را برای دیدن تصویر لوله های رحمی قرار می دهد. لاپاراسکوپی دقیق ترین راه برای تشخیص انسداد لوله رحمی است.

با این حال ، پزشکان ممکن است این روش را به عنوان روش تشخیص زودهنگام توصیه نکنند زیرا تهاجمی است و مشکل را درمان نمی کند. پزشک ممکن است براساس سابقه پزشکی بیمار احتمال بیماری را رد کند.

به عنوان مثال ، احتمال انسداد لوله رحمی در خانمی که در گذشته دچار پارگی آپاندیسیت شده یا مشکل باروری دارد ، افزایش یابد.

علل انسداد لوله های رحمی

درمان انسداد لوله رحمی:

لوله های فالوپ مسدود شده را می توان با جراحی باز کرد. با این حال ، این به اندازه زخم و محل انسداد بستگی دارد. هدف از این عمل باز کردن لوله رحمی با استفاده از یکی از روشهای زیر است:

  1. برداشتن بافت زخم ؛
  2. سوراخ جدیدی در خارج از لوله رحمی ایجاد کنید.
  3. لوله رحمی را از داخل باز کنید.
  4. بیشتر جراحان این روش را با کمک جراحی لاپاراسکوپی انجام می دهند.

اگر لوله های رحمی به دلیل مقادیر اندکی زخم یا چسبندگی مسدود شده باشند ، ممکن است پزشک شما با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی انسداد را برداشته و لوله ها را باز کند.

ادامه مطلب  انواع تنبلی تخمدان چیست؟ + درمان

با این حال ، اگر لوله های رحمی توسط مقادیر زیادی از بافت آسیب دیده یا چسبندگی مسدود شوند ، درمان رفع انسداد امکان پذیر نیست. جراحی برای ترمیم لوله های آسیب دیده در حاملگی خارج رحمی یا عفونت ممکن است گزینه خوبی باشد.

همچنین اگر انسدادی ایجاد شده باشد و فقط بخشی از لوله رحم آسیب دیده باشد ، جراح می تواند قسمت آسیب دیده را برداشته و دو قسمت سالم را به هم متصل کند.

احتمال بارداری پس از درمان انسداد لوله رحمی چقدر است؟

هدف از جراحی باز کردن لوله های رحمی برای بهبود احتمال بارداری است. بارداری بعد از جراحی لوله رحمی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سن خانم؛
  • سلامتی اسپرم؛
  • میزان آسیب به لوله رحمی.
  • بارداری می تواند پس از درمان لوله های فالوپ مسدود شده رخ دهد. اگر انسداد به رحم نزدیک شود و اگر انسداد در انتهای لوله رحمی نزدیک تخمدان باشد ، بارداری موفقیت آمیز احتمال بیشتری دارد.

خطر حاملگی پس از جراحی برای لوله های آسیب دیده به دلیل عفونت یا حاملگی خارج رحمی بسیار کم است و به میزان نیاز به برداشتن لوله رحم و برداشتن مقدار آن بستگی دارد. بنابراین ، قبل از درمان با پزشک خود مشورت کنید تا احتمال موفقیت در بارداری افزایش یابد.

در صورت عدم موفقیت در عمل ، پزشک ممکن است لقاح آزمایشگاهی (IVF) را توصیه کند تا با بستن لوله رحمی احتمال بارداری شما افزایش یابد. IVF درمانی برای ناباروری است که شامل قرار دادن تخمک بارور شده به طور مستقیم در رحم است ، به این معنی که لوله های رحمی در بارداری نقش ندارند.

تشخیص انسداد لوله رحمی

عوارض انسداد لوله رحمی:

عمل باز کردن لوله های رحمی می تواند همان عوارض جانبی بالقوه مانند سایر اقدامات را داشته باشد ، از جمله:

ایجاد عفونت ؛
بزرگ شدن بافت زخم ؛
آسیب به اندام ها ؛
خون ریزی.
با این حال ، جراحی لاپاراسکوپی یک روش نسبتاً کم خطر است.

شایعترین عارضه انسداد لوله های رحمی و درمان آن حاملگی خارج رحمی است. اگر انسداد لوله رحمی جزئی باشد ، تخمک با اسپرم بارور می شود ، اما می تواند وارد لوله رحمی شود و منجر به حاملگی خارج رحمی شود.

جراحی برای برداشتن بخشی از لوله رحمی نیز خطر بارداری خارج رحمی را افزایش می دهد. زنانی که تحت جراحی لوله قرار گرفته اند باید به محض اطلاع از بارداری به پزشک مراجعه کنند تا ببینند آیا می توانند بارداری خارج رحمی داشته باشند یا خیر.

حاملگی خارج رحمی یک وضعیت اضطراری است و به همین دلیل پزشکان اغلب به جای جراحی برای زنان دارای انسداد لوله رحم ، IVF را توصیه می کنند.

 

حتما ببینید

درمان سنگ مثانه و روش تشخیصی نوار مثانه

درمان سنگ مثانه و روش تشخیصی نوار مثانه

در هیاهوی زندگی مدرن امروزی، بحث سلامتی و تندرستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *